torbl Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Hei, Dette har jeg forsåvidt postet allerede under en mer generell tittel, men pga. laber respons spør jeg mer spesifikt:) Som en del av min finnmarkstur i mars vurderer jeg å gå gjennom Anarjohka og Lemmijokki nasjonalparker, og lurte på om det var noen her med erfaring fra områdene vinterstid. Jeg antar at jeg har ca 10-14 dager på meg, og jeg ønsker ikke å ha for hardt forflytningspress på meg. Jeg tenkte litt på å gå østover fra Kautokeino og inn i Anarjohka nasjonalpark. Det som hadde vært artig nå (men vanskelig logistisk), hadde vært å fortsatt videre gjennom Finland og også krysset Lemmijokki nasjonalpark. Etter å ha krysset de to nasjonalparkene har jeg vel i prinsippet vært gjennom noe av nordens dypeste villmark. Spørsmålene blir da: a. Risikerer jeg å sette meg fullstendig fast der inne i slutten av mars? Bunnløs dypsnø og helveteskratt? Er det eventuelt såpass mye reindrift der inne at jeg lett ville funnet scooterspor å gå i hvis føret blir ille? b. Noen forslag til logistikk? Hvis jeg skulle tatt denne turen gjennom Lemmijokki vil jeg ende opp midt ute på ”vei nr 955” i Finland, sør for Inari. Middle of nowhere! Utfordringen blir å komme seg derfra og til Tromsø med hund og pulk. ((c.) Hvordan er fisket der? Er det bare hvitfisk ispedd litt ørret, eller fins det fantastiske røyevann også i dette området?) Med andre ord: virker ruta som en god idè, eller bør jeg vurdere en annen rute? Siter
Kattugla Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Lars Monsen gikk der i juni 2007, se kapittel 7 i "Nordkalotten 365", tror også han passerte Anarjohka nasjonalpark på sin ferd "Norge på langs" _________ kattugla Siter
LTP Skrevet 14. januar 2010 Skrevet 14. januar 2010 Tror ikke du sliter med råtten snø i Kauto i mars. I hele Anarjohka er det såvidt jeg vet vet kun to vann som holder røye, ellers er det ørret og hvitfisk. Siter
torbl Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Skrevet 14. januar 2010 Har sett Monsens episoder. Han ta dog Lemmijoki og Anarjohka i sommerhalvåret. Siter
TormodiFuruskogen Skrevet 14. januar 2010 Skrevet 14. januar 2010 Boka til Jan Eilert Pedersen anbefales: Nord i villmarka. Link til bloggen hans: http://villmarkshistorier.blogspot.com/2009/05/nord-i-villmarka-boka-er-her.html Er du uheldig er det mye løs snø i barskogen der oppe - men det skal vel være noen høyder hvor det ikke er særlig med skog også. Mange fine tips og bilder i den nevnte boka. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.