Gå til innhold
  • Bli medlem

Vasking av Norrøna GTX packlite


erlendne

Anbefalte innlegg

Min Norrøna GTX packlite regnbukse og regnjakke trenger en vask. Jeg har kastet vaskeanvisningen som fulgte med. Er det noen som vet hva slags temperatur og vaskemiddel jeg bør bruke? Kan også huske å ha lest at de bør strykes etter vask for å bevare egenskapene, men i så fall på hvilken temperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Nikwax wash på ullprogram og deretter vasker jeg en gang til med Nikwax impregnering på ullprogram.

Enkelt og greit å forholde seg til :roll: Billigste plassen å kjøpe disse produktene er desidert på XXL, her sparer du store summer kontra f.eks MX Sport og andre... Er du ofte ute og svetter i klærne kan du også spare stort på å kjøpe liter versjonene, både økonomisk og fra ett forbruksperspektiv (Mindre emballasje å resirkulere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende er sakset fra norrona.no

"VASK AV GORE-TEX KLÆR

Gore-Tex plagg tar ikke skade av å bli vasket. Tvert imot vil det forlenge plaggets levetid. Vanlige vaskeinstruksjon for Gore-Tex plagg er:

Husk å lukke alle glidelåser. Plagget vaskes på 40 grader uten sentrifugering, med et mildt vaskemiddel, uten tøymyknings- eller skyllemiddel. Bruk ikke blekningsmiddel. Tøymykningsmiddel, skyllemiddel og blekningsmiddel kan skade stoffets vannavisende egenskaper (ikke selve membranen/vanntetthet), og stoffets farge. Skyll plagget to ganger om mulig. Bruk spray impregnering på utsiden av plagget etter vask for optimale vannavisende egenskaper (dette har ikke noe med vanntettheten på plagget å gjøre, men gjør at vannet lettere preller av på ytterstoffet). Tørk gjerne plagget på lav varme i tørketrommel, eller stryk med strykejern med lav varme. Varmen hjelper til å reaktivere impregneringen. Plagget må være tørt før det vaskes, og før det henges vekk.

IMPREGNERING AV GORE-TEX KLÆR

Alle Gore-Tex-produkter har en impregnering (DWR (durable water resistant) behandling) når de er nye. Denne behandlingen hindrer stoffet i å trekke til seg fuktighet og skitt, samtidig som det optimaliserer pusteegenskapene til produktet. Over tid vil impregneringen bli slitt vekk. Dette gjelder spesielt på utsatte steder som sete, knær, skuldre og albuer. For å optimalisere produktets egenskaper, bør det impregneres på nytt etter hver vask, eller når man ser at impregneringen ikke fungerer optimalt.

Ved impregnering anbefaler vi å bruke en sprayimpregnering. Sprayimpregnering gjør at bare yttersiden av plagget blir impregnert, noe som optimaliserer pusteegenskapene til produktet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Norrøna GTX packlite regnbukse og regnjakke trenger en vask. Jeg har kastet vaskeanvisningen som fulgte med. Er det noen som vet hva slags temperatur og vaskemiddel jeg bør bruke? Kan også huske å ha lest at de bør strykes etter vask for å bevare egenskapene, men i så fall på hvilken temperatur?

Her har du iallefall gode vaskeinstrukser ovenfor, jeg tenkte å kommentere spørsmålet ditt om du bør stryke jakka. Her er svaret desidert NEI, da GTX består av milliarder av små porer som ikke har noen nytte av at de strykes. Dermizax (membranen Bergans bruker) og Helsport sin membran til hardshells har derimot ikke disse porene, men er på en måte "vevd" sammen. Etter hvert som denne membranen da blir brukt og vasket, blir det så membranen kan "åpne seg\reise seg", hvor da å stryke den på silkeprogram med strykejernet er med på å "senke det som åpnet seg" igjen. Da blir membranen mer eller mindre som ny. Mener også å ha hørt om de som bruker tørketrommel til dette, da det er selve varmebehandlingen som er med på å gjøre dette med membranen.

Håper du ble litt klokere med dette. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.