Gå til innhold
  • Bli medlem

10 dager i jotunheimen


Peder K.

Anbefalte innlegg

Vi er enige :D

Men jeg hadde ikke giddet å kjøpe utstyr ennå, Peder K. :D

Jo, hvorfor ikke? Tar med meg greiene i sekken på turen og så spør jeg de jeg finner om de skal på breen. Så hvis du møter en raring med bakglatte sko og øks i lomma som spør deg om du skal på breen, så er det kanskje meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Trenger ikke bare utstyr for å gå på bre, må ha litt basic i bunn. Foruten riktig utstyr, mener jeg prinsippet om "stramt" tau er viktigst (tauet skal henge fritt til personen foran deg, men ikke være særlig nedi). Videre skal du ALDRI stramme tauet med hendene, dette er det mange nybegynnere som gjør feil. Dette er livsfarlig. Du klarer ikke å holde igjen en annens fall med bare hendene, det er kjeden av personer som skal gjøre dette. Med slakke i taulaget blir det kraftige rykk ved fall, og du setter alle i taulaget i fare. Ellers, observer bevegelsene til de foran og planlegg dine egne. Kjedelig at han foran skal hoppe over en liten kløft også gir du ham ikke nok slakke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bare utstyr for å gå på bre, må ha litt basic i bunn. Foruten riktig utstyr, mener jeg prinsippet om "stramt" tau er viktigst (tauet skal henge fritt til personen foran deg, men ikke være særlig nedi). Videre skal du ALDRI stramme tauet med hendene, dette er det mange nybegynnere som gjør feil. Dette er livsfarlig. Du klarer ikke å holde igjen en annens fall med bare hendene, det er kjeden av personer som skal gjøre dette. Med slakke i taulaget blir det kraftige rykk ved fall, og du setter alle i taulaget i fare. Ellers, observer bevegelsene til de foran og planlegg dine egne. Kjedelig at han foran skal hoppe over en liten kløft også gir du ham ikke nok slakke......

Takk for nyttig tips "Gjest". Skal huske på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sies det utrolig mye rart om brevandring og fryktelig mye av det er direkte feil.

Understreker igjen at man IKKE skal gå inn på en bre uten nødvendig kunnskap da det er mye rart som er nødvendig å kunne for å ferdes trygt.

Og nei, man har ikke tau rundt livet når man går på en snødekt bre. Man bruker en godkjent sele og man bruker den riktig. Tenk sjæl, hvor mange meter har du lyst til å falle før et tau du har rundt livet stopper deg ? Hvordan tror du det kjennes ? Prøv selv hvor lenge du greier å henge i et tau rundt livet....

Minst to i taulaget skal vite hvordan man gjennomfører en redning. Nei, det er ikke bare å hale stakkaren opp igjen hvis han har falt ned i en sprekk.

osv... osv...

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Bjørn. Vandring på bre krever kunnskap om det man driver med. Jeg har aldri fortstått helt sikring med tauet rundt livet/under armene. Det er noe som synes å henge igjen fra gamle dager da sikringen var mer til pynt. Skulle jeg tatt med meg folk ville jeg satt sele som minimumskrav uansett.

De som ikke har sett hvor store og dype sprekkene kan være under en ellers så tilsynelatende glatt og flat breflate, har noe svært viktig uoppdaget. Jeg blir skremt hver gang hulrommene kommer til syne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Enig, Bjørn. Vandring på bre krever kunnskap om det man driver med. Jeg har aldri fortstått helt sikring med tauet rundt livet/under armene. Det er noe som synes å henge igjen fra gamle dager da sikringen var mer til pynt. Skulle jeg tatt med meg folk ville jeg satt sele som minimumskrav uansett.

Jeg skrev lenger oppe om firmatur/bretur m/guide og bruk av løkke. Den ene turen var i -98 og den andre i -00. De burde absolutt investere i sele til alle de tar med. For en gruppe på 10 er det tross alt ikke snakk om mer enn 5000kr :) Koster såpass mye å leie guide at dette burde ikke være noe problem. De burde vel være klar over risikoen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På Sunnmøre kom jeg over en fantastisk bok med rutebeskrivelser og inntegnede ruter på flotte flyfoto over Sunnmørsfjellene. Boken er fantastisk. Husker ikke navnet akkurat nå, men det kommer nok til meg hvis jeg bare venter litt... Ble en flott skitur på Torvløysa også.

Anyway; tenkte at en slik bok også fantes for Jotunheimen. Dro ned til DNT i Oslo for å kjøpe en slik bok, men nei da - en slik bok finnes ikke! Hallo? De viste til Morten's sider; www.etojm.com for mer info. Hyggelig for deg det Morten at sidene dine anbefales av DNT også :) Finner imidlertid ikke den infoen jeg søker på dine sider heller. Og Morten; hva står egentlig "etojm" for?

