norsketim Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Yepp.. ..her kommer en tråd till.. Har ikke funnet noen konkrete svar på forumet (bare vinterrelaterte svar..), og mitt spørsmål lyder som følger..: Hvor mye bensin (til Omnifuel'n) skal jeg ta med på en firedagers for meg og broder'n i sommerfjellet (om to uker)? Regner med å bruke brenner'n till middag og kaffekoking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsk Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Det finnes ikke noe fasitsvar, normalt regner man dobbelt så stort forbruk på vinter som på sommer.... Har du god vindskjerming? Er middag = Real turmat, eller tradisjonell mat som krever litt mer???? dsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norsketim Posted June 13, 2010 Author Share Posted June 13, 2010 Mmjo.. Det er jo sant. Jeg tenkte kanskje det finnes noe sorts gjennomsnitt. Om mange nok svarer, så kan jeg jo skape meg litt gjennomsnittspeil av det.. Det blir ikke Real-mat, snarere real mat . Altså ikke bare vannkoking. Men ifølge div vintertråder her på forumet regner man ca 2 dl pr person pr døgn ..så mao blir det altså 1 dl pr person pr døgn på sommer'n. Eller...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgis Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Kan du ikke bare sitte ute og mekke all maten din på brenneren en hel dag og måle forbruket ditt da? Så kan du gange det opp med antall dager du skal være ute. Da kommer du til å finne ut om du har peil på å bruke brenneren, vindskjerming, oppmåling etc. Mye som spiller inn på forbruket. Koker du f.eks. opp rikelig med vann til en liten tekopp på ~1/2 dl? Drikker dere store mengder kaffi? Skal dere steike eller koke mat? Får du vindskjermen til å passe bra? Bare tenk igjennom alt som påvirker forbruket. Selv har jeg null skill på brennere og hadde tatt med rikelig med bensin, just in case. Og jeg må bare nevne det: Hvorfor ikke vurdere gass? Du sparer mye vekt. Har du ikke en gassbrenner, så koster de fra 239,- på XXL, og den billigeste har helt grei effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norsketim Posted June 13, 2010 Author Share Posted June 13, 2010 Haha... Ja det er jo klart att man kan prøvekjøre seg gjennom hele menyen og se hvor fjæra lander såogsi Hadde bare håpet å slippe det. Omni'n klarer gass alldeles brillefint, men effekten dabber av etter hvert som trykket daler i boksen, og det liker jeg ikke. Med bensin er det jo bare å mate på mer trykk med pumpa.. Etter litt fundering tror jeg nok att vi klarer oss med 1 l. bensin. Blir nok litt bålfyring også skulle'n tro ... (i værste fall for man vel offre whiskey'n... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runegutt123 Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 1/2 - 1 liter er hva jeg beregner for 5 dager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norsketim Posted June 14, 2010 Author Share Posted June 14, 2010 0.5 - 1 l. höres vel omtrent ut som mine tanker.. Har en 1-liters og en 0.5-liters flaske. Får vel se hvor mye vi gidder å bäre på. Må jo tross alt ha overskudd till å få med riklige mengder skottsk höyfjellskildevann... 1 l fuel på to mann over fire dager i kombo med bålfyring höres vel forsvarlig ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runegutt123 Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Prioriter godt. Skal man på tur, er Høyfjellsvann, singel malt av styggammel årgang et absolutt bør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norsketim Posted June 15, 2010 Author Share Posted June 15, 2010 Så sant, så sant! Prioritering er alfa&mega. Mye god mat i god drikke heter det jo.. ...så da blir det vel bare skottsk husmannskost i sekken da vel..:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jankj Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 En undervurdert fordel med kvalitetsprodukter fra Skottland i sekken er at all klaging på tung sekk umiddelbart blir eliminert. Tenk etter og vær helt ærlig nå: Hvis sekken din er for tung, hva er da det mest rasjonelle å legge igjen: Riktig, flasken med sprit. Så kutt sytinga og bær, og til neste gang legger du noe av det andre ubrukte stashet igjen hjemme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runegutt123 Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 En av oss bør muligens til hodelegen snart Ser ikke noe rasjonelt i det heletatt i å efterlate seg godt gammelt skotsk kulturvann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jankj Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 Ser ikke noe rasjonelt i det heletatt i å efterlate seg godt gammelt skotsk kulturvann. Da kan jeg vel også trygt anta at du har vett til å ALDRI klage på tung sekk når flytende kultur medbringes. Slik sett bidrar skottene med trivsel både på marsjen inn (null syting) og til kveldskosen etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runegutt123 Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 Selvsagt Selv om jeg må innrømme at jeg etterhvert har blitt lat. Har erstatta reconpacken med 40l Helium. Blir bare en liten lerke i den sekken. Synes forøvrig at Norsk Karvevann av edlere årgang passer fint på tur det også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borgern Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 Skal heller ikke kimse av litt Cognac eller Brimis Vianvang. Fint på tur. Jeg bærer dog heller litt tyngre enn å ofre en liten skvett vin og cognac til kvelds. Har dog en hund som prøver å snike med seg cognac i kløven stadig vekk. Siden hun ikke er gammel nok må jo "far" konfiskere den når vi kommer til camp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steihy Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 Selv har jeg tenkt å prøve ut nytt drivstoff på neste tur; fikk 1 liter østeriksk Stroh brennevin av en god venn. Styggmye alkohol (80 %), hvilket innebærer at den nesten er for frysetørret å regne - behøver ikke bære med alt vannet. Det er samme virkestoff som de bruker i jägerte i alpene, og det må jo passe på Hardangervidda også. Stein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norsketim Posted June 15, 2010 Author Share Posted June 15, 2010 "..kutt sytinga og bær..." ..eh, nå vet jeg ikke om kommentaren om syting og klaging var mynta på meg, men jeg kan bare avkrefte at spørsmålet om mengde drivstoff (til primus) på noen måte skulle handlet om å spare vekt. Om noe, så kan det evt handle om plass i sekken, der all ledig plass tilegnes Skottland.. . På den andre siden kan det jo helt enkelt være slik at den åpenbare ironien gikk meg hus forbi, og i såfall ber jeg så meget om forlatelse . Forøvrig klager jeg ALDRI på noe.... (ja det måtte i såfall være brist på/underbudgettering av mengde av nettopp skottsk høylandsmarinade). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norsketim Posted June 15, 2010 Author Share Posted June 15, 2010 Jaja... Vi kan iallfall konstatere at ca 1L bensin duger for to i fire dager, og att det er knall med en knert eller sju.. ..der det ikke bare er bålet som leverer god røyksmak i munnen.. Heisveis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toresc Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 Unødvendig kommentar det med klaging og bæring. Sikkert ikke ment i retning noen, men sånt kan lett misforstås. Ellers er det morsomt å se hvor mange tråder som starter med et tema (bensinforbruk i dette tilfellet) men raskt går over til å omhandle drikkevarer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.