Gå til innhold
  • Bli medlem

Fangstmann på Svalbard


Kattugla

Anbefalte innlegg

Ser det står en fin billedserie/reportasje i Aftenposten i dag om en som livnærer seg som fangstmann på Svalbard, Tommy Sandal. Det navnet har jeg hørt om før, var det ikke han som var profesjonell revjeger i Tydalsfjellene for noen år siden?

Er også skrevet ei bok om den samme Sandal, "Jeger i Svalbards villmark", noen som har lest den?

Hadde forressten vært arti å overvintret i ei fangsthytte på Svalbard en gang. Men det er det visst flere enn meg som synes, stor etterspørsel etter de hyttene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en gang en kollega som hadde en bekjent som hadde overvintret på Svalbard en gang på 1950 tallet. Den gang var det ikke så mange muligheter til å reise til og fra, og de som skulle hente ham etter ca. et år ble noe forsinket. Da de kom frem hadde det lakt seg is i fjorden. Om det var drivis eller vanlig is vet jeg ikke, men båten kom ikke inn og enden på visa ble at han fikk en ufrivillig overvintring til. Uten nye forsyninger av mat, brensel og amunisjon.

Han overlevde, men det sies at personligheten hans ble noe forandrer etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står en fin billedserie/reportasje i Aftenposten i dag om en som livnærer seg som fangstmann på Svalbard, Tommy Sandal. Det navnet har jeg hørt om før, var det ikke han som var profesjonell revjeger i Tydalsfjellene for noen år siden?

Er også skrevet ei bok om den samme Sandal, "Jeger i Svalbards villmark", noen som har lest den?

Hadde forressten vært arti å overvintret i ei fangsthytte på Svalbard en gang. Men det er det visst flere enn meg som synes, stor etterspørsel etter de hyttene som finnes.

Det er riktig at Tommy var pro. revejeger........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har link til dette om det ligger på nett.? Hadde vært topp!

Ble laget en bra film om Tommy Sandal på NRK1 Faktor i 2007, finnes her http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/299769/

Ellers så er det bare å søke på Google så står det mange linker der også. Nå bor han visst på Austfjordneset fangsstasjon på Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.