Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinjerock og anna ståk.


larka

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Videre er det en hån mot folk som drar til fjells for å slippe slike evenementer. Det er mye mer rasjonelt og hensynsfullt at bygdeungdommen drar til byen for å gå på festival.

Ja, jeg mener rock er den verste form for organisert støy det finnes.

Skjønner både Grieg, Slingsby, Mohn og Claus Helberg vile rotere i graven sin viss de hørte det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er bra, dog ikke helt min smak, men fortsatt bra!

Skulle gjerne likt og sett en black metal festival midt inne i Jotunheimen :?

Du snakker om Grieg Bjarne, hva med andre norske musikkrøtter som den overnevnte sjangeren?

Det er mange av dem som synger om det mektige fjellet, den kalde vinteren, det dødsforlatte isriket etc.

Sanger som Glittertind, Soknardalr, Svartlavsheim djup, Sognarikets sine krigarar, Ætti mørkna, Fjell og dalar osv osv

For meg personlig er dette mye vakrere enn snorkingen deres på turisthytter, kjas og mas ved frokost/middag etc

Nei, Bjarne og andre motstandere, hvis dere virkelig vil ha fred så har dere utallige km² uten hytter, stier og konserter. Hvorfor ikke dra dit?

Det å irritere seg over at det kommer litt lyd på en kvadratkilometer i utkanten av ca 3500km² stor nasjonalpark er ikke annet enn å flire av syntes nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s og mas ved frokost/middag etc

Nei, Bjarne og andre motstandere, hvis dere virkelig vil ha fred så har dere utallige km² uten hytter, stier og konserter. Hvorfor ikke dra dit?

Det å irritere seg over at det kommer litt lyd på en kvadratkilometer i utkanten av ca 3500km² stor nasjonalpark er ikke annet enn å flire av syntes nå jeg :?

Eidsbugarden er den innfallsport til Jotunheimen jeg bruker, med henblikk på travers av Uranostind fra S, men jeg vil prøve å unngå sammenfall med rocken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å irritere seg over at det kommer litt lyd på en kvadratkilometer i utkanten av ca 3500km² stor nasjonalpark er ikke annet enn å flire av syntes nå jeg :?

Nå er vel ikke selve Jotunheimen nasjonalpark stort mer enn 1150 km2, og litt avhengig av hva som er referansen, så er jo ikke arealene med uberørt natur så store lenger. Vinjerock er et flott initiativ så lenge de passer på forsøpling og naturskader. Idealistiske, hardt arbeidende og hyggelige folk som står bak. "Forbrytelsen" der inne i Jotunheimens høyfjellsnatur ved Bygdin er det vel Vang kommune, utbyggere, hyttefolk og andre som har skapt et nær voldtatt sted i jomfruelig natur over tregrensa. Her er et virvar av veier, hytter, master og strømledninger. Ja, jeg kunne godt tenkt meg hytte på Eidsbugarden, men nei - pent er det ikke. Vinjerock kommer og reiser et par dager senere. Rydder og reparerer dem fint etter seg er dette tull å hisse seg opp for. Fins mye verre og permanente ting i Jotunheimen. Bortsett fra en utvidet parkeringsplass (dette kan man jo selvsagt være i mot), er det heller ikke bygget ut eller gjort permanente inngrep for å huse festivalen. Dette er bare mine 50 øre med meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Morten. Hytteaktiviteten i Vang kommune er langt værre enn Vinjerock. Selv hater jeg konserter og festivaler, men siden jeg kjenner datoen for Vinjerock, så kan jeg jo heller legge turen til ett annet sted enn akkurat der den helga. Legg heller merke til de nye hyttene som bygges i skråningene langs Tyins bredd. Veier som pløyes opp med bulldozere og lager store sår i vegetasjonen. Var forresten på Langskavltind under Vinjerock for 2 år siden, hadde ikke sjangs til å høre noe ståk fra den kanten. Så de som skal inn i Koldedalen trenger ikke bekymre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å diskutere disse sakene mer, for de fleste vet hva jeg mener og de fleste er uenige med min gammeldagse tenkemåte. Men når Mayhassen nevner navnene på diverse låter jeg selv liker veldig godt så blir det litt interessant. Både Windir og Dimmu Borgir har låter som helt klart kan skape stemninger som bringer tankene til fjells, eller til fjordlandskaper for den saks skyld. Soknardalr-låta kunne jo passe fint til ei stille kveldsstund i Stølsmaradalen, mens endel av de hardere låtene kan ta for seg fjellets barskhet. Både Saknet, Fagning og Ressurection of the Wild skaper bilder av vemod, storhet og mystikk. Virkelig synd at Valfar døde og Windir ble oppløst.

