Gå til innhold
  • Bli medlem

Thermarest og selvoppblåsning


torhaa

Anbefalte innlegg

Rullet ut Thermaresten min for første gang i går kveld, åpnet ventilen, og... niks og nada.

Får blåst inn, men dette skal man vel kanskje prøve å unngå mest mulig pga fukt og kulde? Er ikke-fungerende ventiler et vanlig problem? Reklamasjonssak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ingen ting skjer er det kanskje noe muffens ja, men det er ganske vanlig at det tar litt tid.

Thermarest er bare "selvoppblåsende" for de som har veldig god tid.

Det er nok bare å blåse inn, thermarestene er ikke så følsomme for det som down-mat.

Jeg har hatt min i 10-15 år, og det er ikke noe problem at jeg har blåst inn i den hver gang jeg har vært på tur.

Thermarest anbefaler at liggeunderlaget lagres med ventilen åpen, og ikke rullet sammen.

Når man kjøper dem er de likevel hardt rullet sammen.

Prøv å la det ligge med ventil åpen over natten, hvis skummet inni har ligget sammenpresset over lang tid, kanskje det trenger litt tid på å utvide seg igjen..?

Hvis du får blåst inn er det jo ikke ventilen det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummet i liggeunderlaget prøver å finne igjen den formen det pleier å ha... Nå er det vandt til å være sammenrullet og kommer til å fortsett med det en stund.

Prøv å blåse det helt opp, så hardt du greier. Skru igjen venteilen og lagre det noen dager. Så kan du rulle det sammen og prøve om det blåser seg opp. Pleier å funke. Er altså viktig at det ikke blir lagra sammenrullet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får blåst inn, men dette skal man vel kanskje prøve å unngå mest mulig pga fukt og kulde?

For å få det passe hard, må du uansett blåse. Vinterstid brukar eg å ha thermaresten liggande på toppen av pulken, ferdig oppblåst. Då bles eg i alle fall inn masse fuktigheit bare ein gong pr tur. Underlaget er lett tilgjegeleg som sitteunderlag i løpet av dagen. Og pulken får ei brei form øverst, noko som gjera at han ikkje trillar heilt rundt når han veltar. Og eg er mester i å få pulken til å velte.

Når eg kjem heim og underlaget skal lagrast, brukar eg å presse ut lufta og la det fylle seg sjølv nokre gonger, for å få ut eventuell uheldig fuktigheit. Før eg legg det vekk med ventilen åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvilket Thermarest det er.

Er det NEoAir så er det ikke selvoppblåsbart. Da skjer det neppe noe.

På de andre så vil prosessen ta tid siden siden det har ligget sammenrullet lenge, som nevnt over.

Oppbevar det gjerne stående i et skap eller noe hvis du har plass.

Hvis ikke så ta det ut å la det ligge oppblåst noen dager før du skal på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.