Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjern


Thomas.

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg stegjern. Litt allround bruk, men mest til bre, isklatring, og alpine toppturer. Har sett på Grivel G10 G12 G14, g14 såg veldig intresangt ut med horisontale fronttagger. Nokon som har tips til kjøp av type stegjern????

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skal kjøpe meg stegjern. Litt allround bruk, men mest til bre, isklatring, og alpine toppturer. Har sett på Grivel G10 G12 G14, g14 såg veldig intresangt ut med horisontale fronttagger. Nokon som har tips til kjøp av type stegjern????

Takker for alle svar

Til det bruk du skisserer er G14 defintivt det beste valget av de tre du nevner. Flotte produkter som du vil ha glede av i mange år.

Black Diamond har også fine stegjern, jeg har selv brukt Cyborg, og synes de er nesten like bra som Grivel - Grivel har etter min mening en bedre løsning mot ansamling av sne under foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G14 er visstnok et av de jerna som i stedet for å passe greit til alt, ender opp med å passe dårlig til alt i stedet. Problemet er at foten kommer for langt fram ift de nest forreste taggene, så de ikke gir no særlig støtte. Black Diamond Cyborg og Petzl m10 skal være bedre på dette, ulempa da er at de lange fronttaggene gjør dem vanskeligere å gå på.

om noen har motsatte erfaringer, si fra! Hadde veldig lyst på et par G14 sjøl før jeg fikk høre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de bruksområdene du skisserer trenger du to par. Ett par klatrejern og ett par vandrejern (alpine jern). Til klatring kan bl.a. Petzl M10 anbefales.

Jeg er uenig, jeg mener at hvis man har to jern så blir uansett kun ett av dem med på turen. Nå har jeg ganske stive sko med stegjernfeste foran og bak, og finner veldig få fordeler med å gå med vandrejern ved vandring i forhold til klatrejern til vandring. Men klatrejern til klatring er såklart mye bedre enn vandrejern. De to jernene det er snakk om er forøvrig G12 og Rambo II. Dessuten er det ikke så mange flate isbreer i landet at det er nødvendig med vandrejern vel?

Hvis du tenker å bruke dem til Nigardsbreen, Briksdalsbreen og å komme til på tinder, samt klatre litt is om vintern, så er det bare å velge klatrejern med det samme. Liker Grivels jern, men har ikke prøvd så mye annet - siden grivel sine funka så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe galt i å ha kun ett par stegjern, man klarer seg også med ett par ski hvis man går inn for det.

Men det er noen fordeler med å ha to jern, da man bedre dekker helt forskjellig bruksområder, og samtidig sparer slitasje på gromjerna:

isklatring : skarpe lange frontpigger, tunge, stive jern som passer til stiv skosåle. Mindre behagelig å gå langt med.

toppturrangling, bregåing : lette, jern med kortere flatere frontpigger, som kan slites hardt, og som passer på myke sko og sko som ikke har "step in".

Forskjell i frontpiggprofil : bre/hard snø typisk flat eller T profil for bedre bæreevne. Isklatring/mixed har vertikale pigger (duo eller mono) for presis plassering og god penetrasjon.

http://www.petzl.com/en/outdoor/crampons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.