Gå til innhold
  • Bli medlem

4-topp løpet


knutis

Anbefalte innlegg

Annonse

Så definitivt selvplaging ja! Men merkelig nok kunne jeg tenkt meg å prøve noe lignende selv. Men da må treningsgrunnlaget være litt bedre enn det er nå. Så inntil videre nøyer jeg meg med å jogge opp traseen til vårt meget lokale bakkeløp. Rognstadkollen med ca 400 høydemeter fordelt på drøye 3,5km. Selvplaging nok i følge de fleste som har prøvd, men ofte en god følelse etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lange løpene er bare herlig, men en skikkelig lungeutblåsing er dette her: http://www.kondis.no/default/index.php?aid=72374&k=sjef%2Fforsiden&mid= Som min gode kompis Carl Fredrik sier, alt som varer lenge og er slitsomt er skitmoro :P:D:) De korte kan være artige som hardøkter!

(mht. linken) 2 km hvor den første kilometeren er nesten flat og den siste er rett opp 275 hm! Deltok på denne for to år siden, da kjenner en melkesyra gitt. Rene motbakkeløp som Varingskollen Opp (som jeg gikk nå tirsdag) er mye bedre for da venner en seg til ett tempo fra start.

Rognstadkollen høres fin ut! :D Løper du, eller blir det skigang der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rognstadkollen har ca 1,5km asfalt med jevn stigning (ca 150høydemeter) først, resten er sti. Det bratteste partiet er vel fra ca 300-100m før toppen. Tipper det der er ca 30 grader. Folkehøgskolen jeg jobber på har hatt denne som en obligatorisk happpening for en del klasser i 7-8 år nå. Vi kaller den 30 minuttersklubben, hvor målet selvsagt er å komme under 30 minutter. Rekorden er i underkant av 22.

Om jeg løper? På en god dag hvor jeg ikke faller for fristelsen til å starte for hardt blir det jogging nesten hele veien utenom i den siste bratta. Bruker da mellom 27 og 28 minutter.

Du er selvsagt velkommen til å prøve. Jeg skal ordne løypebeskrivelse, og kan sikkert foreslå et par tre lokale motbakker til slik at du kan få ei skikkelig økt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rognstadkollen har ca 1,5km asfalt med jevn stigning (ca 150høydemeter) først, resten er sti. Det bratteste partiet er vel fra ca 300-100m før toppen. Tipper det der er ca 30 grader. Folkehøgskolen jeg jobber på har hatt denne som en obligatorisk happpening for en del klasser i 7-8 år nå. Vi kaller den 30 minuttersklubben, hvor målet selvsagt er å komme under 30 minutter. Rekorden er i underkant av 22.

Om jeg løper? På en god dag hvor jeg ikke faller for fristelsen til å starte for hardt blir det jogging nesten hele veien utenom i den siste bratta. Bruker da mellom 27 og 28 minutter.

Du er selvsagt velkommen til å prøve. Jeg skal ordne løypebeskrivelse, og kan sikkert foreslå et par tre lokale motbakker til slik at du kan få ei skikkelig økt!

Kult med motbakker på Hurdal! Kan du ordne med løypekart??? Sondre og jeg kommer! :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt skjønne at å tøye seg slik kan være sunt for kroppen. Når kroppensier fra og det begynner å gjøre vondt her og der er det en mening med et slikt signal.

Her er en kne-ødeleggende konkurranse vil jeg påstå: http://climbathon.sabahtourism.com/2008/main.php?page=2

En ting er 2100 høydemeter opp, men å springe ned igjen på tid kan ikke være godt for kroppen. De som gjør det skarpest her er nok folk som er svært lette i kroppen og ikke tåler mer enn laber bris på toppen ellers blåser de avgårde med vinden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult med motbakker på Hurdal! Kan du ordne med løypekart??? Sondre og jeg kommer! :wink::lol:

Hvis dere vil komme til Hurdal for å teste motbakkene skal jeg med glede ordne kart! En mulig tur jeg har vært inne på tanken på (det har så langt blitt med tanken), med utgangspunkt her på Hurdal Verk 200moh, er å begynne med Mistberget (663m, høyeste punkt i Eidsvoll.) mulig å sykle helt opp, ca 25km t/r, deretter Rognstadkollen, ca 600m. Og så Fjellsjøkampen 812m, sykkel til 500m deretter sti. Litt avhengig av veivalg rundt 10km sykkel og 3 til fots hver vei. Fjellsjøkampen er høyeste punkt i Hurdal kommune og Akershus fylke.

Totalt ca 1500 høydemeter, knappe 5 mil på sykkel og 13km til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt skjønne at å tøye seg slik kan være sunt for kroppen. Når kroppensier fra og det begynner å gjøre vondt her og der er det en mening med et slikt signal.

Her er en kne-ødeleggende konkurranse vil jeg påstå: http://climbathon.sabahtourism.com/2008/main.php?page=2

En ting er 2100 høydemeter opp, men å springe ned igjen på tid kan ikke være godt for kroppen. De som gjør det skarpest her er nok folk som er svært lette i kroppen og ikke tåler mer enn laber bris på toppen ellers blåser de avgårde med vinden :lol:

Hva om det ikke gjør vondt? En ting er skader underveis i en lang konkurranse/tur, men vanligvis er det inntak av næring som er alfa & omega når det gjelder ultraløp. Jeg er generell "motstander" av 48-timersløp (fordi jeg selv er dårlig til å løpe, og at knærne umulig kan ha godt av det), men andre er trent for det.

Enig Snilen, nedoverbakkeløp høres ikke bra ut. (les: http://www.youtube.com/watch?v=PycFmAraj0Y&feature=related ). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.