Men Mistur og Cor Scorpi har på en måte tatt opp arven med flere låter som får meg til å tenke på natur og idyll.

Snart er det ut for ei ny skiøkt på skauen. Forhåpentligvis blir jeg bedre og bedre rusta til noe stort som forhåpentligvis er på gang blant stortoppene. En vedvarende skuffelse må snart ta slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange meninger ute og går her, ser jeg. Ingenting gleder meg mer enn at det vi driver med engasjerer B)

Nå har jeg forsåvidt ikke noe behov for å forsvare det vi driver med, men jeg kan si litt om bakgrunnen for at vi startet opp Vinjerock for to år siden. Vi var en gjeng på fem-seks ungdommer fra Valdres, med to brennende felles interesser: Fjell og rock. Vi ergret oss stadig over hvor lite som skjedde for de av oss i dalføret som ikke interesserte oss for folkemusikken og rakfisken, og valgte å ta skjeen i egen hånd fremfor å grave oss ned i elendigheten. Det at vi til syvende og sist havnet på Eidsbugarden (og endte opp med å navngi festivalen i Vinjes navn) var et resultat av mange tilfeldigheter - men vi så fort at det fantes ikke flottere kulisser for en festival som vår enn det som finnes der oppe.

Det vi hele tiden har jobbet for, og heldigvvis lyktes med, er å henvende oss mot det litt mer utradisjonelle festivalpublikummet. Altså de som setter pris på kombinasjonen av natur og friluft sammen med kvalitetsmusikk. Derfor har vi jo også satset stort på å tilby mye aktiviteter og kurs rettet mot livet i fjellet ved siden av konsertene. Det vi ser, og er fryktelig glade for, er at mange - spesielt i den yngre garde - for alvor får opp øynene for det glade livet i fjellet etter en tur på Vinjerock. Resultatet er at de kommer tilbake helg etter helg for å bestige nye tinder og knauser. Selv om jeg riktignok har observert at en del her på forumet synes fjellheimen er for folksom allerede, kan jeg ikke tenke meg en bedre motivasjon for å fortsette enn akkurat dette :D

Det står forøvrig mye mer å lese om festivalen og hva vi jobber for og med på hjemmesidene våre; www.vinjerock.no

For ikke å snakke om alle folkene som legger seg i telt og lavvoer rundt stedet. De søpler sikkert noe fælt vil jeg tro! Jeg synes heller Peer Gynt spel er mere fjellvennlig enn en fyllefest på grensa til Jotunheimen. Hadde vært bedre å arrangert en slik konsert på Tyinkrysset for eksempel :wink:

Søppel blir det definitivt mye av når så mye mennesker er samlet over flere dager. Men aktive miljøkampanjer mot publikum, og ikke minst en 30 mann stor miljøgruppe som til enhver tid er rundt i området og rydder, har gjort susen. Kommentarene fra de som holder til på Eidsbugarden ellers har vært at det faktisk er ryddigere etter vi har vært der enn før vi kom... Det er jo en del telt-trafikk i området der hele sommeren, og det er ikke alle de som er like flinke heller.

Bortsett fra en utvidet parkeringsplass (dette kan man jo selvsagt være i mot), er det heller ikke bygget ut eller gjort permanente inngrep for å huse festivalen.

Parkeringsplassen er ikke utvidet noe for vår del. Den ble riktignok planert og utbedret noe før vi tok den i bruk.

Til sist må jeg jo bare få ønske dere, alle som en, velkommen til Eidsbugarden den første helga i august. Og vi tar mer enn gjerne imot flere innspill. Selv om vi nok nok ikke kan gjøre alle til lags ønsker vi i allefall å prøve så godt vi kan! :D

Eirik Høyme Rogn

Festivalsjef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du kjente igjen låtene oyvindbr! Dette lager helt klart stemning. Det er ingenting som slår Dimmu Borgir og en skarp egg i fjellet :wink:B)

Stå på Hr Festivalsjef, bra noen lager litt liv og røre, selv om jeg vel egentlig ikke er for flere folk i fjellet. Tror uansett ikke disse kommer til å plage meg personlig så voldsomt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste positive med hele greien er at man vet datoene for når man må holde seg unna Eidsbugarden.

For et flott innlegg med velvalgte ord, takk for at du bidrar til å gjøre dette forumet enda bedre Valencia, nok en gang!

