Gå til innhold
  • Bli medlem

Bestige Gallhøpiggen.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei.

Har lyst til aa bestige Gallhøpiggen neste uke, har ikke gjort slike ting tidligere i Norge men jeg har sust rundt i Himalaya ei stund.

Hvor kjører man?

Hvor langt er det aa gaa fra der man setter bilen?

Hvor faar man kjopt kart?

Trenger man truger/piggsko?

Hjertelig takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjører til Spiterstulen eller Raubergstulen. Veien til Juvasshytta er muligens også brøytet pga. alpinanlegget der. Fra Juvass bruker du ski til toppen.

Kart får man kjøpt både her og der. Bokhandlere www.kart.no osv.

Skal du gå til fots, får du en god porsjon snøvassing, men det blir kanskje litt mer Himalaya over det?

Ang. sko, så tror jeg truger kan være en grei variant, ikke like morsomt som ski, men langt bedre enn støvler. Piggsko kan jeg aldri forestille meg at du trenger, selv om det heter Galdhøpiggen. Noen vil kanskje hevde at sko man bestiger GaldhøPIGGEN med er å betegne som piggsko, men i form av brodder, tagger etc. er det helt unødvendig. Det er ikke så bratt, og på denne tiden er snøen 99% sikkert TØRR, dvs. vanlige skosåler gir mer enn godt nok feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk eksempel på hvorfor folk ikke tar Forum seriøst. Her måtte man altså ned til Morten før man fant en som gadd å svare skikkelig. Det har også blitt temperaturfritt og tannløst her inne de siste ukene. Undres hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk eksempel på hvorfor folk ikke tar Forum seriøst.

Tror de fleste ser på Fjellforum som et seriøst forum, men jeg tar gjerne selvkritikk på mitt noe "lettvinte" svar :shock: , selv om det definitivt er skiføre på Galdhøpiggen nå. Morten har forøvrig kommet med et bra og fyldigstgjørende svar.

Det har også blitt temperaturfritt og tannløst her inne de siste ukene. Undres hvorfor...

Ikke overvurder din egen betydning nå da :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi,

den setningen du siterte var vel snarere fakta enn skryt fra min side? Eller synes du det fortsatt er like mange innlegg og like morsomt på forum? Ikke bare var jeg en stor konge her, men jeg fikk også frem det gode i de øvrige debattanter. Man blir ikke profet i sitt eget land, derfor ville moderatorene stagge meg. Men det de ikke visste var at de gravde sin egen grav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et godt eksempel på hvordan Fjellforum ikke bør benyttes. Her stilles det et ærlig spørsmål om en planlagt tur og så blir den som spør møtt med morsomheter. Først når Morten kom på banen får spørreren et skikkelig svar. Som jeg har hevdet før må det være plass for humor i dette forum, men seriøse spørsmål bør bli møtt med seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket spm spm et "tullespm", det tror jeg flere gjorde. Jeg tror fortsatt at det var det. Når noen har "sust rundt i Himalaya" stiller man ikke slike spm. Dette underbygget med at innlegget er skrevet med aa for å og i tillegg har ø'er. Hvilket tastatur har ø men ikke å...?? :shock: Mulig jeg tar feil. Uansett tar jeg selvkritikk. Burde la være å svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg tolket spm spm et "tullespm", det tror jeg flere gjorde. Jeg tror fortsatt at det var det. Når noen har "sust rundt i Himalaya" stiller man ikke slike spm.

Så du mener at fordi man har vært i Himalaya så vet man hvor man skal kjøre og hvor langt det er å gå for å komme til Gallhøpiggen?

-gunnar a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men man sitter med en del basic :shock: som gjør at man ikke stiller slike spm. Bl.a derfor tolket jeg det som svada. Man ville undersøkt (enkelt/raskt), også spurt om hvordan forholdene var i Visdalen eller opp til Juvass, evt om overnatting o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at fordi man har vært i Himalaya så vet man hvor man skal kjøre og hvor langt det er å gå for å komme til Gallhøpiggen?

-gunnar a.

Jeg støtter Sveins vurdering. Selv småhumret jeg av innlegget, som jeg tolket som en parodi. Personen fremstår som ressurssterk og initiativrik med fjellprosjekter på flere kontinenter. Da har jeg vanskelig for å tro at han eller hun faktisk lurer på hvor man får kjøpt kart i Norge. Særlig når spørsmålet er stilt på feilfri norsk. At personen er anonym, forsterker mistanken.

