Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundekjøring


Bjørnegutt

Anbefalte innlegg

Annonse

Du tenker da hundekjøring hvor du snørekjører bak hunden, alternativt med en pulk i mellom (nordisk stil)?

Videre spørsmål er om du skal ha ski til bruk i skiløypa eller om du skal kjøre utenfor?

Til bruk i skiløyper kan stort sett alle løypeski benyttes. Skal du ha fjellski anbefales det ski uten stålkant, hvor Fischer har et par gode, og Åsnes har sin nye Breidablikk som bygger på Amundsen (Rago), men er uten stålkant.

Gi litt flere opplysninger så skal du få flere svar. Uansett er det en flott hobby du satser mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundekjøring i seg selv fordrer i utgangspunktet ikke andre krav til utstyret enn friluftsliv i fjellet ellers.

Ut fra spørsmålsstillingen antar jeg at du skal kjøre med pulk eller evt nordisk slede bak hunden eller hundene og gå/henge på ski bak selv. Dette kalles ofte nordisk stil i motsetning til sledestil/nomestil der hundekjøreren står på sledens bakski.

Vanlige fjellski og lærstøvler passer som sagt utmerket. Det som kan være verdt å vurdere litt er lengden på skiene og hvorvidt de skal ha stålkanter eller ikke. Svært lange ski er en ulempe fordi du støtt og stadig skal manøvrere skiene bak og ved siden av en pulk eller slede. Stålkanter kan hvis en er uheldig, gi stygge kutt på hundens bein og poter.

Jeg selv har alltid hatt stålkanter og skiene mine er ca 15 cm lengre enn det ideelle. Med andre ord er ikke problemene større enn at det likevel går greit.

Når det gjelder doningen du skal ha bak hunden(e) vil jeg derimot anbefale bremse hvis det er mulig, selv på en hund. Det kan være en stor utfordring for lårmuskler og skiferdigheter å bremse en tung pulk i nedoverbakke samtidig som hunden trekker som en galning fordi det går så lett.

Det finnes også noen små og nette hundesleder til en- og to-spann som ikke er vesentlig dyrere enn en tilsvarende pulk. Slike sleder er langt mer komfortable for skiløperen og har ofte langt bedre kjøreegenskaper enn en pulk. Sjekk www.tresleder.no eller www.kallasgarden.se

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de skiene du ellers ville brukt, men sør for at de IKKE har stålkanter.

Bremse kan du glemme, det er bare ekstra vekt. Jeg vet ikke hva slags hund som trekker som en tulling i nedoverbakker, men den hunden kan umulig være dressert.

Start, rolig, høyre, venstre, gå bak og stopp er grunnkommandoer du med enkelhet lærer bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg har kjørt noen titalls forskjellige bikkjer, og har til dags dato, ikke kjørt en hund, som ikke syntes det er morro med full flette ned bakkene.. og har du flere syntes de det er mer enn dobbelt så morro, å skremme livskiten ut av kjøreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører vorsteh. Prioriter dressur før du setter utfor bakken. Reglementet for konkurranser i nordisk stil stiller krav om bremser på pulken fra hund nummer tre. Ved kjøring med en eller to dresserte hunder byr kjøring uten brems sjelden på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bremse trenger ikke veie så enormt mye, men kan være et uvurderlig hjelpemiddel under kjøring. Selv om du har full kontroll over hunden til enhver tid, så har du fortsatt en pulk med alt fra 20-60 kg eller så, som du også skal ha kontroll over. Det er fullt mulig å gjøre dette uten bremse, men det er betydelig mer komfortabelt og langt tryggere med.

Jeg kjører med grønlandshunder og kan absolutt stille meg bak ”halvvills” uttalelse. Jeg mener selv å ha relativt god kontroll over hundene mine, men de er glade i å trekke og setter mer enn gjerne avgårde i full galopp når de føler at det går lett i utforbakke. Hvis de i tillegg merker at kjøreren bak ikke har kontroll er det ekstra artig å gi full gass.

Til folk som ønsker å anskaffe seg hund til turhund, vil jeg anbefale å vurdere grønlandshund. Dette er en relativt stor, robust og arbeidsvillig rase som tåler vinterfriluftsliv uten å være avhengig av bekledning eller annet tilleggsutstyr.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker da hundekjøring hvor du snørekjører bak hunden, alternativt med en pulk i mellom (nordisk stil)?

Videre spørsmål er om du skal ha ski til bruk i skiløypa eller om du skal kjøre utenfor?

Til bruk i skiløyper kan stort sett alle løypeski benyttes. Skal du ha fjellski anbefales det ski uten stålkant, hvor Fischer har et par gode, og Åsnes har sin nye Breidablikk som bygger på Amundsen (Rago), men er uten stålkant.

