Gå til innhold
  • Bli medlem

Spiterstulen - Eidsbugarden


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Begynner å bli litt lei det ensidige fokuset på topper.. så:

Noen som har gått denne langturen, eller lignende?

Jeg lurer litt på hva som er kjappest, å gå via Leirvassbu eller Gjendebu. Noen som vet?

Leirvassbu - Eidsbu er vel 9t, Spiterstulen - Leirvassbu er ca 4 vel? -13t

Spiter-Gjendebu er ca 8?, Gjendebu - Eidsbu er 4

12t

Er konklusjonen dermed at via gjende er kjappest? Evt. kutte over øst for Skarddalseggi og Rauddalseggi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiter-Leir er 5 DNT-timer.

Eidsb-Gjendu er også 5 DNT-timer.

Via Leivassbu blir det 14 DNT-timer og via Gjendebu blir det 13 DNT-timer.

Det som imidlertid bør være fokuset er ikke den kjappeste ruten, men hvor det er finest fjell. Personlig synes jeg platået mellom Eidsbugarden og Gjendebu er kjip i forhold til ruten via Olavsbu. Resten av rutene er forsåvidt like fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff

Iblandt må jeg gå på litt av disse hytte til hyytte traversene for å komme opp på en topp. Det er like kjedelig hver gang. Stort sett slipper man med en halvtimes tid, men det er ille nok. 12-13 timer på sti må jo være helt fryktelig.

Skal man gå fra en hytte til en annen er vel Juvashytta-Leirvassbu over breene det beste alternativet. Memurubu - Spiterstulen eller Krossbu - Leirvassbu er sikkert også fine turer siden de går over ålreite breer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Begynner å bli litt lei det ensidige fokuset på topper.. så:

Noen som har gått denne langturen, eller lignende?

Jeg lurer litt på hva som er kjappest, å gå via Leirvassbu eller Gjendebu. Noen som vet?

Leirvassbu - Eidsbu er vel 9t, Spiterstulen - Leirvassbu er ca 4 vel? -13t

Spiter-Gjendebu er ca 8?, Gjendebu - Eidsbu er 4

12t

Er konklusjonen dermed at via gjende er kjappest? Evt. kutte over øst for Skarddalseggi og Rauddalseggi?

Jag har gått flertalet sträckor som kan komma ifråga här. Skulle själv

gå Spiterstulen-Leirvassbu- förbi Langvatnet och genom Gröndalen

till Gjendebu och sedan vidare mot Eidsbugarden via Höystakkadalen.

Med tält, förstås, minst två dagar.

Lugnt och lätt, många fina utsikter; det enda tråkiga är väl

någon kilometer i skog, utmed Bygdin, på slutet. Alternativet

där

är den stig som är angiven som omarkerad på kartan,

antagligen den platå som Erik syftar på.

Om varianten över Olavsbu innefattar Rauddalsbandet så skulle

jag titta efter i Til Fots vad som där sägs om alternativ utanför själva leden,

ty åtminstone söderifrån är den övergången inte helt lätt.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Påsken gikk jeg motsatt vei, eller det vil si; jeg startet ved Bøvervannet og gikk til Krossbu, videre til Skogadalsbøen over Fanaråken og til Fondsbu via Skogadalen. Fondsbu til Gjendebu er en fin, om enn litt kort skitur. Utsikten ned mot Gjende når man kommer ned Vesleådalen er flott. Neste dag var været lovende og vi noe overambisiøse, så vi startet turen opp Storådalen til Hellefoss, derfra over til Memurudalen opp via Styggebreskaret til Glitterheim. Utsikten til tinderekka sør for Gjende er uforglemmelig. Deler av turen gikk utenom kvistløypene og jeg måtte brøyte meg gjennom løssnø til knes. Var dødsliten når jeg kom frem til Glitterheim. Neste dag gikk til Leirvassbu via Spiterstulen. Hele dagen var det skyfri himmel, men siden dagen før satt i beina orket jeg ikke gå over Ryggjehø som jeg hadde tenkt. Å se fjellene fra dalene i slikt vær er også flott og det blir maaange bilder av slikt. Fra Leirvassbu gikk jeg over Smørstabbreen tilbake til bilen. Også det i fineste påskevær. Beste Påsketuren jeg noensinne har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen,

Slik jeg har forstått det, legger du opp til å hele strekket på 1 dag. I såfall er det vel ikke nødvendig å gå innom alle hyttene. Jeg foreslår at du går fra Eidsbu til Olavsbu og videre til Langvatnet, og deretter skjærer øst-nordøst og kommer inn på ruta Gjendebu-Spiterstulen gjennom Urdadalen. Dette blir en mer direkte rute tror jeg, og det er mulig å spare litt tid. Men det blir uansett en lang dagstur på DNT-sti, bevares!

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen,

Olavsbu og videre til Langvatnet, og deretter skjærer øst-nordøst og kommer inn på ruta Gjendebu-Spiterstulen gjennom Urdadalen. Dette blir en mer direkte rute

Robert

Den varianten är kanske snabbast, trots att Urdadalen är stenig. Dock

skulle jag inte gärna gå genom i den riktningen. Att komma från

Urdadalen till Gröndalen är däremot

att utsätta sinnena för ett bombardemang av intryck. Man kan inte gå

nog långsamt!

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.