Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiutstyr for fjellfant


Ivan77

Anbefalte innlegg

Heisann, har flyttet til fjellheimen og tenke det nå er på tide å kjøpe ski utstyr så jeg kan få sett litt på det fantastiske vinterlandskapet hær i Bykle og omeng.

Saken er bare at jeg har ikke hatt ski på føttene siden militære i 1997, fikk litt overdose klabbing på treski... har lite eller ingen info på hva jeg bør kjøpe av utstyr...

Har tenkt å benytte skiene utenfor spor, må være gode i motbakker, tåle røff kjøring behandling og ikke være for tunge, hvis det er andre ting jeg kanskje bør tenke på så er det fint hvis dere har noen tips.

Spørsålet er da følgende:

Hva slags ski bør jeg ha og hvorfor?

Hvilke bindinger og hvorfor?

Hvilke sko er behagelige med ski på og holder føtter varme under "på stedet hvil"?

Jeg er 180 lang, 75kg, har dårlig kondis, grønt langt nebb som jeg fanger litt fisk med, ultrafiolett syn, store hoggtenner og svømmeføtter som også kan omgjøres til vinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo litt an på hva du primært skal gå. Dersom du er mest interessert i vandre opp på topper for deretter å kjøre ned er det jo tungt utstyr som gjelder. Men er du som meg, en turtype, er det mest praktisk med gode fjellski og solide støvler. Skiutstyr koster flesk, så det er viktig at du vet hva du vil ha før du kjøper!

Selv har jeg Fischer 109 fjellski, Rottefella Riva III bindinger (disse er veldig gode og solide) og Varg Polar støvler. Disse støvlene har innerstøvler, er veldig varme og gir god støtte til nedoverbakkene. Om man ikke er en racer på ski vil det ta litt tid å venne seg til utstyret, særlig i nedoverbakkene, men jeg har etter hvert blitt veldig glad i denne sammensetningen. Man kan kjøre ganske bratt på fjellski om man har ferdighetene, men det blir fort vrient om bakkene blir for bratte, så du må finne balansegangen der.

Det er mulig andre har gode erfaringer med andre fjellski, selv har jeg kun hatt Fischer.

Når det kommer til tungt utstyr må noen andre fortelle deg om det, da jeg ikke er så kunnskapsrik på det området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en fordel eller ulempe med smørefrie ski for turer utenfor løype eller?

Ser på disse Varg Polarstøvlene og det står de erl laget avanfibio fullær og har vibram såler, hva er det egentlig?

Og hvor brede er egentlig ski sporene i løypene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til formelen med lærstøvler 75mm binding oh småbreie fjellski med stålkant. Fischer 99, 109 og Åsnes Nansen og Ingstad har kanskje ikke så veldig godt smørespenn, men et par gode feller funker fint. Åsnes kortfellesystem tror jeg skal funke ganske bra - det har i allefall fått meg til å kjøpe et par Ingstad. Disse er også kanskje de bredeste vanlige fjellskiene og vil flyte og kjøre godt.

Som kuriosa kan det jo nevnes at Ingstad er den sivile utgaven av Åsnes Combat. Nå må du ikke forveksle denne med den gamle treskia du har gått på! Åsnes Combat er ei brei og lett ski som også kan være festlig om man vil kjøre litt traddistele. Du burde vel ha en ski på 190cm eller 200 skulle jeg tro. Jeg er 182 og 80kg og har gått for 200.

Nevnte jeg at Ingstad var en skikkelig tøffing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.