Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen 2008 for en liten Cairn Terrier


Regor

Anbefalte innlegg

Hei!

Herbert (min cairn terrier) gikk til Veslbreatinden og Hurrbreatinden (http://www.flickr.com/photos/reggor) nå i august. Hvilke topper burde han satse på neste sommer? Vi kommer til å gå endel i Nordmarka nå i høst (lite skigåing siden jeg har gjennoppdaget friluftlivet nå i det siste, og trenger litt trenging før vi går krevende skiturer) Men er interessert i potensielle turer vi kan planlegge fremover).

I dag gikk besteg vi vår første Nordmarkatopp; Høgåsen! Så hvis noen har forslag på fine turer i Nordmarka med utgangspunkt i Sørkedalen (og andre steder) så er det interessant.

Mvh,

Roger, nybegynner i Jotunheimen (og andre steder!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Herbert (min cairn terrier) gikk til Veslbreatinden og Hurrbreatinden (http://www.flickr.com/photos/reggor) nå i august. Hvilke topper burde han satse på neste sommer?

Tja, i samme område ligger jo også Storbreatind og store Smørstabbtind. Førstnevnte er like enkel som Veslbreatind og Hurrbreatind, mens store Smørstabbtind har et brattere parti litt før toppen. Vet ikke hvordan hunden deres takler det, men det er ihvertfall en flott topp med herlig utsikt!

Ellers ville helt sikkert Fannaråken og Steindalsnosi være fine topper for Herbert, og kanskje kunne dere ha prøvd på store Soleibotntind også, for å få en smak av Hurrungane fra vest. :?

Øst og nordøst i Jotunheimen ligger det jo langt flere slake og avrundede topper som er fine nybegynnertopper, f.eks Kvitingskjølen, Stornubben og Nautgardstind, Besshø og toppene rundt Glittertind. Anmarsjen blir gjerne noe lengre til mange av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at Høgåsen mener den med en diger varde som ser ut som en kirke på toppen. Flott topp og temmelig høy. Har dere gått opp dit så kan dere trygt prøve på det meste ellers også.

Andre topper nært Sørkedalen som sikkert går greit er Otertjernsåsene, Hornet, heikampen, Furuberget og kanskje Oppkuven selv om den siste er en litt lang tur (22 kilometer t/r).

Vet ikke om du er avhengig av sti pga bikkja. Hvis ikke er Stubberudseterhøgda, Molikåsen og Råkollen også flotte topper, men de er litt mer kronglete og bratte og man må gå litt i terreng for å komme på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Takk for tips, spesielt virker Soleibotntind ut som en topp jeg kunne tenke meg, tror også Herbert kan være med. Jeg trodde at store Smørstabbtind skulle være mer krevende jeg, men den har bare et lite bratt parti nær toppen?

panda:

Nei ikke den Høgåsen, vi gikk bare til den som ligger ved Åbortjernet, vi så ihvertfall ikke noen varde i det hele tatt på den. Der lå toppen midt i skogen!

Takker for de andre tipsene også, og trenger absolutt ikke gå på noen merket og bred sti, heller motsatt, både Herbert og jeg liker å gå litt utenfor allfarvei.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at store Smørstabbtind skulle være mer krevende jeg, men den har bare et lite bratt parti nær toppen?

Ja, mellom 2000 og 2100 moh er det ei brattere kneik når du kommer fra nord, som jo er eneste alternativ for de aller fleste som skal bestige toppen. Husker ikke helt hvordan det var selv, da jeg ikke har vært på toppen siden 1994.

Det er nok en del brattere enn Hurrbreatind og Veslbreatind, men ikke vanskelig. Jeg hadde litt rester av nysnø oppi der, men det var helt kurant allikevel. De siste metrene mot toppen blir det litt slakere selv om det stiger jevnt, og samtidig smalner ryggen noe av rett før toppunktet, som er luftig og fint.

Her et nærbilde av store Smørstabbtind:

http://www.etojm.com/Galleri/Galleri01_10/G05Jotunheimensognefjellet/Storesmorstabbtind.htm

Det bratte partiet sees godt til høyre, litt nedenfor midten av ryggen som leder til topps. Kan lønne seg å holde noe til høyre i det bratteste, noe bildet kan gi inntrykk av også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.