Gå til innhold
  • Bli medlem

Thor Hushovd verdensmester i landeveisritt


Erling

Anbefalte innlegg

Thor Hushovd har gjort en av tidenes største idrettsprestasjoner i dag med sin verdensmestertittel i sykling. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde noe tro på ham i innspurten, men det er vel mest fordi jeg ikke er ekspert på sykling. Antagelig var mange av de rå spurterne borte fra feltet siden løypa var for hard for dem, slik at det var duket for Hushovd som runde etter runde beit tennene sammen og karret seg opp alle bakkene. Jeg våknet kl 06 i dag og da måtte jeg jo opp og se på TV og fikk med meg et par spennende timer.

Jeg mente rett etterpå at dette måtte være en av tidenes fem største idrettsprestasjoner og kunne bare komme på Rodal sin 800 m i OL i 1996 som jeg ville rangert som større. Kanskje er det topp 3 ?

OL-gull i vintersport, som jeg er mye mer opptatt av, er stort. Men objektivt sett er Hushovd sin prestasjon i dag større. 5-mila på ski er en knallhard øvelse, ihvertfall med individuell start, men i dag vinner Hushovd den øvelsen i hele idrettsverden som etter mitt skjønn er den hardeste :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Erling!

Det er alltid vanskelig å rangere slike prestasjoner som Hushovd stod for i dag, men jeg mener at denne prestasjonen er vel så stor som Rodal sin 800 meter i Atlanta.

Topp 3, eller topp 5 sier du. Hvem i tillegg til Rodal tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gratulasjoner til Thor for en knakende sterk prestasjon! :wink:

Jeg sto opp kl. 5 i dag for å få med meg de siste rundene, og fra et lønnlig, lite håp om at Edvald kanskje kunne være med å kjempe, var det en emosjonell berg-og-dal-bane fram til et par km før spurten. Så rått og iskaldt av Thor!

Skulle gjerne sett denne prestasjonen live, - har reist på fire VM i sykling tidligere - men Melborne var litt for langt borte. Håper også dette kan være en motvekt til det Contador & Co. representerer, at sykkelsporten tross alt ikke bare består av juksemakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling!

Det er alltid vanskelig å rangere slike prestasjoner som Hushovd stod for i dag, men jeg mener at denne prestasjonen er vel så stor som Rodal sin 800 meter i Atlanta.

Topp 3, eller topp 5 sier du. Hvem i tillegg til Rodal tenker du på?

Hei odlo !

Jeg kan ikke komme på flere enn Vebjørn Rodal sin prestasjon som kan måle seg.

Andre kanditater kan for eksempel være Andreas Thorkildsen, Kjetil Andre Aamodt, Lass Kjus, Aksel Lund Svindal eller Bjørn Dæhli som alle har en imponerende merittliste, men som etter mitt skjønn ikke har noe enkeltresultat som når opp til det Hushovd gjorde i dag.

Tror jeg ender med å si topp 2, og at det kun er Rodal sin prestasjon som kan måle seg. Kanskje jeg er påvirket av at jeg har sett begge begivenhetene direkte på TV :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett denne prestasjonen live, - har reist på fire VM i sykling tidligere - men Melborne var litt for langt borte. Håper også dette kan være en motvekt til det Contador & Co. representerer, at sykkelsporten tross alt ikke bare består av juksemakere.

Jeg var ute i løypa med min 10-girs racer-sykkel og så på VM i landeveisritt i 1993 i Oslo og det var da jeg skjønte at sykling på det nivået var knalltøft. Selv om det regnet var det fascinerende å se dem over Ekeberg, og ikke minst ned igjen derfra.

Det at sykling er (altfor ?) tøft og at det har forårsaket mye doping blir diskutert her:

http://www.dagbladet.no/2010/10/03/sport/sykling/doping/thor_hushovd/edvald_boasson_hagen/13665613/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idrett eller ikke så er for eksempel Magnus karlsen sine sjakk prestasjoner vell så imponerende. Dette er vell den største idretten når man tenker på antall deltagere på ett vist nivå. Å hevde seg i her når man kommer fra et lite land er stort. Nå er ikke sykling noe liten sport det heller da men Hushovd har tilgode å vise at han dominerer noe. Men for all del det er stort. Bare syns vi skal være forsiktig med å sette noen prestasjoner høyest. Årets prestasjon er det sannsynlig trygt å kalle det :)

En annen sport, som er en av de største i verden, som norge har hatt en del gode utøvere i er Skyting.

Bjørndalen skal det litt til å matche. Vi har hatt mange gode seilere. etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men Hushovd har tilgode å vise at han dominerer noe.

En annen sport, som er en av de største i verden, som norge har hatt en del gode utøvere i er Skyting.

Bjørndalen skal det litt til å matche. Vi har hatt mange gode seilere. etc..

To poengtrøyer i Tour de France, juniorverdensmester og nå verdensmester!

Ikke dra frem skiskyting og andre skiidretter, hvor ca bare en 1/6 av verdens befolkning kan og har muliget til å delta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Hushovd og teamet. Godt jobbet!

Vi får bare krysse fingrene for at det ikke blir funnet noe doping.

Hvis det skal nevnes andre store norske idrettsfolk kommer man ikke utenom Olaf Tufte og Siren Sundby. Jeg må si Tufte er den nålevende norske idrettsmann jeg beundrer mest.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært snakk om tidenes største norske sportsprestasjoner burde jeg vel også tatt med Petter Solberg sin WRC-tittel. Men det var idretssprestasjon jeg tenkte på, hvilket diskvalifiserer Magnus Karlsen (som ennå ikke har fått den store VM-tittelen), Siren Sundby, skyttere m.fl.

Jeg holder meg til denne definisjonen "Sport er et mer omfattende begrep enn idrett. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp, som for eksempel friidrett, skiidrett, skøyteidrett, boksing, tennis, håndball og fotball. Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport." hentet herfra :http://no.wikipedia.org/wiki/Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg synes også det er veldig vanskelig å sammenligne prestasjoner på dette nivået. Det er så mye som er forskjellig fra idrett til idrett.

Når det er sagt - så imponerer Thors seier mest fordi sykkel er en sport som ikke, tross økende interesse de siste årene, har allverdens av oppslutning i Norge.

Jeg synes forøvrig at dette var en fortjent seier i et år som jeg tror har vært ganske tøft for Thor.

Seier i VM er en flott prestasjon, men jeg må innrømme at jeg synes det er større med grand tours. 3 uker med blodslit i TdF - vel.... jeg vet ikke om noe som er hardere uansett idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Erling: Jolleseiling er veldig fysisk og bør havne under idrett i definisjonen din (selv om man trenger mer enn bare fysisk form for å hevde seg så er styrke, utholdenhet og teknikk det viktigste). Det er enorm forskjell på det å seile en jolle og en kjølbåt så å klassifisere all seilsport som det samme blir feil. En sykkel er også et fremkomstmiddel som grunnleggende forutsetning, så jeg ser ingen grunn til å lese en slik definisjon ord for ord og heller bruke sunn fornuft. Sjakkspillere kan vi gjerne holde utenfor for min del.

Hvis vi skal se bort fra vinteridrett (vi har hatt mange gode utøvere i skøyter, hopp, kombinert, langrenn, skiskyting og alpint) så har vi f.eks Jon Rønningen, Grete Waitz, Knut Holmann, Olaf Tufte, Rolf Thorsen, Audun Boysen, Egil Danielsen, Monica Valen osv som også bør nevnes. Thor Hushovd føyer seg inn i rekken av mange gode norske idrettsfolk, det er sikkert. Det er blitt mange av dem med åra, og det skal vi være stolte av.

Faktaspørsmål (og tilbake on-topic): Thor Hushovd er den andre nordmann noen gang som har vunnet VM i landeveisritt? Eller er det fler enn Monica Valen som har den tittelen fra før? Helt rått.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktaspørsmål (og tilbake on-topic): Thor Hushovd er den andre nordmann noen gang som har vunnet VM i landeveisritt? Eller er det fler enn Monica Valen som har den tittelen fra før? Helt rått.

-Frikk

Kurt Asle Arvesen vant amatørklassen(U23)i 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.