Gå til innhold
  • Bli medlem

Sandefjord - Innerdalen, valg av kjørerute i sommer...


DrDamage

Anbefalte innlegg

Er E6 det beste valget? Skal ha en overnatting langs veien, gjerne i telt.

Her er planen så langt...Kjøre fra Sandefjord ca klokka 20:00 og dra noen mil

oppover før natta. Være fremme i Innerdalen neste dag en gang, gjerne med noen små

stopper for å nyte god utsikt eller lignende. Og det er vel her spørsmålet mitt ligger.

Taper man mye tid på å velge noe annet enn E6, og hvilke andre ruter er i så fall å

foretrekke for naturen og det piktoreske sin skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Å legge veien over Venabufjellet og gjennom Folldalen er etter min mening et godt alternativ. Litt kortere og masse fin natur å se på.

Takk for svar.

Ja, det er nok der eller Valdresflya det koker ned til tenker jeg.

Er ute etter litt ok wow-faktor langs veien og det skiller ikke nevneverdig

mye i forskjell verken i distanse eller reisetid mellom de to veiene, hmmm...

Er egentlig ikke noe veldig stort dilemma, jeg vil bare gjøre turen opp trivligst

mulig uten for mye tap av tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandefjord - Lierdalen - Hønefoss - Fagernes - Valdresflya - Lom - Grotli - Geiranger - Trollstigen - Åndalsnes - Sunndalsøra - Innerdalen

hmm, brukte litt lang tid med siste innlegg og så ikke dette forslaget. Takk for ditt innspill Erling :oops:

Det er nok en av de finere turene opp dit ja. Har dog et slags tidsskjema som må holdes og jeg

må se litt nærmere på dette siden veien du nevner er betraktelig lengre på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner tidsaspektet. Problemet er at det alltid vil bli en del lenger hvis du velger vestsiden av fjellene, mens det på østsiden er heller kjedelig.

Nytt forslag:

Sandefjord - Lierdalen - Hønefoss - Fagernes - Valdresflya - Vågå - Otta - Dombås - Romsdalen - Åndalsnes - Sunndalsøra - Innerdalen (drøyt 70 mil)

Hvis du har litt mer tid:

Sandefjord - Numedal - Geilo - Hol - Aurland - fjellveien til Lærdal - Sogndal - Sognefjellet - Otta - Dovrefjell - Sunndalsøra (snaut 85 mil)

Førstnevnte terningkast 4, sistnevnte 5+. Kjappeste vei er snaut 60 mil. Denne er terningkast 2+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner tidsaspektet. Problemet er at det alltid vil bli en del lenger hvis du velger vestsiden av fjellene, mens det på østsiden er heller kjedelig.

Ja, det er en prioriteringssak det der. Må rekke en avtale på Renndølsetra kvelden etter avreise, derfor har jeg litt, men ikke allverdens tid til romstering rundt forbi over fjellet.

Nytt forslag:

Sandefjord - Lierdalen - Hønefoss - Fagernes - Valdresflya - Vågå - Otta - Dombås - Romsdalen - Åndalsnes - Sunndalsøra - Innerdalen (drøyt 70 mil)

Dette er meget interessant, Må lufte denne ruten for turfølget.

Siden jeg kjører denne strekningen så sjeldent så kan jeg jo ikke kjøre

en terningkast to vei! Det er jo uhørt. Hadde vært noe annet hvis dette

var en rute jeg pendlet jevnlig eller av andre grunner måtte ha kjørt der mye.

Og Romsdalen er jo fin, ikke har jeg vært der særlig mye heller.

Falt fælt for det forslaget selv og satser på at turfølget lar seg overbevise lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger turen om "The golden route" med Geiranger og Trollstigen får du sett natur som folk i bilen vil få hakeslepp av. Da er det også mulig å ta en kjapp avstikker opp bomveien til Dalsnibba, der du kan stå i over 1500 meters høyde og se ned på Geiranger og utover Sunnmørsalper og annet snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.