Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sko


jarmol

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som har erfaringer med noen av disse skoene:

- Scarpa Cumbra

- La Sportiva Nepal Extreme

Jeg trenger et par med fjellsko som tåler kulde, er gode med stegjern, tåler en del fuktighet og som ikke er alt for store og klumpete til "vanlige" toppturer i f.eks. Jotunheimen eller Rondane. Har derfor sett på de to modellene ovenfor, men er usikker på hvilke som anbefales, evt om det er andre sko jeg burde kikke på. Jeg kan også nevne at de trolig ikke vil bli brukt til klatring (bare klyving der det måtte være behov for det)

De foreløpige planene jeg har for å bruke dem er en tur til alpene (litt bregåing opp til 4000+ meter), men sikkert ikke det helt store behovet for slike sko), en tur til Elbrus, Jotunheimen (sommer som vinter).

Jeg lurer også på om det er noen som har erfaring med å gå på truger med slike sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med de skoene du nevner, men derimot har jeg erfaring med Hanwag Crack Safety. Dette er en veldig god sko. Den har:

- god passform

- veldig godt feste

- passer utmerket på stegjern (har step-in feste)

- eneste minus er at sålen kan slites litt fort

- sålen er ganske myk

- den tåler vann + kulde

http://www.oslosportslager.no/product/2674/7781/380196/Hanwag_Crack_Safety_GTX_toppturst%F8vel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ett par scarpa cumbre årsmodell 2004.

de har vart med meg på elbrus, besseggen og div norske fjelltopper.

jeg opplever de som de beste fjellskoa jeg har haft. de er dessverre utslitt nå(har brukt de mer eller mindre hver dag siden inkjøp).

de er harde i sålen hvilket gjør de perfekte for norske fjell som ofte er store stener man går på. siden de er harde kan man tråkke på toppen mellom to stener uten att skoa gir etter. har brukt de med stegjern men aldri med trugger. de tåler en god del vann men infetting rekomenderes. de blir mørkere i skinnet da men tåler enda mer vann.

god støtte for ankel samtidigt som de ikke er for tunge

neste par skor blir cumbre.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med de skoene du nevner, men derimot har jeg erfaring med Hanwag Crack Safety. Dette er en veldig god sko. Den har:

- god passform

- veldig godt feste

- passer utmerket på stegjern (har step-in feste)

- eneste minus er at sålen kan slites litt fort

- sålen er ganske myk

- den tåler vann + kulde

http://www.oslosportslager.no/product/2674/7781/380196/Hanwag_Crack_Safety_GTX_toppturst%F8vel.html

Ja Carl F, valg av disse "nye" støvlene i komposittmatr kontra god gammeldags lærstøvler blir et valg mellom kompfort kontra slitestyrke.

Kjenner ikke akkurat Hanwag støvelen, men både Keyland Rock, Scarpa Charmox og La Sportiva Trango S benytter nøyaktig samme såle.

Liten slitestyrke, men fantastiske egenskaper! Tipper Hanwag benytter samme?

Pussig ikke langt flere har oppdaget dette, for vi ser jo ikke mange god gammeldags folkevogn eller Anglia langs veiene heller lenger.

Løp og kjøp folkens, og gnagsår er et ukjent begrep heretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl F

Jeg kjenner til Hanwag skoen. Har også prøvd den på i butikken, men den satt ikke så godt på foten dessverre. Jeg er også litt i tvil om den er like varm som Cumbre og Nepal Extreme, men det har jeg ikke sett noe dokumentasjon på.

Nepal Extreme skoen satt veldig godt på foten i butikken. Jeg har også La Sportiva fra før i en Trango Trek Micro. Denne er imidlertid ikke spesielt godt egnet til bregåing og kulde, da den er en del tynnere og mangler "gummilist/fuktstopper" nederst. Ikke har den step in til stegjern heller. Men det er en fin tørrværssko.

Cumbre skoen har jeg dessverre ikke fått prøvd enda. Det var utsolgt på min størrelse. Kanskje det er et godt tegn...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig jarmol, Trango S er heller ikke spes varm (tror de har en vinterutgave).

Trango støvelen kan også oppleves noe ustabil/ustødig i hæl/ankel, har dog ikke benyttet årets utgave.

Har du vurdert helgamasjer/støveltrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Berghaus Yeti. Den vil jo hjelpe en god del på varmen og mye på fuktigheten. Men ettersom jeg har planer om å gå en del på bre fremover, så tror jeg at nye sko uansett er "the way to go". Bedre utvalg i stegjern også, hvis man har sko med step-in fester.

Nepal Extreme har jo også en innstramming over ankelen som fungere som en slags gamasje, så lurer litt på om jeg havner der. Har lest en del reviews fra andre land, der de virker veldig fornøyde med skoene. I tillegg har jeg en kamerat som har jobbet som guide på Jostedalsbreen med Nepal Extreme, og han var veldig fornøyd.

Så hvis ikke noen kommer med et veldig godt motargument tror jeg at jeg nærmer meg en avgjørelse... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis ikke noen kommer med et veldig godt motargument tror jeg at jeg nærmer meg en avgjørelse... :P

Motargumentet må isåfall være vekten!

2,25 kg for støvler til bruk i Rondane og Jotunheimen er veldig drøyt. Det ekstra 1 kg du har på beina sommers tid tilsvarer fort 5 kg i ryggsekken :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har tenkt på det med vekten. men i prinsippet blir det jo bare å bære en halv kilo ekstra i snitt, ettersom den ene skoen alltid står på bakken :roll:

skoene blir nok også mest brukt i jotunheimen på breer eller vinterstid her hjemme i norge. så då må jeg han noen litt kraftige og varme saker. sommerstid i rondane og andre plasser får Trango Trek Micro skoene gjøre nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten slitestyrke, men fantastiske egenskaper! Tipper Hanwag benytter samme?

Hanwag benytter samme. Du får sinnsykt godt feste, til og med på våte steiner i Rondane :D:D

Jarmol:

Merkelig at de ikke satt så godt på føttene dine. Synd fordi du går glipp av en sinnsykt god støvel :):wink::D Crack Safety er veldig varm, spesielt hvis du har ullsokk oppi... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.