Selvfølgelig skal man i utgangspunktet ha krav på å bli tatt på alvor selv om en stiller litt hjelpeløse spørsmål. Men når innlegget i tillegg skrives anonymt, må det da være lov å tulle litt med det. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein:

At folk suser rundt i Himalaya og andre steder og er bortimot helt ignorante overfor norsk natur har jeg opplevd flere ganger. Jeg har møtt nordmenn på fjelltur i Afrika som aldri har vært i norske fjell. I sør-Amerika møtte jeg totalt seks yngre nordmenn på en jernbanetur som kunne minne om Flåmsdalen, men som kom fullstendig til kort overfor vår norske jernbameattraksjon hva gjelder naturskjønnhet. Ingen av dem hadde tatt Flåmsbanen, og jeg måtte selvfølgelig fortelle dem hva de har gått glipp av.

Det er nok dessverre slik at bare man kommer langt nok hjemmefra er det mye mer spennende å gjøre slike ting. Mulig det gir mer prestisje også å gå i fjell langt fra Norge.

Til Stig:

Det er mulig at Stig også har skrevet et ironisk innlegg, men å påstå at spørsmålet er stilt på feilfri norsk er temmelig langt fra sannheten. Navnet på fjellet det dreier seg om er feilskrevet. Og siden dette dreier seg om Norges høyeste fjell, og kanskje det mest besøkte, burde det være så kjent at det skulle være mulig å stave det riktig. Av den grunn trodde jeg det var et tullespørsmål.

Spørsmålsstilleren er heller ikke helt anonym lenger etter hva jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at er man vant til å reise, uavhengig av hvor det er, er man også vant til å undersøke litt..???

Nå er jo dette mer eller mindre uinteressant. Temaet er besvart, det er tatt selvkritikk, og temaet handler ikke lenger om hvordan det er å komme seg på piggen neste uke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei, jeg skulle gjerne ha hatt mer å slå på brystet med enn de få toppturene jeg har rukket å få med meg i Jotunheimen, men jeg blir aldri kvitt høydeskrekken min. Jeg har nå vel aldri gjort noe særlig for å bli kvitt høydeskrekken, men hva skal jeg gjøre? PS, jeg bruker aldri sikringsutstyr, driver kun med lett "friklatring" så det er guts til slike turer jeg vil forbedre. F.eks. klatre forsiden av Bitihorn uten å feige ut (bli svimmel).

Hva skal jeg gjøre for å bli sikrere ang. friklatring? (Dvs. på topper som ikke strengt tatt krever tau).

Et eksempel kunne være å klatre opp Jotunheimen fra vest, her trenger man ikke tau men det blir luftig..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære amatør. Det er viktig med tøffe toppturer som man kan slå seg på brystet med, og jeg føler derfor med deg når du beskriver hvilke begrensninger den plagsomme høydeskrekken din påfører deg. Hva kan du så gjøre for å forbedre motet ditt i fjellet?

For det første må du innse at høydeskrekk kun er en psykisk og helt unødvendig reaksjon som lett kan reduseres med ulike medisiner. Send meg en PM dersom du vil ha konkrete tips. Husk dog at noen mener slik bruk av nervemedisin i fjellet er uetisk - det er vel helst eldre og ambisjonsløse fjellfolk som fremdeles hevder dette.

Tilvenning er også viktig. Flytt grenser kontinuerlig, hvis ikke bare stivner du i et tilvent sikkerhetsbehov. Sørg for at neste tur alltid er litt farligere enn den forrige. Innebar forrige tur friklatring på grad 3+, bør neste stunt være på 4-. Sånn bare fortsetter du.

Høydeskrekk er dypest sett et uttrykk for den upraktiske dødsangsten. Derfor kan det lønne seg å rett og slett "gi litt faen". Ikke misforstå meg - jeg mener ikke at du skal opptre suicidalt på noen måte. Men det er en fordel å vente med de dristigste rutene til tilværelsen føles dyster og at man uansett utfall ikke har så mye å tape. Av en eller annen grunn våger man mer i slike livssituasjoner.

Lykke til! Fryktesløs fjellhilsen fra Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.