Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftskartan Pro fungerer ikke sammen med andre kart.


Gjest Otto Støver

Anbefalte innlegg

Gjest Otto Støver

Jeg tenkte bare jeg skulle fortelle om mine problemer med Friluftskartan Pro. Så får det bli opp til hver og en hva han/hun vil gjøre mht å skaffe produktet.

Jeg går en god del i fjellene mellom Norge og Sverige, og har hatt gps med kart en stund. Kjøpte også to kart som dekte de områdene jeg går mest i Norge, Bodø og Mo i Rana. Det var før pro-versjoner fanntes.

Nå fant jeg at jeg ville har kart på gps-en også i Sverige, og slo til på pro-utgaven av Norra Norrland. Fikk låst det opp og lagt det over i gps, alt virket ok. Men når jeg begynte å sjekke for å legge inn ruta, så var det borte en masse kart. Det viser seg at alle kartbladene som har kontakt med grensen og de norske standard kartene var borte. BORTE!!! :-)

F.eks sjøen Pieskehaure, der var den sydlige delen ok, men midt på sjøen i øst-vest retning der ble det tomt på nordsiden. Jeg har nå sittet i mye over en time tilsammen med support i Sverige og senere support i Norge. Det må ha kostet en liten formue bare det.

Og omsider har jeg nå fått svar på problemet. Det viser seg at man må slå av de kartversjonene som har grense til pro, for at Pro versjonen skal fungere! Knotete plunder og heft.! Jeg syntes jeg hadde krav på å få bytte til standard versjon kostnadsfritt, men Garmin var ikke enig. Uansett så gidder jeg ikke sitte i timevis å krangle med dem på en telefonlinje der jeg betaler ekstra regning (815-nummer)

Når jeg sjekket kartet er jeg heller ikke imponert over hvor oppdatert de er. Ved Pieskehaure i retning nordøstover mot Varvekstugan var det en skoterled som ble plukket ned for fire år siden. Samtidig brente man ned Varvekstugan, den var i så dårlig forfatning. Begge deler står oppført i Friluftkartan Pro, selv om Inatur.se har fått dette korrekt for lenge siden, og de siste papir-kartene har det også rett.

Når kartet både er dårlig mtp opplysninger som er feil i kartet, må gjennom en prosedyre som fjerner de andre kartene fra gps, og har det plundrete låse-systemet, så vet i alle fall jeg hva jeg gjør heretter. Dere andre er herved advart. Send i alle fall en skriftlig redegjørelse for hva dere skal bruke kartpakken sammen med til den butikk dere kjøper hos. Da har dere i alle fall et grunnlag for reklamasjon hvis det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Friluftskartan Pro fungerar med andra kartor, men det är problem vid gränsen om man även har Norge 1:50.000. Det är inte Friluftskartan Pro som är problemet för den täcker Sverige och inget mer, d.v.s. den täcker inget på norsk sida gränsen. Problemet är att de norska kartorna är rektangulära, d.v.s. vid gränsen går de in på svensk sida, men de är helt blanka på svensk sida av gränsen. Därmed har man två överlappande kartor på ett stycke, av vilka den ena är helt tom, och tyvärr tycks det vara den som lägger sig överst. En lösning är förstås den som Garmin support tydligen har föreslagit, d.v.s. att slå av det norska kartblad som ligger vid gränsen när man vill se den svenska kartan. Det är ju dock en ganska jobbig lösning, som inte heller underlättas av den knepiga numreringen av de norska kartbladen. Det bästa vore förstås om man kunde få Friluftskartan Pro att lägga sig överst eftersom den inte täcker de norska kartbladen annat än där de är blanka. Så borde det också fungera enligt hjälpen i Mapsource. Där står nämligen att om två kartor överlappar och den ena är en som måste låsas upp och den andra en som inte behöver låsas upp, så kommer den som måste låsas upp att visas. Man kanske borde skriva till Garmin och fråga varför det inte fungerar så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.