Er det noen som vet om detaljerte kart og rutebeskrivelser i Jotunheimen? Har de vanlige turkartene, men de har kun tegnet inn DNT-rutene. Jeg har f.eks tenkt å surre litt rundt i Leirungsdalen og opp på noen topper. Jeg leser terrenget, vanligvis, ganske godt og kommer meg nok opp og ned, men det er da merkelig at det ikke skal foreligge rutebeskrivelser opp på disse toppene? Det finnes en bok som dnt-tindegruppen har gitt ut, men de er av den litt vanskeligere sorten tror jeg. Jeg skal på topper hvor jeg IKKE trenger sikringutstyr.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker sele i taulag. Har 2 ganger vært på bretur som firmatur hvor det ble brukt innleid guide. Begge gangene ble det kun laget løkke som vi hadde rundt livet. Den ene turen var på Svellnosbreen.....det var ikke forsvarlig. Fort gjort å ramle ut av løkka hvis uhellet først er ute. Er ikke sagt at man blir hengende med beina ned ved et fall......

Vel... I forhold til aa doe saa tar jeg gjerne et litt hardt fall i ei loekke.... Bare saa det er sagt....

Btw. Jo strammere loekka sitter jo bedre sitter den... Hvorfor stramma du ikke loekka??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om detaljerte kart og rutebeskrivelser i Jotunheimen? Har de vanlige turkartene, men de har kun tegnet inn DNT-rutene. Jeg har f.eks tenkt å surre litt rundt i Leirungsdalen og opp på noen topper. Jeg leser terrenget, vanligvis, ganske godt og kommer meg nok opp og ned, men det er da merkelig at det ikke skal foreligge rutebeskrivelser opp på disse toppene? Det finnes en bok som dnt-tindegruppen har gitt ut, men de er av den litt vanskeligere sorten tror jeg. Jeg skal på topper hvor jeg IKKE trenger sikringutstyr.

Noen tips?

Du kan jo ta en kikk i Thommessens turguider til 2000m-toppene..? Forsidebilde og data på disse finner du på litteratursiden på nfo2000m.no. Er ikke så glad i dem selv lengre, men de er greie å ha som oppslagsverk. Nå liker jeg best å finne veien opp på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert marked for noe sånt, ja... Men det blir jo et kjempeverk i såfall. Jotunheimen er stor, og de fleste tinder har flere mulige ruter til topps. Men for all del; jeg kjøper den så snart den kommer i butikken hvis noen gidder lage slike bøker :wink: Elsker å studere fjellbilder, særlig fra Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er helt sikkert marked for noe sånt, ja... Men det blir jo et kjempeverk i såfall. Jotunheimen er stor, og de fleste tinder har flere mulige ruter til topps. Men for all del; jeg kjøper den så snart den kommer i butikken hvis noen gidder lage slike bøker :) Elsker å studere fjellbilder, særlig fra Jotunheimen.

Denne boka er et "kjempeverk" Torgeir. Den har ca. 350 sider og har utstrakt bruk av flyfoto og inntegnede ruter på disse. De fleste rutene er beregnet på vanlig turgåere, typisk hytte til hytte vanskelighetsgrad. Men det finnes også inntegnede ruter med klyving, breer, klatring osv. Det er ikke et foto pr. rute, men mange ruter pr. foto :wink:

Tror ikke Jotunheimen hadde blitt noe større "verk" dersom den legges på samme nivå. "Fotturar på Sunnmøre" er ikke altomfattende, men den inneholder veldig mye. Beskrivelsene i boka er korte, men ofte tilstrekkelige. De gir rom for å utforske også på egenhånd, ikke få servert alt "på et sølvfat". Fra Sunnmørsalpane omtaler den bortimot 200 fjelltopper (med varierende detaljgrad) og en rekke overgangsturer. I tillegg kommer en rekke fjell og overgangsturer forøvrig på Sunnmøre.

Dessuten finnes en tilsvarende en for vinter, men denne gjelder kun Sunnmørsalpane vest for Hjørundfjorden, 320 sider og 80 fjell.

Så mange entusiaster som Jotunheimen har, må det vel være noen som "gidder" å lage en slik bok. Som du kan lese på linken er fottur-boka har boka et totalt opplag på 21.000, de første 6000 ble utsolgt på 6 uker (jeg fikk meg en... :) ) Markedet for Jotunheimen er antagelig større :!::?: Oppfordringen er dermed gitt......

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert være nyttig med en sånn bok, men det har jo sin sjarm å finne veien selv også. Jeg bruker klatreføreren som oppslagsverk; står det ikke noe om ruta der er den sannsynligvis overkommelig uten klatring. Resten blir vanligvis vurdert på stedet, med litt blandede erfaringer :oops: Ønsker meg mange flere store bildebøker om Jotunheimen, men føler ikke noe stort behov for inntegnede ruter. Sikkert flere meninger om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Inntegnede ruter hjelper bl.a også med til å komprimere boken, istedet for tekst som forklarer har man strek/ruter på bilder. Litt tekst blir det alltid likevel. Jeg syns ikke selv at det påvirker "utforskningsmulighetene", fordi bildene har så lang avstand at de kun gir de grove trekkene. Bilder med detaljerte ruter er det svært få av.

