Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind - Uranostinden


JohnB

Anbefalte innlegg

Hei

En av de siste helgene i august planlegger jeg og en kamerat å dra til fjells. Målet er Falketind/Stølnostinden en dag og Uranostindene neste dag.

I den forbindelse har jeg noen spørsmål jeg kanskje kan få litt hjelp til å få besvart av dere her inne :shock:

1. Finnes det noen gode teltplasser i området fra Tyinholmen og innover Koldedalen som vi kan benytte som base de to dagene vi skal vandre i området?

2. Jeg har lest og lest om søreggen opp mot Uranostinden og har rett og slett ikke blitt noe klokere når det gjelder hvor luftig og utsatt eggen er. Noe skriver at man MÅ sikre opp der, men andre skriver at de gikk lett opp uten sikring.

Den "luftigste passasjen" (om den kan kalles det) jeg tidligere har gått er nordeggen opp til Visbreatinden. Det var vel i alle fall et par punkt der som var litt luftig :shock:

Er søreggen på Uranostinden mye verre? (Forutsatt at det er tørt og fint vær)

3. Hvis vi ikke skulle tørre å gå opp sørveggen, hvor vanskelig er det å omgå i vest? Må vi lang tilbake? Må vi da omgå hele toppen og komme inn fra nord? Tidsforbruk?

Mvh

John Bårdset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2. Ja, det er veldig forskjellig hvordan folk opplever søreggen til Uranostind (og andre luftig plasser selvsagt). Nå har ikke jeg gått nordryggen til Visbretind, så det blir litt vanskelig å sammenligne her, men utfra det jeg har sett av bilder og lest om nordryggen på Visbretind så vil jeg nok si at søreggen på Uranostind må være en del luftigere.

Du sier du har lest masse om Uranostind, har du lest i denne tråden her på forumet:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8636&highlight=urdanostind+s%F8reggen

Der finner du noen bilder av Uranostind og dens søregg.

3. Disse gikk en del i vestsiden og fulgte ikke selve eggen hele veien:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=46277&highlight=uranostind+vestsiden#46277

Da fikk de aldri klatring som oversteg grad 2. De holdt seg like under eggen oppover. Litt lenger ned i samme turrapport skriver ”pb” litt om det å traversere hele vestflanken for å bestige Uranostind fra nord. Var visst ikke bare moro det… :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når du kjører innover Koldedalen vil du etterhvert ha Koldedalsvatnet på venstre side. Mellom vegen og vatnet like før siste trebru er det noen "gresssletter" 20-50 meter ned fra veien.

2./3. ta med 20-30 meter tau, litt sikringsutstyr og stegjern/øks så kan dere både sikre mest utsatte partier, særlig ved nedbør, samt velge å gå bre opp eller ned. Selv ville jeg ha valgt ryggen inn (føles alltid lettere å klive opp), og breen ut hvor sprekkene bør være godt synlige på denne tiden av året.(lettere å gå ned). PS det er ett kort parti før S-2 (delvis vardet) og ett par parti mellom S-2 og S1 som også kan føles luftig.

Som Nils skriver er hva som oppfattes som luftig personavhengig (erfaring, risikoprofil), er du i tvil vil jo litt tau/sikring redusere sjansen for at dere må snu eller kjøre dere fast. Det er jo like dumt å dette ned fra grad 2 (kliving) som grad 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.