Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaskemiddel for tekniske klær?


StianOslo

Anbefalte innlegg

Annonse

Ok, selv kjøpte jeg Nikwax Tech Wash for noen dager, men har ikke brukt det enda. Jeg vasket nemlig først klærne med vanlig vaskemiddel (Blenda Eco), men helte bevisst ikke i så mye vaskemiddel i beholderen. Etter vasken impregnerte jeg klærne med Nikwax TX10. Håper ikke klærne tok så mye skade selv om jeg brukte et vanlig vaskemiddel først.

Det dumme med Nikwax Tech Wash er jo at den er dyr i forhold til antall vask. Man må bruke en halv flaske for hver vask, men det må man kanskje leve med skal man beholde impregneringen i plaggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien hevdes det at vanlig vaskemiddel tetter porene på membranbasert skallbekledning, og at man derfor bør benytte et vaskemiddel beregnet spesifikt på dette formålet. Akkurat som deg benytter også jeg Nikwax. Jeg har aldri vasket skallbekledning med noe annet, så sammenligningsgrunnlaget er heller dårlig, men det virker som om det fungerer etter hensikten.

Jeg er også enig i at Nikwax er udrøy, men så kan du jo tenke over hvor ofte du vasker slik bekledning. Selv vasker jeg det kun hvis det blir skittent og porene blir tette, eller hvis det lukter.

Når det gjelder annen type bekledning, som kunstfiber og fleece, vasker jeg dette sammen med annet tøy ihht. vaskeanvisningen, med et vanlig vaskemiddel. Ull vaskes med Milo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Den ene jakka jeg vil vaske med Nikwax Tech Wash tror jeg skal droppe å bruke til jogging, for da svetter jeg såpass mye at jakka etter noen gangers bruk begynner å lukte. Men til sykling når det regner lett funker den bedre, tildels også langrenn selv om jeg da også kan svette endel.

Ellers kjøpte jeg forresten for noen dager siden Milo Tøymykner for ull og silke. Den inneholder lanolin og smører og beskytter ullfibrene mot slitasje. Er det noen som har erfaringer med denne tøymykneren?

Bruker ellers ikke tøymykner til andre klær, dog kan jeg av og til bruke det til bomulls-t-skjorter og håndklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.