GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Party i fjellheimen?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg liker party, dvs. en moderat fyll med dans og moro! Dette gjelder bÄde i byen og pÄ fjellet. Og i fjellet er det mange som meg, stadig havner jeg pÄ saftige fester pÄ diverse turisthytter i fjellet. Dette er ikke fester med voldsom utagering, spying og hÊrverk, men uskyldig moro og hoing til litt utpÄ natta. Som oftest er vi i seng (!) for 0200. Personlig fÞler jeg at det gÄr meget bra Ä kombinere noen Þl, kaffe avec og MjÞlkedalspiggen.

Etter en del besÞk pÄ de betjente turisthyttene de siste Ära, viser det seg at det er veldig stor skilnad pÄ vertskapene nÄr det gjelder holdning til party. Noen Þnsker litt liv pÄ hytta og aksepterer og oppmuntrer til en fest. Stjerneeksempel: SolbjÞrg pÄ Fondsbu! Og hipp hurra for det!

Andre er langt kjipere og motarbeider alle forsÞk pÄ Ä fÄ til litt trÞkk. "Dette er ikkje noke diskotek." er omkvedet pÄ bl.a. Leirvasbu. Jeg respekterer for sÄ vidt holdningen, og legger derfor turen oftest til et annet sted.

Men hva Ăžnsker egentlig fjellets vandrere? NĂ„r vertinne kommer og avbryter moroa, synes jo de fleste at dette er bĂ„de kjipt og unĂždvendig. Argumentet til vertinna er at vi forstyrrer og Ăždelegger nattesĂžvnen for folk (flest?). Argumentet vĂ„rt er at SÅPASS mĂ„ man da kunne tolerere.

SpÞrsmÄl: BÞr de "kjipingene" bli mer tolerante og tillate en real fest, eller er det uÞnsket med mer festing i fjellet?

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne trÄden

Mest aktive i denne trÄden

Skrevet

Fest er bra det, men kan man ikke bare finne seg et telt Ä bo i, sÄ plager man jo nada og ingen!? Da kan man ralle rundt som man selv vil :)

Skrevet

De fleste oppsÞker nok fjellet fÄr Ä oppleve roen og stillheten ("festen" har de hjemme pÄ byen). Og det er helt klart at folk som ikke liker party i fjellet prÞver Ä unngÄ "festehytter", pÄ samme mÄtesom festefolk foretrekker disse.

Men det kommer selvfÞlgelig ogsÄ veldig an pÄ hvilken mÄten "festen" foregÄr. Hvis den foregÄr ute kan man kanskje trekke litt vekk ifra hytta? Og hvis den foregÄr inne i fellesrommene, sÄ er det jo som regel litt lengre vekk til sovesal etc.

PS: Snorking pÄ fellessal kan vÊre like sÞvsforstyrrende som hÞy latter utenfor vinduet...

Min mening: Fest pÄ private hytter eller i telt som det har blitt foreslÄtt, men ta hensyn til slitne og sÞvstrengende fjellfolk pÄ hyttene i fjellet.

Skrevet
Fest er bra det, men kan man ikke bare finne seg et telt Ä bo i, sÄ plager man jo nada og ingen!? Da kan man ralle rundt som man selv vil :)

Modererer meg litt og sier meg enig i denne jeg :)

Skrevet
Jeg er alltid drita i fjellet. Helt konge! :?:

:)

Ikke sÄ vÊrst Ä sette opp "rotasjonshastigheten" pÄ stjernehimmelen uten for teltet....

Var i allefall kult da jeg var seksten... :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Fondsbu synes jeg har funnet en grei lÞsning pÄ dette, her gÄr det an Ä bli smÄdrita uten Ä bli skjelt ut av ei sur vertinnemegge.

Gjest Anonymous
Skrevet
Fest er bra det, men kan man ikke bare finne seg et telt Ä bo i, sÄ plager man jo nada og ingen!? Da kan man ralle rundt som man selv vil 8)

Enig! Bor man pÄ felleshytter bÞr man droppe fyllefesten. NÄr man har gÄtt i fjellet i 10 timer og skal gjÞre det samme neste dag har man veeeeldig liten tÄlmodighet med fulle folk. Dette har vel blitt et Þkende problem, spesielt pÄ hytter som har bilveg helt frem - de fleste av "festerne" har oftest ikke gÄtt lenger enn fra bildÞra og inn i hytta. Derfor er det ofte MYE hyggeligere Ä bo pÄ hytter som er en dagsmasj unna bilveg (dog, en JÀger mÄ jo tÄles:-))

Fulle folk er bare er morsomme for andre fulle folk....

haldis

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noe jeg ikke trenger nÄr jeg har gÄtt en hel dag i fjellet med tung sekk, er det festing, dÄrlig listepop, rÞlp, skriking, grÄt, sjalusidramaer, og en natts Þdelagt sÞvn. Opplevde dette en pÄske pÄ Leirvassbu for noen Är siden; en gedigen nedtur.

