Gå til innhold
  • Bli medlem

www.mountaingear.com


Jan Tore Tellefsen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig lagt inn en bestilling der på diverse friluftsutstyr. Men etter at jeg fullførte bestillingen og brukte Visa kortet mitt fikk jeg en mail om at det var trøbbel med betalingen. De ber om en 6 sifret kode som ikke banken min har peiling på.

Er det noen som har handlet der? Har det gått bra? Har dere betalt på en spesiell måte?

Har aldri vært ute for trøbbel før når jeg handler på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pussig at du nevner dette. Jeg bestilte en jakke der i helgen og fikk tilsvarende svar, dvs. at de trengte en "approval code". Jeg kontaktet banken min snarest og fikk vite denne koden. Etter å ha gitt koden til Mountain Gear fikk jeg kort tid etter svar på ny om at nå var alt i orden, og sendingen ville effektueres.

Håper derfor alt er ok nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kode som du ikke får før du får kontoutskriften. Koden står der, og du kan sikkert se den i nettbanken din, eller be banken sjekke trekket som de har gjort. Dette er svært vanlig. Om du betaler med Paypal gjøres dette kun en gang så er det gjort, men de har vel sikkert ikke støtte for paypal. Om du har knyttet Paypal mot en Mastercard e.l. så må man ringe Mastercard for å få oppgitt denne koden. Ofte trekker de først bare 1 dollar for å få verifisert kortet

Det er ofte å foretrekke å betale med kredittkort og ikke Visa siden Visa trekker det rett fra kontoen din, mens mastercard etc har en viss kreditt-tid. (trur e)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Problemet mitt er jo at de ikke klarer å få trekt kontoen min, dermed kan jeg heller ikke se på noen utskrift. De klarer kun å reservere pengene, slik som hotell i utlandet gjør ved depositum.

Jeg har vært i banken min 2 ganger og jeg spurte om koden. bankpersonalet skjønte ingen verdens ting, og hadde ingen anelse om hva slags kode jeg spurte om. De sa til meg at de kun kunne se gjennomførte transaksjoner.

Irriterer meg dette her. De på mountaingear skjønner ikke hvorfor jeg ikke får tak i koden. Og de i banken skjønner ikke hva jeg snakker om, forbanna bygdebank.

Vector: hvor mange siffer inneholdt den koden du fikk, og vet du hvordan bankpersonalet fant denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket i nettbanken og så på gjennomførte transaksjoner. Der stod det et referansenr på 6 siffer på andre betalinger jeg har hjort med kortet mitt. Men mountaingear har skrevet at de har trukket et lite beløp, som jeg skal kunne se. Men det kan jeg ikke og da finner jeg heller ikke dette referansenr. Skjønner mindre og mindre 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt off-topic men er det mye å spare på å kjøpe fra usa? hvor mye toll+frakt må man legge til, jeg mener, hva er den reele prisen utifra prisen på selve varen?

Kommer litt an på hva du handler.

Mva, må du betale uansett.

Toll er svært sjelden, og normalt ikke på EU eller US varer. (opprinnelsesland) men du må betale et tollbehandlingsgebyr.

I tillegg er jeg sjepisk til å bruke Visa, med mindre det er svært velrenomerte firma.

På Ebay fins diverse Ebay-butikker.

Noen av disse er ganske bra.

Fordelen er betalingssystemet Paypal, som gir deg en bra sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Tore:

Som sagt mottok jeg en e-mail fra MG. Fra denne hitsettes følgende:

"Thank you for your order with Mountain Gear! We have been unable to obtain the necessary verification from your bank regarding your billing information, so in place of this verification we are asking you to contact your bank and obtain the appoval code for the 495.95 USD amounkt we have currently authorized on your credit card.

The 6-digit approval code is essentially the number that references the pending transaction and i s created by the banks involved and only available to the merchant involved and card holder. Being able to obtain this approval code will be sufficient for our verification purposes."

I motsetning til din bank visste min bank umiddelbart hva denne koden var og jeg fikk opplyst den over telefon. Jeg har fått beskjed fra MG at det var den koden de ville ha, og at ordren vil bli effektuert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne en ting; Jeg mener ikke å oppfordre alle til å unngå loven. Det hender ofte at jeg handler på nett. Stort sett så gjør jeg det på vanlig vis, altså pakken adresseres hjem til meg og jeg betaler for varen, frakt, forenklet tollgebyr og norsk mva.

At jeg en gang i blandt får varene sendt til en kamerat i Usa, er stort sett for å få handlet en vare som sendes til "us only". Dette gjelder enkelte merkevarer som f.eks. arcterix og patagonia.

Men en ting vil jeg oppfordre til: Kjøper en varer fra utlandet kan en henvende seg til butikken en handler fra og spørre om de kan trekke ifra eventuell mva. for det landet det handles ifra. Noen trekker ifra, mens andre ikke. Her kan det være litt å spare.

Med dagens dollarkurs, vil det i mange tilfeller lønne seg å handle uansett om en må betale mva. på 25%. Men husk at det er ingen avgifter på varer under kr 200 i verdi, og venner i utlandet kan sende varer med verdi opptil kr 1000, uten at en trenger å betale moms. Så er det sagt. Oppfordrer til å sjekke på tollvesenet sine sider hvis noen lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.