Gå til innhold
  • Bli medlem

12 mils skitur med Kongsberg turistforening fra Imingen til Kongsberg.


snilen

Anbefalte innlegg

For noen år siden traff jeg en kar på en turisthytte som fortalte om en lang skitur fra Imingfjell til Kongsberg som den lokale turistforeningen arrangerte. Klientellet besto stort sett av mannfolk i alderen 45-55, så jeg fant ut at der kunne jeg passe inn.
De siste årene har det av ulike årsaker blitt lite skiturer, men i år har kong vinter vært seig, så noen skiturer har det blitt i februar/mars. For noen uker siden kom jeg på denne turen og fant ut at turen ble arrangert i år også. Noen dager før avreise hørtes ikke værmeldingen så ille ut, så jeg heiv meg på telefonen og meldte meg på til turleder. Noen skeptiske spørsmål var det til dette ubeskrevne bladet av en turdeltager, han ville gjerne forvisse seg om at jeg forsto hva 12 mil var.

Ryggsekken ble minimalisert til å inneholde lakenpose, nødvendige klær og mye kraftig mat, her skulle det ikke drasses på noe unødvendig – bortsett fra en lille en til kvelden da.

Vi var 9 mannfolk omtrent i aldersgruppen som beskrevet over som startet med en minibuss som kjørte oss i over 2 timer opp Numedalen til Imingen Fjellstue øverst i Uvdal, der det var servering og overnatting.

Lørdag startet vi ut i vindstille og litt disig vær, men etter hvert kom solen, og etter et par mil var vi på Lufsjå der vi hadde matpause sola i ute i hytteveggen. Videre mot Veggli Fjellstue begynte det å bli tyngre, nysnøen var dypere og løsere, og det var tungt å tråkke spor. Vi svingte nedom Veggli fjellstue for noen karbonader og solo og slikt, før vi fortsatte det siste stykket til Øvre Fjellstul før natten. Det ble akkurat plass til alle der. Med skarpere føre kunne man nå helt til Eriksbu første dag, men dette var ikke aktuelt i djupsnøen.

En artig kveld ble det med de andre gamlekara, god mat og drikke og litt juging og slikt. Utover natta litt jobbprat, her var mange ingeniører.

Søndagen startet ut i fin puddersnø, men tungt opp mot Åkliskaret, derfra videre til Eriksbu og Krokstul, der det var mer eller mindre trikkeskinnespor videre til Strutåsen for nytt påfyll av solo. Vi gikk så mot Tverrelvdalen, først noen km i trikkeskinner, deretter djupsnø videre nesten ned til Jondalen. Et lite stykke skibæring over Jondalen, før vi gikk over Kampenhaug og ned til Funkelia skisenter rett opp for Kongsberg sentrum der turen endte. Noen hadde koner og slikt for avhenting her. Jeg valgte å gå en sti ned gjennom skogen til Kongsberg sentrum sammen med en av de andre turdeltagerne, der jeg underveis fikk studere noen kongemonogrammer hugget inn i en bergvegg. Alle norske konger siden Christian IV har monogrammene sine her.

På denne turen var vi 9 gamle gubber, hvorav 7 hadde gått turen flere ganger før. Den andre ferskingen hadde slått turlederen i et skirenn for noen uker siden og var forhåndskvalifisert, så jeg ble naturlig nok sett på med noe skepsis. Kondisen holdt greit, men noe skirenn har jeg aldri gått, så jeg kunne nok ha bedre teknikk når det gjaldt å gå i trikkeskinnespor og med smøring. Det er en forholdsvis fast gjeng som går denne turen, og det var nok av historier om ”nybegynnere” som hadde gitt opp eller rett og slett blitt sendt ned underveis. Det sier seg selv at en viss form og et visst tempo må man ha, skal man komme seg gjennom 12 mil på 2 dager, det meste av turen uten oppkjørte spor.

Det er på dette forum skrevet en del forskjellig om turistforeningen, men dette var et bra tiltak synes jeg, har sansen for slike turer. Her var det lav goretex-faktor og gamle slitne anorakker som gjaldt, må virkelig si at jeg trivdes. Turen kan man selvsagt gå på egen hånd, men det var utrolig greit å gå sammen med noen som kunne veien, så man slipper å bruke tid på å finne rett vei, eller enda verre å gå feil. Transportopplegget med buss opp fredag ettermiddag var også optimalt. Imingfjell-turen er et tradisjonsrikt arrangement, som i alle fall har holdt på siden tidlig på 1980-tallet, siste helg før palmesøndag. Jeg vil anbefale turen for de som regner seg forholdsvis seige til å gå. DNT rangerer turene sine på en skala fra 1 til 5 støvler, men jeg er redd denne skituren sprenger skalaen. Vi var ca 10 timer på tur hver dag.

Her ligger noen bilder fra tidligere turer, og jeg regner med det kommer noen fra årets tur også. Kamera hadde jeg ikke med selv, grunnet vekt-minimalisering. http://www.kotdnt.no/album.php?album=album485

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er en knalltur! Påsken for tre år siden gikk jeg sammen med faren min fra Imingfjell-Lufsjå-Øvre Fjellstul-Blestølen. Første dagen var det snø og vind så planene om Borgsjøbråtet gikk i vasken. Dagen etter var det derimot ikke en sky, og vi gikk til Slepeskardet der vi fulgte preparerte skiløyper helt til den sjarmerende Øvre Fjellstul. Siste dag gikk over Åkliskardet til Gunnulvsbu og preparert løype videre til hytta mi ved Blestølen. Høres ut som dere hadde en flott tur også, men å droppe kamera!!!! :-):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Oi, jeg hadde visst skrevet et innlegg her for et år siden. Kunne ikke helt huske det, men turlederen insisterte på at jag hadde skrevet noe fra fjorårets tur og etterhvert dukket dette opp i hukommelsen min.

Nå er jeg tilbake i hverdagen etter å ha gått 12-milsturen nok en gang. Vi var 13 personer denne gangen, hvorav 2 manglet Y-kromosomer og 7 var ferskinger på turen. Alle klarte turen fint, det gikk lettere i år, spesielt første dagen. Flott vær og greit skiføre hele veien, med unntak av det siste stykket fra Jondalen til Kongsberg der det var betong-aktige skispor. De første milene Imingen-Lufsjå-Veggli-Øvre Fjellstul ble gått i frisk vind, som kom rett bakfra. Det suste av gårde - milene gikk fort unna, 6 mil på 6,5 time med fjellski og ikke helt ubetydelig bagasje er jo slettes ikke sakte med tanke på at det er en forsamling på 13 personer med hver sin stil som skal frem samlet.

Jeg startet litt dårlig ut med å brekke et ribbein i en idiotisk trynings etter bare50 meter, så da ble det 119950 meter å gå med brukket ribbein. Det gikk egentlig ganske greit, det blir nok verre om en uke eller så, regner jeg med etter tidligere erfaringer med slikt.

En flott tur, med hyggelige folk og flotte turledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok snø og forholdsvis hardt hele veien. Det siste partiet fra Jondalen til Kongsberg var nærmest bare is. Hvordan ruta er om noen uker avhenger av så mangt. Denne tradisjonsrike turen har noen ganger vært avkortet på slutten i vintre med lite sne, men over Imingfjell/Blefjell og et stykke ned mot Kongsberg kommer du ganske sikkert frem på ski til over påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.