Det finnes flere tusen utesteder i Norge, det er nok plasser Ă„ bli mer eller mindre dritings med andre.

La fjellet fÄ lov Ä vÊre noe annet enn byen, vÊr sÄ snill!

Gjest Anonymous
Skrevet
La fjellet fÄ lov Ä vÊre noe annet enn byen, vÊr sÄ snill!

Tilsluttes!

Gjest Anonymous
Skrevet

FestlÞve mÄ gjerne mene det han / hun mener, men sleng litt mindre med leppa og opptre litt mer saklig, gjerne som registrert bruker sÄ slipper du Ä oppleve at innlegget ditt blir moderert bort Adm.

Gjest Anonymous
Skrevet

Merkelig sensurkÄte!!! Greit at innlegget mitt var spissformulert og tildels harselerende, men jeg trodde det var god kotyme i det frie og tolerante Norge at men ikke sensurerte folk bare fordi man ikke LIKER innlegget. Jeg kom ikke med personangrep, det var ikke vulgÊrt eller stÞtende sprÄk og ikke blasfemisk eller hetsende pÄ annen mÄte. Dette er patetisk sensurvirksomhet av verste sort, og viser at forumet ikke tÄler kritiske ytringer og avvikende oppfatninger.

Ingenting i mot kritiske ytringer eller andre meninger, men det var en svÊrt nedlatende tone ovenfor de med en annen mening. Det var ogsÄ karakteristikker av folk med en annen mening selv om det ikke var karakteristikker av enkeltpersoner. Det var ikke blasfemisk, men bÄde hetsende og muligens stÞtende, og helt unÞdvendig. Vi patetiske sensurere sensurerer ingen meninger, men i dette tilfelle karakteristikker av de motsatt menende. Avvikende oppfatninger er velkomment og Þnsket. PrÞv igjen. Adm.

Gjest Anonymous
Skrevet

Om man har gÄtt en fjelltur og sÄ etterpÄ har veldig lyst pÄ fest nÄr man kommer til en hytte - da har man kanskje ikke gÄtt langt nok/lenge nok/ fort nok..??

Mulig jeg er fryktelig gammeldags, men jeg trodde folk dro til fjells for Ă„ ta seg ut fysisk, for deretter Ă„ sove som (edru) tĂžmmerstokker fra fĂžr klokka 22? Rett og slett gjĂžre noe annet enn det man gjĂžr til daglig.

Skrevet

Larsen: det trodde jeg og, jeg :wink: . Det er i hvert fall slik de fleste fortsatt bruker fjellet. Men det er nok en del som ankommer hyttene med bil og blir der til de reiser igjen. Og i mellomtiden fester man...

Jeg sier ingenting mot et glas vin og flĂžrting i peisestua. Dette er noe helt annet enn "fest"!

BrÄk og fest har dere i byen, sÄ hvis dere vil ha brÄk og fest behÞver dere vel ikke Ä reise til fjells :wink:

Skrevet

Merkelig at folk tror det er mye fyll og brÄk i byen. Det er det da ikke. Jeg bor midt i utelivs-oslo og merker svÊrt sjelden noe til brÄk i det hele tatt. Tvert imot synes jeg det er overraskende lite trÞbbel i Oslo tatt i betraktning at det er en by med over en halv million innbyggere og mer enn tusen utesteder.

Jeg liker heller ikke at folk brÄker i fylla pÄ fjellet. Men jeg tviler pÄ at det er folk som kommer langveisfarende fra som gjÞr det. Man gidder ikke kjÞre 5-6 timer med bil for Ä drikke seg full og kjÞre hjem igjen. Mitt inntrykk er at mye av fyllebrÄket er det lokale krefter fra omrÄdene i nÊrheten av Jotunheimen som stÄr for.

Skrevet
Mitt inntrykk er at mye av fyllebrÄket er det lokale krefter fra omrÄdene i nÊrheten av Jotunheimen som stÄr for.

Ikke i pÄska.

Jeg bor midt i utelivs-oslo og merker svÊrt sjelden noe til brÄk i det hele tatt.

Kanskje de har reist til fjells :wink: ?

Panda, selv du mÄ vedgÄ at det er en desibelforskjell mellom midt i Oslo og pÄ Valdresflya Vandrehjem, for ikke Ä si toppen av Surtningsui. Folk som reiser til fjells vil vekk fra stÞy; ikke bare fra fulle, hÞylytte menneskene pÄ gatene i byen, men ogsÄ trafikken, luften, alt. Det mÄ da bli veldig skuffende, for ikke Ä si irriterende, Ä ankomme en hytte etter en deilig, slitsom dag ute i stillheten for sÄ ikke Ä kunne sove fordi det foregÄr full fest under vinduet?