Her er et forholdsvis vanlig eksempel på detaljgraden av en topp/tind som ikke har bilde/inntegnet rute (omtale):

Nøvedalstinden, 1244 m, også kalla Høgrestinden er ein liten dobbeltind inst i Koppen, godt synleg også frå Bondalen og Nøvedalen. Klatring via Lisje Nøvdalstind har vore ei klassisk tinderute frå Standaleidet, klatregrad 3-4. Men austegga er litt enklare om du går opp frå Bondalssida.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg er såpass fersk synes jeg en slik bok hadde vært toppers. Hadde garantert kjøpt den.

Tenkte også at jeg skulle gi tilbakemelding på min konklusjon vedr rutevalg, brevandring etc som var de opprinnelige spørsmålene mine på denne tråden.

Jeg holder fast ved at jeg starter med følgende: Gjendesheim - Glittertind - Spiterstulen - Galdhøpiggen - Spiterstulen. Ruta er sikkert vel traffikert, men jeg har lyst til å få med meg "kjendisrutene". Deretter er planen at jeg ikke har noen plan annet enn:

- Etter ca 5 dager skal jeg innom Olavsbu for proviantering.

- Etter Olavsbu bærer det nok inn mot Leirungsdalen.

- Innimellom alt dette får jeg med meg en god del topper også.

Kom altså til at jeg ikke ville planlegge ruta i detalj, men se ann humør, vær etc. under turen.

Kommer ikke til å kjøpe breutstyr denne sommeren. Kan hende at jeg henger meg på en guidet sommertur og de har sikkert utstyret i orden. Hvis det er veldig gøy, så får jeg gå på kurs og kjøpe utstyr i etterkant. Men noen vandring på egen hånd på bre blir det altså ikke i denne omgang.

Takk for alle gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kommer ikke til å kjøpe breutstyr denne sommeren. Kan hende at jeg henger meg på en guidet sommertur og de har sikkert utstyret i orden. Hvis det er veldig gøy, så får jeg gå på kurs og kjøpe utstyr i etterkant. Men noen vandring på egen hånd på bre blir det altså ikke i denne omgang.

Takk for alle gode råd.

Ville sjekket på forhånd hva utstyr som stilles til disp. Tror at tau og brodder er vanlig......altså ikke isøks og stegjern.

Bre er GØY.

på egen hånd :oops: Den ville jeg vært forsiktig med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n slik bok, men nei da - en slik bok finnes ikke! Hallo? De viste til Morten's sider; www.etojm.com for mer info. Hyggelig for deg det Morten at sidene dine anbefales av DNT også :oops: Finner imidlertid ikke den infoen jeg søker på dine sider heller. Og Morten; hva står egentlig "etojm" for?

Er det noen som vet om detaljerte kart og rutebeskrivelser i Jotunheimen? Har de vanlige turkartene, men de har kun tegnet inn DNT-rutene. Jeg har f.eks tenkt å surre litt rundt i Leirungsdalen og opp på noen topper. Jeg leser terrenget, vanligvis, ganske godt og kommer meg nok opp og ned, men det er da merkelig at det ikke skal foreligge rutebeskrivelser opp på disse toppene? Det finnes en bok som dnt-tindegruppen har gitt ut, men de er av den litt vanskeligere sorten tror jeg. Jeg skal på topper hvor jeg IKKE trenger sikringutstyr.

Noen tips?

Hva er det du savnet da Peder? Det er kart med inntegnede ruteforslag så vel som forholdsvis detaljerte skildringer vedr. alle toppene rundt Leirungsdalen. Det skulle være der, men det er kanskje noe annet du tenkter på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du savnet da Peder? Det er kart med inntegnede ruteforslag så vel som forholdsvis detaljerte skildringer vedr. alle toppene rundt Leirungsdalen. Det skulle være der, men det er kanskje noe annet du tenkter på?

Øh, sorry Morten. Da har jeg vært dårlig til å lete :oops: Skal ta en titt igjen. Tilbakemelding skal du få uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Morten.

Nå har jeg tatt en bedre titt og info'n jeg trenger ligger på nettstedet ditt. Bra jobba !

Ruta du beskriver til Tjørnholstind over Steinflybreen beskrives av deg som "relativt trygg". Espen m/ flere har sagt det samme. Så ble jeg i tvil igjen om jeg skal på på bre eller ikke da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder. Du trenger jo ikke å gå over Steinflybreen da. Du kan gå langs sydkanten av den. Men bortsett fra enkelte breglepper i øverkant av breen er det ikke stor forskjell på å traske her kontra å gå over et snøfelt.

Ok, vi får se. Takk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.