Gå til innhold
  • Bli medlem

Flotte områder/fjell rundt Atacama og Mendoza?


Anbefalte innlegg

Skal en liten tur til Sør-Amerika i juni, og planlegger trekanten Buenos Aires - Atacama - Santiago/Mendoza. Har dere noen anbefalinger til flotte naturområder som er verdt en visitt? Blir nok 3 dager i Atacama, og en dag eller så i Mendoza, så det er begrenset hvor høye fjell man kan klatre (sesongen er vel også litt begrensende her), men det hadde vært gøy om det var noen "enkle" fjell i området som gav panoramautsikt til mange av de større fjellene.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg hører Atacama tenker jeg på avslutningen av mitt livs fjelltur. Formen var elendig og nedkjørt før avreise, men jeg tok likevel sjansen på å bli med på gruppetur til Aconcagua. Toppen ble nådd etter uker med akklimatisering, og når man er såpass godt akklimatisert, var det bare å benytte dette til en kjapp tur til Ojos del Salado, Amerikas og Argentinas nest høyeste fjell, Chiles høyeste fjell og verdens høyeste vulkan. Min turkamerat ble dårlig i øverste camp, men jeg tok sjansen og gikk opp solo. Noe dristig, og noe av det tøffeste og fineste jeg har vært med på.

Slike høye topper er utenfor rekkevidde med den korte tiden du har, men det du kan ta med deg i området er:

- Biltur til Laguna Verde - ved foten av Ojos. Herfra kan du se fjellet, men det er også bademuligheter her på ca 4400 moh. Varme kilder i strandkanten, der man kan sitte en stund men ikke for lenge, da er det bare å bade i sjøen. Saltvannsbad i 4400 meter er ikke å forakte, og det var ikke avskrekkende kaldt.

Å komme over bakketoppen etter 25 mils kjøring fra Copiapo var en åpenbaring i ørkenen. Fra området rundt Laguna Verde kan du nå mange små og store topper av ulik høyde. Laguna Verde ligger bare noen få km fra grensen til Chile, som går ved veiens høyeste punkt, Paso de San Fransisco, 4800 moh.

Copiapo er blitt en kjent by etter gruveulykken, det kan være du kan oppleve noe rundt dette dramaet om de har gjort noe av det. I Copiapo har de også et digert stein-museum om du er interessert i slikt.

Mellom Copiapo og Caldera går rester av søramerikas eldste jernbane, gamle lokomotiver å se på stasjonen i Copiapo. I Caldera er museum på jernbanestasjonen. Like ved havnebyen Caldera ligger den rolige badebyen Bahia Inglesia. På dette lille stedet tok vi inn på et hotell drevet av en bergensdame, og på stranda traff vi gymlæreren Mario fra Tromsø(eksil-Chilener) som serverte oss verdens beste fiskesuppe i en slags falleferdig sigøynerleir, så verden er ikke stor.

Ute ved kysten er det også noen flotte fiskerlandsbyer som delvis fungerer som feriesteder. Skal du ha litt sol og bading er det bedre temperatur her enn utenfor Santiago 800 km lenger syd.

Reise Santiago-Copiapo med nattbuss var kjempeflott, god service og deilige liggestoler, bedre enn business class på langdistansefly. Billig og greit var det også, men billetter må kjøpes på forhånd.

Disse 2 høye toppene ble mitt livs fjelltur. Jeg dro av gårde i en elendig form, klarte disse høye toppene pga stahet og en god porsjon fornuft og kom hjem som et nytt og bedre menneske. Noen dager som turist nede ved havet med flotte opplevelser var storartet. Ørkenen går helt ut til kysten, så man trenger egentlig ikke reise langt inn i fjellene for å oppleve ørkenen.

Håper vedlagte turbilder fra februar 2008 kan gi deg noen tips

post-480-133474731632_thumb.jpg

post-480-133474731654_thumb.jpg

post-480-133474731661_thumb.jpg

post-480-13347473167_thumb.jpg

post-480-133474731676_thumb.jpg

post-480-133474731683_thumb.jpg

post-480-133474731699_thumb.jpg

post-480-133474731708_thumb.jpg

post-480-133474731716_thumb.jpg

post-480-133474731724_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den trekanten er flott, men aller best hvis du deler av strekningen kjører bil.

Fra Buenos Aires drar du tvers over papasen uten stopp (kjedelig steppe/papmaslandskap) opp til Salta-området hvor det er mye å oppleve. Har du bil herfra, bille jeg dratt mot Chile over San-Fransisco Pass. Ta aller helst en avstikker innover mot foten av Pissis (etter Fiambola) på "stien" hvor du så absolutt må ha firehjulstrekker og sattelittelefon(...). Pissis er Argentinas 2. høyeste fjell. Fortsett over grensen/San Fransisco Pass, bad i Laguna Verde på 4000 m.!(varme kilder), se Ojos del Salado og gjør nedover det utrolige landskapet i Atacama-ørkenen, verdens tørreste ørken.

Copiapo er egentlig en kjedelig by. Dra ut mot kysten som Snilen anbefaler, ned til Santiago (eller oppover til Boliviagrensen...). Så må du ta bussen over mot Mendoza, der ser du et kort øyeblikk Aconcagua. Selv hadde jeg stoppet der og vært et døgn i støvete Penitetes eller Puente del Inca, og kanskje et døgn lenger nede mot Mendoza; Uspellata. mendoza er selvfølgelig absolutt verdt et besøk hvor vin bør være i fokus.

God tur, misunner deg, selvom jeg skal dit i januar selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Oisann, fikk aldri med meg posten din, men takker for innspillet. :) Nå er du kanskje ferdig med turen din? :)

He he, ja det kan du si...., akkurat ferdig, sitter på flyplassen i Santiago og venter på forsinkt fly til Sao Paulo og nye eventyr. Turen din er til neste år, eller? Send meg gjerne en PM, så kan jeg være detaljert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja det kan du si...., akkurat ferdig, sitter på flyplassen i Santiago og venter på forsinkt fly til Sao Paulo og nye eventyr. Turen din er til neste år, eller? Send meg gjerne en PM, så kan jeg være detaljert.

Hehe, såpass ja. God tur videre!

Turen blir nå til sommeren. Vi har ikke startet planleggingen ordentlig ennå, men du får helt sikkert en PM fra meg etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.