+PTG Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 På min lille vårtur over Tverrbotntindene fredag 8.mai kom jeg over denne majestetiske luftens herre. Den hadde markerte hvite flekker på vingene og ett smalt hvitt band på stjerten. Fugleboka har ett bilde av en ung kongeørn som ligner på dette, men ikke med så hvite felter. Fuglen hadde glideflukt og den speidet fra side til side med ganske utstrakt hals. Vingespennet vil jeg anta var ca 1 meter. Beklager oppløsning, men bildet er forstørret maksimalt. Er det kongeørn ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vandrefalk Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Bildene var jo ikke akkurat konge , men for meg ser dette ut som ei ung kongeørn, ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armadaaa! Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Konge bilder av en ørn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+PTG Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Takker for svar. en Konge opplevelse rikere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Er ganske sikker på at det er en ung kongeørn vi ser på bildet. Kjennetegn på en ungfugl, er at den har hvite tegninger under vingene. Har registrert mye kongeørn i fjellet,...- spesielt i områdene Heidal og Sjoa. Har ved flere anledninger vært ganske tett ved fuglen, men har dessverre ikke fått tatt noen gode nærbilder enda. En annen ting jeg har lagt merke til, er at kongeørnen gir fra seg noen merklige lyder, når den er ute å "seiler". For meg høres lydene ut som "grynt". Kanskje noen kan gi en forklaring på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 En annen ting jeg har lagt merke til, er at kongeørnen gir fra seg noen merklige lyder, når den er ute å "seiler". For meg høres lydene ut som "grynt". Kanskje noen kan gi en forklaring på dette? Har hørt en myte om at ørnen grynter og skriker fordi den synes synd på folk. Den synes byfolk er dumme som har valgt det livet, derfor føler ørnen seg stolt og ler av oss Skjønner ørnen godt, fjellet og naturen er jo bedre enn byen på mange måter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Har hørt en myte om at ørnen grynter og skriker fordi den synes synd på folk. Den synes byfolk er dumme som har valgt det livet, derfor føler ørnen seg stolt og ler av oss Skjønner ørnen godt, fjellet og naturen er jo bedre enn byen på mange måter. Takk for svaret. Det kunne vært gøy å snakka med den karen som fikk det svaret av "ørna". Nå lurte jeg nok den kongeørna som grynta til meg, for jeg bor nemlig ikke i byen! .........liker slike myter 500 fjell!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Traasdahl Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg fløy "hang" med hang-glider sammen med ørn ute i Aure på Nordmøre en gang, men den ørna var helt taus. Hvorfor vil jeg ikke ha noen formening om. He, he. Det var forresten en utrolig opplevelse. Den var veldig urolig da den i begynnelsen lå under meg, men roet seg når den passerte og lå over. Fulgte meg på 15-20 meters avstand utenfor vingetippen. Slike situasjoner hadde det vært veldig moro og ha hatt fotoapparat med. Per Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Traasdahl Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg har ofte vært borte i fjellvåken. Den har også slike tegninger under vingene, men disse er mye gråere. Den "mjauer" som ei katte for den som er interessert i dette. Tror også den er mere sky enn ørna, for jeg har aldri hatt den helt innpå. Den har holdt god avstand. Per Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Dette hørtes spenende ut Per. Å være på glidetur sammen med en ørn, kan sikkert ikke være dagligdags. Regner med at fra nå av har du fotoapparat med deg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vandrefalk Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Som vandrefalk er det vel naturlig at jeg også flyr! (Paraglider) Har faktisk fløyet sammen med opptil 3 havørner samtidig.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Traasdahl Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg er nok klar over at det er flere som har opplevd dette som faktisk ikke er så uvanlig når en opererer i kystnære strøk. Bødøværingene hadde selskap med kongeørn stadig vekk den tiden jeg var aktiv. Dette var for meg en opplevelse som sitter i hele livet. Ganske interessant å oppleve hvordan "luftens konge" oppførte seg når han møter en som er mye større. Med fare for å bli misforstått så snakker jeg nå om FYSISK størrelse. He, he.......... Per Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglehunden Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Dårlig bilde, men uten tvil en veldig ung kongeørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Traasdahl Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg har nå vært i Trøndelag på ferie en uke både ved kysten og inn i landet. Jeg kan ikke se at ørnen i hvertfall er noen "truet" art, for ørn er det over allt virker det som. Klassikeren på kysten er jo med et par jagende måser i hælene, eller halen heter det vel i denne sammenhengen. Per Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mya Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Møtte på denne karen som sirklet under oss på topptur i Lofoten i helga. Ørn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Møtte på denne karen som sirklet under oss på topptur i Lofoten i helga. Ørn? Havørn, ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.