larka Skrevet 22. mai 2008 Skrevet 22. mai 2008 Er det flere enn meg som finner glede i vakre og kloke ord som er skrevet og sagt om vår fantastiske naturarv? I så fall inviterer jeg til å dele disse med andre fjellfanter her på forumet. Mai måned kan jo for mange være en slags ventetid i forhold til ulike friluftdrømmer, så kanskje litt poesi kan være til vederkvegelse og inspirasjon i ventetiden? Det kan være dikt, anektdoter, fyndord eller annet som er sagt om natur og friluftsliv. Mitt bidrag får i første omgang være dette diktet av en som elsket Jotunheimens forgård. STÅ VAKT OM NATUREN av Theodor Caspari Stå vakt om naturen! Slå angrepet ned! Dem opp mot de hissige hjerner! - La fjellvidda hvile i soldagens fred i dryss av de evige stjerner! - Slå døgnets urolige røster med bann lys fred på de fattige lier! - gi Norge et lysende “ingenmannsland”, hvor skapningens herre tier! - Et rike hvor rypa kan duke sin disk i fred for den lurende snare, hvor rugda kan tiske med vier og brisk og orren fortro seg til hare. - Hvor sneppa kan rede sin lønnlige seng, når avskjedens time er nære, og heilo kan stemme sin sorgfulle streng og te ham den siste ære. - Hvor fjellvannet drømmer i glitter og glans - og gjøken kan lyse til messe, hvor tranene treder sin sælsomme dans, og elgen kan fredelig gresse. - Og slipp så den ærlige bamse til fjells, og ens ikke bondens besværing. - Og liver han opp med sin gråbrune pelse, så gi ham en sau til fortæring. - Stå vakt om naturen! Slå angrepet ned! Dem opp mot de hissige hjerner! - La fjellvidda hvile i soldagens fred i dryss av de evige stjerner! - Da fanger du stillhetens lydhøre sinn og drømmer med alt hva som lever, da hører du Guds, den allmektiges trin, så tyst over vidden han svever. -
500fjell Skrevet 22. mai 2008 Skrevet 22. mai 2008 Kan sanger også telles med? Var vel Ivar Aasen som hadde "Dei gamle fjelli" http://www.kalliope.org/digt.pl?longdid=aasen2001051304 og Aasmund O. Vinje "No ser eg atter slike fjell og dalar" http://www.aasentunet.no/default.asp?menu=1226&id=3679. Jeg må også få presentere et dikt onkelen min skrev 11 år gammel, diktet heter fjellet: Fjellet Halvor Johnsen, september 1977 Det er et fjell med masse hell der himmelen blåner og fuglene dåner I tindrende vær da er det masse stær ja, det er et fjell med masse hell Når uglene uler da kommer noen fugler med øynde som lyser og et skrik så jeg gyser Når dagen er skjønn da er fjellet som en drøm ja, det er et fjell med masse hell Fjellbjørka lyser rød om høsten i bekker og vatn får jeg slukket tørsten På snødekte topper går haren og hopper mens jegeren skyter og går hjem og skryter Røyskatten er ute og jakter om natten beveren svømmer i elver og vatn På setervollen står budeia og lokker og rundt omkring går sauene og tråkker Sola går ned bak åsen blå og jeg går og legger meg nå.
500fjell Skrevet 22. mai 2008 Skrevet 22. mai 2008 Beskriver dette bildet diktet, blåner forteller mer enn tusen dikt tror jeg.
larka Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Skrevet 22. mai 2008 Artig at folk skriver dikt, Sondre, selv om jeg nok synes Rolf Jacobsen har skrevet bedre om fjellet. Fjell Av og til må noe vare lenge ellers mister vi vel vettet snart, så fort som allting snurrer rundt med oss. Store trær er fint og riktig gamle hus er fint, men enda bedre - fjell. Som ikke flytter seg en tomme om hele verden enn forandres (og det må den snart), så står de der og står og står så du har noe å legge pannen inntil, og kjøle deg og holde i noe fast. Jeg trivs med fjell. De lager horisonter med store hugg i, som de var smidd av smeder. Tenk på: - Den gamle nupen her har stått som nå helt siden Haralds-tiden. De sto her da de spikret en arming fast til korset. Som nå. Som nå. Med sildrebekker på og lyngkjerr og den store bratte pannen uten tanker i. Den sto her under Belsen og Hiroshima. Den står her nå som landemerke for din død, din uro, kanskje dine håp. Så du kan gå derbort og holde i noe hardt. Noe gammelt noe. Som stjernene. Og kjøle pannen din på den, og tenke tanken ut. Og tenke selv. Rolf Jacobsen
500fjell Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 Det finnes nok dyktigere poetikere enn en 11 år gammel pjokk Flott dikt av Jacobsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå