Gå til innhold
  • Bli medlem

er turer med tung pakning god trening?


bolletog

Anbefalte innlegg

Dette høres ut som en fin treningsform for å forbedre utholdenheten, men som mange er inne på vil så mange kilo på ryggen føre til uheldig belastning på knærne. Det er derfor lurt å starte med litt lettere oppakning, og øke progressivt for hver økt. Så lenge du passer på at du har restitusjon mellom øktene, 48 timer er det magiske tallet, gir det kroppen tid til å venne seg til belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
uenig her, 30 kilo i en god og riktig innstilt sekk, ca tre dager i uken som trening, i skog/fjell(ikke asfalt). Mener eg er helt overkommelig for en som har trent seg opp til denne vekten gjennom lengre tid.

alder og kroppsstørrelse har dog selvfølgelig noe å si.

For å ta ett eksempel; en infanterist bærer fort med seg ca, 25-30 kilo totalt med klær, våpen, ammo, vann, skuddvest og mat som sin standard pakning. hver dag over lengre perioder både i intops og på øvelser, og annen trening.

Det er kjent at jegere i forsvaret sliter med plager etter endt tjeneste som følge av for tung belastning, men det er snakk om betydelig mer vekt enn nevnt over.

Såklart kan både rygg og knær gå fyken om du er uheldig eller trener/bærer feil, eventuelt at man ikke har fysikk til slik trening i utgangspunktet.

Hmmmmmmmmm, etter nærmere 20 år som offiser i forsvaret, første 10 år som infanterist og i bedre fysisk form enn 99 % av alle soldater og andre offiserer i den perioden (inkludert HJK og gutta i Ramsund))..... tja da opplever jeg Toskehove sitt innlegg noe uvitende ureflektert.....

Min forrige post her gjør deg istand til å bære tyngre, raskere og friskere til beins enn kun disse byltunge sekkturene. Samtidig berger man knærne 20-30 år til!

Lange løpeturer på asfalt, svært tunge bører på rygg, frisk telemarkkjøring, endel toppturer > jo faen jeg vet mye om det desverre :)

Du er nok enig, du vet det bare ikke selv enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm..

men så er saken at eg virkelig liker den fjellturen, så du som kan dette (Håvard); hvor tungt mener du det ER forsvarlig å ha på ryggen på en times tur ca 3 dager i veka. ?

Lange løpeturer på asfalt, svært tunge bører på rygg, frisk telemarkkjøring, endel toppturer

er nok ikkje sunt i lengden dette nei, men det er jo ikke det det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg svarte kun på det jeg syntes var viktig........... >

....Så det jeg så smått har begynt med er å gå 1-2 timers turer annenhver dag med 25-30 kils pakning på ryggen. Å traske opp et fjell med tung pakning kan gi meg like høy puls som om jeg skulle ha jogget på flat vei, dessuten føles som om jeg bruker hele kroppen i mye større grad enn feks jogging.

Alt i alt liker jeg min nye sport hehe...det jeg lurer litt på er om noen andre her har gjort lignende trening over lengre tidsrom, hvordan det påvirker kroppen, skader osv......

Og ja, det er ufattelig dumt å trene kun med slike tyngder på ryggen!!

Man mestrer lange og tunge turer langt bedre med noen "terskeløkter", enn kun blytunge sekkturer!! Tro meg.

Nesten for dumt å krangle om den saken!

Til slutt, nei jeg kan langt fra alt om dette; dog lytt iblant og gjør ikke samme feil som vi (mange) erfarte.....

Forsvarets offiserer og soldater surrer ikke rundt med 50 - 80 kg på ryggen, det er i beste fall skryt og ljug :D

Hallo.........., her bør du bekrefte innhold! Personlig var min pulk 70 kg for èn mnd over Grønland vinterstid!

Selv de færreste supersoldater bærer slikt, selv med ammo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.