Gal Krokfot Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Kva er beste kuren mot blemmer nÄr den ER oppstÄtt? Tidlegare skar eg av blemma og holdt det tÞrt lengst mogleg, er det nokon som har nokon betre rÄd? Siter
Espen K Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Stikk hull pÄ den, klem ut vannet og teip den med sportsteip? SÄ tar du av teipen nÄr du stopper, sÄ den fÄr lufta seg mest mulig. Siter
Lompa Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Hull for Ä fÄ ut vann, og sÄ compeed. Gjerne med sportstape over. La det sitte pÄ til turen er ferdig. Siter
Lindap Skrevet 25. mars 2009 Skrevet 25. mars 2009 Jeg undersÞker fÞttene om kvelden og stikker da hull i blemme og trÄr en liten sytrÄd gjennom den, slik at hullet ikke tetter om natten. Jeg legger pÄ et plaster som absorberer fukten om natten. Neste morgen blir plasteret fjernet og fÞttene fÄr lufte litt. Du mÄ passe pÄ at fÞttene er tÞrre nÄr du setter pÄ teip. Ellers blir teipen ikke sittende. Bruk romslige stykker teip. Neste kveld kan teipen forsiktig tas av nÄr du mot formodning skulle fÄtt nye blemmer under den. Ellers kan den bli sittende. Hvis du prikker et hull midt pÄ dagen, blir det veldig vondt Ä gÄ videre. I tillegg er fÞttene ikke tÞrre og plasteret/teipen blir ikke sittende. Da tror jeg det er best Ä bygge noe rundt blemmen, slik at skoen ikke trykker pÄ den lenger. Har ikke prÞvd dette selv ennÄ. Med compeed har jeg dÄrlige erfaringer. Hvis en sko gnager skikkelig ille, du fÄr gnagsÄr og legger pÄ Compeed, kan skoene begynne Ä gnage pÄ denne. Da er halve compeeden revet, sÄret har mistet huden og gel-en fram compeed sitter i sÄret. Hvis du da vil fjerne compeeden sitter den godt fast til huden og det er et helvete Ä fÄ lÞs. Jeg har avsluttet flere turer med et Äpent sÄr pÄ hÊlen og et vanlig gaskompresss pÄ det. Det er i hvert fall mindre vondt enn en Compeed. Man neste gang skal jeg prÞve med Ä bygge en hÞy rand som kan avlaste. Compeed synes jeg er kjekt Ä bruke nÄr du kommer hjem og kan bruke andre sko (uten hÊler). Siden i for har jeg forresten sko som ikke gir sÄ mange gnagsÄr og det er det som er den beste lÞsningen. Siter
jbratteli Skrevet 25. mars 2009 Skrevet 25. mars 2009 Du spÞr riktignok om tips etter at blemma allerede har oppstatt, men min erfaring er allikevel at forebygging er best. Jeg benytter Tensoplast (link) og fester dette fÞr turen. Da legger jeg tape fra rista foran, stukket bak pÄ helen og frem til rista igjen. LÞsningen har aldri sviktet, og holder for min del lett en liten sommer-uke i Jotunheimen eller en skitur over Saltfjellet... Siter
Stormzite Skrevet 25. mars 2009 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har gode erfaringer med sportstape som forebyggende tiltak (et par lag). Dersom blemma har oppstĂ„tt (glemt Ă„ tape pĂ„ forhĂ„nd), funker det fint med Compeed og sportstape over. GnagsĂ„r er et h****, nĂ„r man fĂžrst har fĂ„tt det, sĂ„ jeg prĂžver Ă„ alltid tape FĂR jeg gĂ„r pĂ„ tur Siter
jarmol Skrevet 25. mars 2009 Skrevet 25. mars 2009 hvis det har gÄtt sÄ langt at huden er revet bort og man fÄr Äpne sÄr, sÄ kan det anbefales Ä ha sÄret dekket til selv etter at det har tÞrket. blir det "for tÞrt" sÄ kan det sprekke hvis det er mye bevegelse i huden (f.eks. litt hÞyt pÄ hÊlen). det syns jeg er enda verre... pleier derfor ha pÄ litt gassbind som jeg teiper fast i kantene, slik at det slipper litt luft igjennom, men ikke blir helt tÞrt og sprekker. for Þvrig godt tips av thomas. bedre fÞr var enn etter snar.. etc. Siter
topp tur Skrevet 25. mars 2009 Skrevet 25. mars 2009 Hvis du skal stikke hull i blemma, gjÞr det gjennom frisk hud. Dvs fra litt til siden for selve blemma. Da unngÄr du at blemma revner, men blir liggende som et beskyttende lag mens det gror fra innsiden. GnagsÄr er noe dritt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.