Gi litt flere opplysninger så skal du få flere svar. Uansett er det en flott hobby du satser mot :)

Ja det bli nordisk stil når jeg først og fremst skal ha hunden, heldigvis har jeg en jente som er proff, så det blir bytting på hunden.

Jeg kommer til og bruke skiene mest utenfor løypene, men også litt i løyper. Har andre ski til løype turer. Har lest om bereidablikk skiene og de ser ut til og passe for mitt bruk. Hvor lange bør de være? Jeg er 186cm og 80kg tung.

Er også usikker på hvilke bindinger jeg skal kjøpe. Sjønner at det er fint med 75mm når man skal på toppturer men hvor bra fungerer det til hundekjøring?

Og hva er anbefalingen på Sko?

Takk for mange gode svar!

Bjørn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Breidablikk, bruker dem til å gå på vinterjakt med samt turer. Du kan bare glemme å få plass til disse skiene i oppkjørte spor, de er altfor brede.

Jeg har magnum BC-binding.

Kommet til og bruke de mest utenfor løypene, men du kjører nordisk stil?

Hva anbefaler du i bindinger og sko?

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet til og bruke de mest utenfor løypene, men du kjører nordisk stil?

Hva anbefaler du i bindinger og sko?

Takk for svar. :)

Nei, jeg har ikke noen pulk imellom, jeg har bikkjene i strikk direkte i beltet.

Kan ikke anbefale noe, siden jeg bare har prøvd en av delene (BC). Men det funker aldeles utmerket for meg. Av sko har jeg Alfa Kikut, tror jeg de heter. Jeg prøvde Crispi Stetind, men de ble så vanvittig stive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt BC noe utstrakt, men av det jeg har brukt den syns jeg det er for mye knot og for liten kontroll, men det er mine personlige preferanser. Jeg liker å kunne kjøre telemark med fjellskiene mine og er sådan kanskje litt spesiell. Om jeg skulle kjøpt en binding til fjellski ville jeg kjøpt Voile 3-pin, det er en 75mm binding som kan brukes med eller uten vaier (lett bytte slik at du kan ta på vaieren før en bakke). Videre har jeg dårlig erfaring med "step in" funksjonaliteten til BC og lignende bindinger. 75mm bindinger har den fordelen at de er veldig enkel i oppbygning, det gjør at det er lite som kan gå galt og lett å reparere om det gjør det.

Men for all del, dette er mine personlige preferanser og jeg er vel kanskje litt vel opptatt av at bindingen skal være stiv og stabil på alle mulige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt en kombinasjon av Åsnes Rago med BC Magnum og Crispi Stetind til snørekjøring med hunden min, en 44-45 kg. blanding av Dobermann og Rottweiler. Med mye drakraft under fri fart kommando har jeg følt at jeg har hatt god nok stivhet og kontroll over ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt en kombinasjon av Åsnes Rago med BC Magnum og Crispi Stetind til snørekjøring med hunden min, en 44-45 kg. blanding av Dobermann og Rottweiler. Med mye drakraft under fri fart kommando har jeg ikke følt at jeg ikke har hatt god nok stivhet og kontroll over ski.

Så du vurderer å skaffe deg 75mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt BC noe utstrakt, men av det jeg har brukt den syns jeg det er for mye knot og for liten kontroll, men det er mine personlige preferanser. Jeg liker å kunne kjøre telemark med fjellskiene mine og er sådan kanskje litt spesiell. Om jeg skulle kjøpt en binding til fjellski ville jeg kjøpt Voile 3-pin, det er en 75mm binding som kan brukes med eller uten vaier (lett bytte slik at du kan ta på vaieren før en bakke). Videre har jeg dårlig erfaring med "step in" funksjonaliteten til BC og lignende bindinger. 75mm bindinger har den fordelen at de er veldig enkel i oppbygning, det gjør at det er lite som kan gå galt og lett å reparere om det gjør det.

Men for all del, dette er mine personlige preferanser og jeg er vel kanskje litt vel opptatt av at bindingen skal være stiv og stabil på alle mulige måter.

Takk for svar men da har jeg kommet frem til dette :-)

Magnum BC manuell Vs. Voile 3-pin

Skal brukes til Fjellturer og hundekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke mye erfaring med hundekjøring så jeg spør ekspertene. Er 186 cm og 80kg.

Skal stort sett på lange turer i varierende tereng men av og til opp på topper.

Trenger anbefaling på hvilke ski, bindinger og sko jeg skal invistere i.

:(

Da kommer jeg til og gå for:

Asnes Breidablikk 180 m/fellelås

Voile 3-pin binding

Alfa Grønnland fjellstøvel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.