Det er greit at du er glad i Oslo, men du mÄ ikke late som om Oslo sentrum var stillheten i selg selv :wink: .

Skrevet

Julia, jeg er dÞds-kjempe-enig med deg. Skal jeg gÄ tur om dagen (og det skal jeg) sÄ mÄ jeg sove om natta. SÄnn er det. Fyll og brÄk pÄ fjellet har jeg ingenting til overs for.

Men jeg er ikke enig i at det er vi Oslo-mennesker som har ansvaret for fyllebrÄket i fjellet. Det er litt for lett iblant Ä skylde pÄ Oslo hver gang noe er galt. Vi har ikke skylda for ALT heller..

Promillepanda

Skrevet

Dette handler om respekt for omgivelsene og menneskene en omgÄs.Hvis noen vil "feste" utover det Ä hygge seg med et glass vil el.l sammen med andre , er ikke fjellet den rette arenaen.Den store naturopplevelsen , "det Ä bruke skrotten" som Olav Skattebu sier og stillheten , bÞr gi nok rus , slik at det ikke skulle vÊre behov for Ä plage andre gjester/fjellfolk eller hyttepersonale med "utagerende festing".

Her har vel DNT ogsÄ noe av skylden for mÄten de markedsfÞrer seg pÄ for Ä fÄ flere medlemmer.Det lokkes med alle rettigheter og tilrettelagte arrangementer :D

Skrevet

Oslo er en stor slum med brÄk, trafikk-kork, ran, fyll og dop. I tillegg er arkitekturen stort sett stygg, og det brygger opp til religionskrig i lÞpet av noen tiÄr. Til tross for dette tror Oslo-folk at de eier resten av landet, og at de kan herje vilt nÄr de er utenbys uten noen form for ydmykhet og hÞflighet. Folk som Panda, som er blendet av pressens glorofisering av det urbane og hippe, vil nok aldri skjÞnne at Oslo suger hardt. Likevel er det bedre enn ingenting at han har funnet ut at det er fint pÄ fjellet.

Folk mÄ gjerne feste pÄ fjellet, men samtidig er det en ting som skal gÄ foran alt - nemlig hensyn til og respekt for andre mennesker som har krav pÄ ro. Dersom man vil brÄke mÄ man derfor holde seg unna fjellstuer, evt. oppholde seg pÄ et rom der lyden ikke nÄr til de som ligger og skal sove.

Skrevet
Merkelig at folk tror det er mye fyll og brÄk i byen. Det er det da ikke. Jeg bor midt i utelivs-oslo og merker svÊrt sjelden noe til brÄk i det hele tatt.

Dette er vel litt utenfor tema ??

Det er vel heller ingen som har pÄstÄtt at Oslofolk stÄr for alt fyllebrÄket i fjellet ?

Egentlig samma hvem det er - det er vel "noen av alle" ? UĂžnska er det iallefall fra meg.

En pils etter tur er good shit, det, men det blir ikke brÄk av det. Men jeg synes det er litt rart at man pÄ totalt veilÞse hytter tilbyr hÞyst unÞdvendige drikkevarer...

Skrevet

Tja,sÄ kom disse tradisjonelle utfallene mot Osloensere da,vet ikke hvor alvorligt det er ment.

Som utflytta Oslogutt pÄ bygda har jeg vÊrt gjenstand for mange rare holdninger,men ikke ennÄ ikke beskyldt for fyll i fjellet.

Og bra er det,for det greier bygdafolket utmerket selv.

Dog,sÄ har jeg opptil flere ganger feiret fjelltoppen med en lille en,og ikke mer.Som teltligger har jeg aldri blitt sjenert av noen,men kan godt forstÄ at hytteliggere oppfatter fyll som sjenerende,dvs. fyll,men at folk nyter sitt fludium i rel. rolige former

bĂžr en akseptere.

Skrevet

Joda Kjellinge det jeg skrev var et direkte svar til Julia som skrev: "BrÄk og fest har dere i byen, sÄ hvis dere vil ha brÄk og fest behÞver dere vel ikke Ä reise til fjells"

Poenget mitt er at det ikke er sÄ veldig mye brÄk og fest i byen.

BjĂžrn

Skrevet
Joda Kjellinge det jeg skrev var et direkte svar til Julia som skrev: "BrÄk og fest har dere i byen, sÄ hvis dere vil ha brÄk og fest behÞver dere vel ikke Ä reise til fjells"

Ok. Min feil. Vi har ikke andre byer en Oslo. Jeg visste det jo egentlig.

Men Þnsker man fest reiser man gjerne "pÄ byn" (selv utafor oslo), og holder seg borte fra hyttene i fjellet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Annonse

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.