Gå til innhold
  • Bli medlem

Camino Francés - fra Sarria


Anbefalte innlegg

Hei! Ny på forumet, håper å få litt hjelp i forhold til turen jeg planlegger. 

I starten av mars vil jeg ta en liten ferie for å få tømt hodet og ladet batteriene, og har blitt anbefalt denne turen. Jeg har i underkant av to uker å "bruke", så varianten som er markedsført fra Sarria med de siste 100 kilometerne til Santiago virker fornuftig. Maksimalt kan jeg være borte fra utreise Oslo 28.02 på kvelden til hjem 11.03 på morgen/dagtid. Jeg slapper gjerne av i Santiago og ser byen i 1-3 dager når jeg kommer fram, uten at det er essensielt.

Jeg har noen spørsmål i forhold til dette:

- Hvordan kommer jeg meg dit? Må jeg ta fly til Santiago og buss til Sarria, eller finnes det en nærmere destinasjon?

- Er det et annet strekk av turen som heller er å anbefale?

- Bør jeg booke hytter på forhånd via en operatør som Caminoways, eller kan jeg ta dette langs veien / finnes det en annen portal e.l.? Er det noe poeng å ta med telt for sikkerhets skyld eller er det såpass mange hytter langs veien at det er umulig å bli strandet utendørs?

- Hva slags vær bør jeg være forberedt på? Kan virke av andre rapporter jeg har lest som at det er litt "bingo" i mars? 

- Evt andre gode tips som noen har lyst til å dele?

- Og helt til slutt; gjerne tips dersom det er en annen (billigere?) tur i Europa i mars som er enda finere å gå :-) 

Setter stor pris på hjelp og tips her! På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes nok flere måter å komme seg til Sarria på, den du nevner er et alternativ. Man kan og ta tog dit og et øker jo mulighetene. Jeg kan dessverre ikke gi deg et konkret svar, men det burde ikke være så vanskelig å finne ut. Søk på http://www.renfe.com/EN/viajeros/ for tog.

Det er en fin nok tur fra Sarria til Santiago, men det er nok andre deler av hele Camino Frances som er finere og mer spennende (strekningen fra Astorga til Sarria forresten). Men ønsker du å få Compostelaen, så må du gå minst 100km og ankomme Santiago og slik sett er Sarria det vanlige alternativet. Et annet alternativ du kan vurdere, avhengig av tid, er å gå Camino Primitivo istedet, det er en vesentlig finere tur enn fra Sarria. Du burde ikke trenge mer enn 12 dager på den, og man kan kanskje korte ned den litt og. Den starter fra Oviedo og går over litt mer fjell enn Camino Frances. Du kan lese om min tur her: http://tarjeiskrede.blogspot.no/p/camino-primitivo-camino-finisterre.html.

Det finnes hoteller o.l. langs caminoen, men det vanlige er å bo på pilegrimsherbergene langs ruten og det er bare på de private man kan booke plass på. Ellers så er det førstemann til mølla prinsippet som gjelder, men i mars så er det ikke de samme folkemengdene ute og går, så det burde ikke være noe problem å få plass. Hvis du ikke booker, så står du mye friere til hvor du går hver dag, ettersom hva du føler for. På Camino Frances er det ganske mange herberger, siden det er så mange som går ruten, det er færre på Camino Primitivo. Der booket jeg bare en gang (når jeg gikk fra Campiello til Berducedo, grunnet at det skulle være en fin tur og jeg ville gå i ro og mak, og nyte turen uten å tenke på å få plass), samt når jeg kom inn på Camino Frances (Primitivo går på samme rute som Frances fra Melide til Santiago). Men dette var midt på sommeren og da er det mange folk ute og går. Ellers pleier de som jobber på herbergene å være behjelpelige.

Fra Sarria er du i Galicia og der kommer det mer vær inn fra kysten, det kan og kanskje forekomme snø, men da mer oppe i høyden. Ikke forvent sol hver dag for å si det sånn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.