Gå til innhold
  • Bli medlem

Knirking i 75mm-bindinger


Anbefalte innlegg

Heisann!

For første gang siden jeg var guttunge har jeg nå 75mm-bindinger. Det viser seg at de knirker en hel del når jeg går. Det kan virke som om det er flaten mellom bindingen og skoen som gnisser mot hverandre og lager støy. Dette tror jeg er ganske vanlig, men jeg har ingen gode ideer om hva jeg skal gjøre for å bli av med støyen. Jeg søkte litt rundt, men fant ikke noe, desverre.

Er det noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

Netopp hiemme fra en "knirkende" ukes-tur i fjellet i mye white-out, kan jeg si at grøn og blå swix og glidervoks hielper en del.

Rød og klister er ikke noen bra ide!

Samme gjør silikonestift til bildøra - men ikke noe av det hele dagen.

Men så kan du da høre, at det ennu er liv i lage og at du går i tåken, selvom det virker, som en er gått i stå!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tanke:

Det er altså to glatte flater som gnisser mot hverandre og jeg oppfatter det som om det knirker mindre jo kaldere det er, og dertil mere om det er varmt og fuktig. Hva om man tok litt fint sandpapir og ripet opp flaten på innsiden av selve bindingen, og kanskje litt på siden av sålen? Jeg har det for meg at det skulle kunne hjelpe, men jeg kan ikke forklare hvorfor. Det blir mere "ritsj" i stedet for "squeak" 8)

Er det noen som vil fraråde dette før jeg går løs på utstyret med sandpapir?

Fett og blåswix må prøves. Takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonspray eller stift (som nevnt tidligere i tråden) skal gjøre susen, ellers skal også f.eks. litt soyaolje som man smører inn i gummien på skosålen være bra. Jeg tror ikke det er et triks å dra frem sandpapir.

Jeg har nå kjøpt en silikonstift. Er spent på hvordan det virker. Får ikke prøvd før til neste helg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke problemet selv (bruker Riva3 bindinger på fjellturer), men trodde knirkelyden ved bruk av Telemark-binding oppstod når det samlet seg snø mellom sko og binding?

Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg skal ikke være klok på Riva 3, men på mine ny (knirkende) supertelemark ser jeg helt klart slitasje på siden av støvlesålen, fordi de går ganske tett i "ørerne" på bindingen. Ingen sideveis slark her!

På et par eldre supertelemark, som har vært "justert" litt med skiftenøkkel i forhold til såle - og derfor ikke så "tight fitt" er det vanlegvis ingen knirking. Her er sålen også av gamle beksøm typen med lærbinnsåle. Derfor tror jeg ikke at det er snø - i hvertfald ikke i det omkring 0-føre som var forrige uken. Kanskje i hard frost, men da knirker veldig mye annet også.

Det er ute ved "ørerne" gnissingen og knirkingen skjer. Derfor smør med silikon eller annet.

Voile bindinger (USA) gjør noe "anti-ice tape" mot snø/is samling UNDER skoene ved de 3 pinner. Men det er vel et annet problem, som klares med litt pirking med skistaven.

Jeg bruker selv 10 mm heveplate og er lite plaget med dette.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.