Gå til innhold
  • Bli medlem

Rensing og reparasjon av sko


mesna

Anbefalte innlegg

Turskoa mine står fortsatt litt støvete og fulle av fett i gangen. Jeg kommer vel neppe til å bruke dem på 5-6 måneder, så nå kunne det være greit å reingjøre dem og sette dem bort.

Men hvordan bør jeg ta vare på lærsko? Er det smart å vaske dem/fjerne fettimpregneringa? Det er snakk om solide tursko/støvler i lær.

Gummien har forresten begynt å løsne foran på tuppen på høyre sko. Hva slags lim bør jeg bruke for å lime sålegummien effektivt tilbake til læret? Det er foreløpig bare ei ørlita glipe, men den kanjo bli større om jeg ikke foretar meg noe (dessuten kan det vel være uheldig med tanke på fuktighet osv. tenker jeg...)

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Hei Mesna.

Jeg ville funnet frem den skoimpregneringen jeg bruker, og gitt dem en runde med den. Ikke vask vekk noe. Det er sikkert vasket vekk av vann og generell slitasje uansett. Hjemme er det jeg som steller skoene, og kona og jeg har hatt kraftige gode fjellsko som har holdt i mange år med den behandlingen der.

Når det gjelder løsning av såle så har jeg bare funnet ett middel som fungerer. Aquasure. Du kjøper det i sportsforretninger eller i dykker-butikker. Fantastisk vedheft og holder seg elastisk i årevis. Du bruker en tannpirker for å få klint stoffet godt inni området som skal limes. Så tar du tape og tar først en runde under-over-under før du tar en tape fra sålen og opp foran til den første tapen. Da holder du tuppen godt på plass mens det herder. La det herde minst et døgn, så er du ferdig.

Det er lurt å oppbevare Aquasure i en fryser. Stoffet har så enorm vedheft at man vrir hele tuben skjev når man skal bruke limet etter en måneds tid. Ikke uvanlig å måtte bruke tang for å klare å åpne tuben igjen. Utmerket stoff til en masse, limer borrelås på sko og skallplagg, tetter hull i gummistøvler, tetter rifter i telt og soveposer. Drar ikke på tur uten det + en flaske akselerator (for å korte ned tørketiden på tur)

Lykke til, hilsen Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.