Gå til innhold
  • Bli medlem

Femund om 1 veke


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har også tenkt å labbe rundt på ski på østsiden av Femunden i påskeuken. Det ser ut til at det ikke er staket fra hytten Svukuriset til Røvollen og til neste hytte (Langen). Jeg så på turistforeningens beskrivelse av vinterruter at det pleier å være en staket scooterrute over isen på østsiden av vannet fra Langen ned mot Haugen gård. Det virker litt mer spennende/variert å gå over land. Er det noen som har gjort dette før og er det greit terreng å gå i? Jeg har bare vært rundt elva Røa på sommerstid og det ser ut som nokså flat terreng. Går det an å gå fra Svukuriset til Røvollen på kompass (nok gjenkjenningspunkter?) og videre til Langen over land? Er det veldig kupert rundt elva Mygga?

Jeg satser på at det ikke er så mye folk i de traktene i påsken som på f. eks. Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å starte frå langen gård og gå inn i femunden der i frå. Rett øst og så sørøst. Er litt skeptisk til å gå over femunden mtp isforhold... Hadde jo vore fint å kunne kutte rett over, men ikkje noko absolutt krav. Er jo flatt nok(sett på kart...) og fint å gå trur eg. Reiser innover torsdag og blir til tirsdag. Spent på vèret. På www.yr.no viste dei i går bra vèr frå søndag av, men i dag er det snø... Spent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen på Femunden vet jeg ikke noe om, du får sjekke mer lokalt.

Kom fra Svukuriset til Røvollen for to år siden, i medvind, og gikk derfor over tregrensen. holdt høyden fra Svukurismyra.

Passerte rett øst for Falkefangerhøgda, så skiltet i stikryss, og vardingen utfor var grei å følge ett stykke.

Over Røvolltjønnan var det lett å miste kontakten med kartet, det var scooterspor å følge ett stykke.

Det er lurest å komme seg ned på Nedre Roasten, og følge stien ( scooterspor) nedover på nordsiden av Røa. Røa er nok åpen.

Fra Røsand over Femunden til Synnervika, gikk jeg på kompass i sludd, motvind og dårlig sikt, ikke spesielt vanskelig eller morsomt

Var innom Langen men overnattet på Fjølburøsta., ubetjent.

Lite folk hele veien, bare hold unna for fellesturer..Jeg dumpet nesten borti en, påRøvollen,

men de gikk i motvind under tregrensen mens jeg gikk over, ble ikke observert en gang.

post-429-133474517928_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk strekningen Elgå - Røa på Femunden for to uker siden. Kan bekrefte at isen er trygg. Snakket med de som driver Femund fjellstue før vi tok turen. De mente at isen ville være trygg fram til begynnelsen av mai. Denne strekningen har merket scooterløype fra Elgå til et stykke forbi Haugen gård, men scootersporene fortsetter til Røa, og deretter på nordsiden av Røa, forbi Røvollen og over nedre og øvre Roasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vi var på rundtur oppi Femundsmarka 19.-23. februar...

Da var isen på vannene trygge, men det var dårlig is på elvene (Mugga iallefall).

På de lavreliggende vannene var det litt overflatevann - det hadde vært noget mildt de siste dagene før vi dro.

Isen på Femunden var ren stålis, iallefall 50 cm.

Da vi var der, var vanskelig føre i de lavtliggende områdene, sukkersnø og gjennomslag helt ned til bakken... Tungt både for to- og firbeinte...

Vi fikk derfor heller ikke gått så langt som vi ønsket, men vi fikk uansett en fin tur...

Mer om turen og rute kan leses her

http://www.mariusr.com/index.php?c=19&kat=Fotoalbum&paaid=38

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese. Vi har tenkt å ta buss til Elgå (bussene går i rute på mandag og onsdag før skjærtorsdag) og gå nordover derfra. Hvis vi begynner på mandag, treffes vi kankje, Håkon.

Hvis føret er for dårlig på 600-650 moh blir det en plan B. Kanskje Dovrefjell.

Stålis på Femund er ikke praksisk med ski på beina, men vi kan ta med skøyter for de andre dagene vi er i området :P.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.