Gå til innhold
  • Bli medlem

Kongeørn ?


PTG

Anbefalte innlegg

På min lille vårtur over Tverrbotntindene fredag 8.mai kom jeg over denne majestetiske luftens herre. Den hadde markerte hvite flekker på vingene og ett smalt hvitt band på stjerten. Fugleboka har ett bilde av en ung kongeørn som ligner på dette, men ikke med så hvite felter. Fuglen hadde glideflukt og den speidet fra side til side med ganske utstrakt hals. Vingespennet vil jeg anta var ca 1 meter.

Beklager oppløsning, men bildet er forstørret maksimalt.

Er det kongeørn ?

post-2204-133474539883_thumb.jpg

post-2204-13347453989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Er ganske sikker på at det er en ung kongeørn vi ser på bildet. Kjennetegn på en ungfugl, er at den har hvite tegninger under vingene.

Har registrert mye kongeørn i fjellet,...- spesielt i områdene Heidal og Sjoa. Har ved flere anledninger vært ganske tett ved fuglen, men har dessverre ikke fått tatt noen gode nærbilder enda.

En annen ting jeg har lagt merke til, er at kongeørnen gir fra seg noen merklige lyder, når den er ute å "seiler". For meg høres lydene ut som "grynt". Kanskje noen kan gi en forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg har lagt merke til, er at kongeørnen gir fra seg noen merklige lyder, når den er ute å "seiler". For meg høres lydene ut som "grynt". Kanskje noen kan gi en forklaring på dette?

Har hørt en myte om at ørnen grynter og skriker fordi den synes synd på folk. Den synes byfolk er dumme som har valgt det livet, derfor føler ørnen seg stolt og ler av oss :( Skjønner ørnen godt, fjellet og naturen er jo bedre enn byen på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har hørt en myte om at ørnen grynter og skriker fordi den synes synd på folk. Den synes byfolk er dumme som har valgt det livet, derfor føler ørnen seg stolt og ler av oss :) Skjønner ørnen godt, fjellet og naturen er jo bedre enn byen på mange måter.

Takk for svaret. Det kunne vært gøy å snakka med den karen som fikk det svaret av "ørna". Nå lurte jeg nok den kongeørna som grynta til meg, for jeg bor nemlig ikke i byen! :( .........liker slike myter 500 fjell!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy "hang" med hang-glider sammen med ørn ute i Aure på Nordmøre en gang, men den ørna var helt taus. Hvorfor vil jeg ikke ha noen formening om. He, he.

Det var forresten en utrolig opplevelse. Den var veldig urolig da den i begynnelsen lå under meg, men roet seg når den passerte og lå over. Fulgte meg på 15-20 meters avstand utenfor vingetippen. Slike situasjoner hadde det vært veldig moro og ha hatt fotoapparat med.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte vært borte i fjellvåken. Den har også slike tegninger under vingene, men disse er mye gråere. Den "mjauer" som ei katte for den som er interessert i dette. Tror også den er mere sky enn ørna, for jeg har aldri hatt den helt innpå. Den har holdt god avstand.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette hørtes spenende ut Per. Å være på glidetur sammen med en ørn, kan sikkert ikke være dagligdags. Regner med at fra nå av har du fotoapparat med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok klar over at det er flere som har opplevd dette som faktisk ikke er så uvanlig når en opererer i kystnære strøk. Bødøværingene hadde selskap med kongeørn stadig vekk den tiden jeg var aktiv. Dette var for meg en opplevelse som sitter i hele livet. Ganske interessant å oppleve hvordan "luftens konge" oppførte seg når han møter en som er mye større. Med fare for å bli misforstått så snakker jeg nå om FYSISK størrelse. He, he..........

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nå vært i Trøndelag på ferie en uke både ved kysten og inn i landet. Jeg kan ikke se at ørnen i hvertfall er noen "truet" art, for ørn er det over allt virker det som. Klassikeren på kysten er jo med et par jagende måser i hælene, eller halen heter det vel i denne sammenhengen.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.