Mayhassen: Dimmu RULER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si meg helt enig i at det er mye verre, uendelig mye verre med hyttebygging og storstilt infrastruktur i Tyin/Bygdin-traktene. Konserter i fjellheimen begrenser seg/koker ned til å ikke være min stil, kommuner og/eller rikinger som stadig spiser opp deler av fjellheimen med sin grusomme utbygging er fæle forbrytere! Må si jeg lo godt over fortvilte utbyggere som ikke fikk solgt hyttene sine som forventet (på nyhetene for noen uker sida) :wink: .

De gidder nok ikke å sette seg inn i fjellfolks fortvilelse over deres stadige inngrep i naturen, så de fortjener ingen medlidenhet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du kjente igjen låtene oyvindbr! Dette lager helt klart stemning. Det er ingenting som slår Dimmu Borgir og en skarp egg i fjellet :D:D

Stå på Hr Festivalsjef, bra noen lager litt liv og røre, selv om jeg vel egentlig ikke er for flere folk i fjellet. Tror uansett ikke disse kommer til å plage meg personlig så voldsomt mye.

Det du nevner om Dimmu og skarp egg får abstinensene til å melde seg! B)

Jeg kan ikke måle meg med deg når det gjelder toppsanking. Men håper å treffe et værvindu snart. Ser at jeg skulle vært i Jotunheimen på fredag. Håper bildet mot Heillstugutindane var litt symbolsk for meg... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser desverre ikke ut som det er mulig Åge.

Virker som evnen til å kose seg med missnøye er langt større enn evnen til å glede seg på andres vegne :wink:

Står du ved det argumentet hvis noen ønsker å glede seg ved å lage motorvei gjennom Jotunheimen også, eller er du bare en inkonsistent idiot som synes alt er greit så lenge _du_ liker det. Nasjonalparker og områdene rundt bør beskyttes fra støy. Jeg er en musikkelsker, men er sterkt imot denne skrullingfestivalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hyggelige folk i Vegvesenet også, så da er det bare å pøse på med motorvei. Fy faen så elendige argumenter enkelte har. Det spiller for pokker ingen rolle om han som ødelegger naturopplevelsen er en hyggelig kar sånn ellers. Det er sikkert mange hyggelige scooterførere og helikopterførere også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Greit Håvard, vi fortsetter diskusjonen her.

Hvorfor må Vinjerock arrangeres midt oppi fjellrushet, i månedsskiftet juli/august. Det er jo på den tiden mange av oss er i fjellet, og mange ønsker å dra til Fondsbu. Hadde det ikke vært bedre å legge den til en helg etter sommerferien, i Julius og co sin favør i så fall. Som Bjarne også har påpekt, er dette en veldig gunstig tid for tinderangling, og det er sjanse for at det kan inntreffe en penværsperiode akkurat da :D (eirich??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit Håvard, vi fortsetter diskusjonen her.

Hvorfor må Vinjerock arrangeres midt oppi fjellrushet, i månedsskiftet juli/august. Det er jo på den tiden mange av oss er i fjellet, og mange ønsker å dra til Fondsbu. Hadde det ikke vært bedre å legge den til en helg etter sommerferien, i Julius og co sin favør i så fall. Som Bjarne også har påpekt, er dette en veldig gunstig tid for tinderangling, og det er sjanse for at det kan inntreffe en penværsperiode akkurat da :wink: (eirich??).

Godt spm 500fjell!

Du, jeg og sikkert veldig mange med oss her inne har fått denne hobbyen og natur-/fjellivet gjennom fedre-mødre-kamerater- osv osv.... i ung alder!

De som ikke får det gjennom bekjente etc, syns jeg personlig det er flott får det via andre impulser, gjerne Vinjerock.

Noen via Vinjerock, noen via studenttilværelse, noen via jobb osv osv.... alt monner vettu :D

Få folket til fjells! De som syns det er for mye folk der, dra etter påske/pinse/sommerferie ...

Tipper Mayhassen var ganske alene i Eidsbuområdet i jula??

Og så må jeg jo egoistisk innrømme at drømmen er Dio eller Zeppelin på Eidsbu engang da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, få bråket til fjells - det er så kjempeflott. Forbanna idiot.

Hvis folk ikke gidder å komme til fjellet med mindre de får ta med seg byens ståk opp dit, kan de heller holde seg hjemme. Hvis de vil komme til fjells for å oppleve stillhet, TIL FORSKJELL FRA BYEN, er de velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.