Gå til innhold
  • Bli medlem

Svinge med langrennsski


MBK

Anbefalte innlegg

Jeg er vant til solide fjellski med stålkant, men har i det siste gjort langrennsløper av meg. Har kjøpt et par Madshusski, for klassisk.

Enkelte av løypene jeg går i har noen bratte bakker med krappe svinger. Finnes det noen kjekk teknikk for å holde seg på beina i sånne svinger? Er lei av å "utforske" skogkanten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det letteste er vel å ploge med skia som er i yttersvingen, for å svinge med dem. Det taper man en del fart på i tillegg til at det sliter ned kantene på skia. En kan også skrense med begge skia gjennom svingen om man har stor fart i en brå sving.

Har du god balanse og koordinasjon kan du øve på å "tråkke" deg gjennom svingen, nesten skøyte deg gjennom svingen. Bare ikke få vekta for mye over på innerskia, lett å falle da. Studer langrennsløperne på tv, det lærer man mye av :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid nyttig å gå tilbake litt til basiclærdommen.. Hvis du ploger litt inn mot svingen kan du legge vekta mer markant utover, altså over på det beinet som skal styre svingen. (svinger du til høyre, skal vekta skyves over venstre bein). Jeg merker i alle fall at det gir meg bedre kontroll på smale pinner. Det kan føles litt unaturlig for hvis man er usikker lener man seg gjerne litt mer innover, noe som medfører at man letter går i skauen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.