Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse
jada, god stråle som treffer panna med tre bein (som forøvrig har en tendens til å løsne når jeg prøver å fyre... er det kritisk?)

Ja, det er kritisk.

Du har fått noen råd om å bytte drivstoff, men vi er ikke der ennu.

Fest toppen på brnnern (panna eller hva du kaller den) ordentlig. Det er denne som holder fyren igang.

Løsner den under fyrimg, blåser flammen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et godt poeng fra Runegutt. Helt avgjørende at flammesprederen sitter skikkelig nedpå huset. Den har spor oppe ved knekken på hver "fot" som skal sitte nedpå kanten av brennerhuset. Klem bena inn om den sitter løst. Om denne sitter feil, vil det kunne bli slike problemer du beskriver. I tillegg kan du presse midtplata litt ned med tommelen når du er sikker på at bena sitter godt i sporene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen er stort sett den samme som fredag kveld.

Har sørget for at sprederen er ordentlig nedpå. Sist jeg prøvde brukte jeg en tang og presset ned på plata for å forsikre meg om at den faktisk var klin nedpå kanten...

Ingen resultat. I don't get this...

Kjenner at min betalingsvilje for et stormkjøkken er stadig stigende.....

Skal jeg filme det og legge det på youtube? Så blir det lettere å kmmentere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremskritt fremskritt!

Byttet til bensindysa, og det fungerte veldig fint! Helt som det skal gjøre!

Så en foreløpig konklusjon er vel kasnkje at Best tennvæske ikke er glad i omnifuel parafindyse... Jeg er ikke helt fornøyd med dette da det vel må bety at den spiser mer drivstoff enn nødvendig?

Annen tennvæske pleier å fungere på 0,28 dysa eller?

Uansett: Den virker i alle fall nå!:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde 0,28-dysa. Samme fuel (best-tennvæske)

Det fungerte bra nå.. Renset røret med rødsprit og voldtok flammesprederen til den ikke kunne rikke seg... sørget også for at den var rå rett som mulig... Kanskje den var skjevstilt eller noe... Vet ikke

Nå fungerer det i alle fall, med rett fuel til rett dyse:D

Takk til alle som har ofret tid og hjernekraft på dette!

Så får jeg klage igjen hvis noe skjærer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde 0,28-dysa. Samme fuel (best-tennvæske)

Det fungerte bra nå.. Renset røret med rødsprit og voldtok flammesprederen til den ikke kunne rikke seg... sørget også for at den var rå rett som mulig... Kanskje den var skjevstilt eller noe... Vet ikke

Nå fungerer det i alle fall, med rett fuel til rett dyse:D

Takk til alle som har ofret tid og hjernekraft på dette!

Så får jeg klage igjen hvis noe skjærer seg

Var 0.28dysa skrudd ordentlig fast? Lekkasje rundt dysa= No Go

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 0.28dysa skrudd ordentlig fast? Lekkasje rundt dysa= No Go

Jeg kan ofre hodet på at den var det ja.

Tror kanskje flammesprederen var skjev... i alle fall har det nok vært en medvirkende årsak...

Når jeg tenker etter så skjøt blåflammene ut til samme side hver gang under de mye omtalte "blaffene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uansett funnet løsningen, og det er vel det viktigste.

Lite tips til slutt

Start alltid i en ende når du feilsøker (Normalt starter man da der det ikke er feil jmf. Murphy)

Går man så gjennom hele rekka fra a-å finner man normalt feilen til slutt.

Drivstoff er svært sjelden opphav til problemer. Unntaket er sprit, som kan sette grå hår i hode på en hver primusbruker. De fleste typer parafin og bensin kan fyres om hverandre på multifuelprimuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Stram pakkboksen rundt regulatoren ca 1/8-1/4 omdreining, så er muligens problemet løst.

I kald tilstand fikk jeg ikke strammet den mye - men etter en oppvarming fikk jeg strammet ca 1/8. Dette hjalp på lekkasjen, men nå er justeringsskruen ganske fast - nesten litt stram. Håper ikke jeg har strammet for mye.

Er det meningen at "fastnøkkelen" som følger med i kassen skal kunne brukes til denne strammingen? Den glapp taket ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite tips til folk som har ny Primus Omnifuel og sliter litt med ujevn brenning og lite futt. Dra ut pumpen og smør litt av den silikon massen på den lær ringen i enden. Eg var veldig skuffet over min heilt nye Omnifuel helt til eg gjorde dette. Då fungerer den helt toppers. Grunnen til eg skriver dette nå er at eg har med 3 forskjellige nye brennere sett dette. Kanskje et tips til folk som lurer på hvorfor deres splitter nye Omnifuel ikkje er så god.

Og her er et spørsmål. Eg har noen primus brenselflasker. Når eg slukker primus omnifuelen så vender eg flaska til off og venter til flamma forsvinner og suse-lyden av gass er borte før eg skrur igjen ventilene. (Det kommer ikkje bensin når eg tar ut pumpa). Men eg sliter med at det kommer bensin ut av flaska igjen når eg skal bruke flaska igjen. Er det noen triks her? Lufte av flaska ei stund før eg setter korken på???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skryte litt av god service fra Uniflame Supply. ;):lol::lol:

Kjåpte noen slanger og ventil til Nova da de nye slangekoblingene kom. Da meldingen om mulige feil på Nova, med tilbakekalling av en serie, spurte jeg. Er disse trygge i gruppen det kan være feil på? Jeg har ikke merket noe galt så langt.

Det var vanskelig å gi et klart svar, så for sikkerhetsskyld sa de at de skulle sende noen nye rep sett når det kom inn. I dag kom de.

Takk for topp service!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa på min 111 begynner å bli slapp synes jeg. Det er nesten ikke noe motstand når jeg pumper. Har sjekka pumpelæret og jeg synes det ser ok ut, men jeg er ikke helt sikker. Hvordan skal et bra pumpelær se ut? Jeg synes pumpa i hvertfall er litt slapp. Den glir nesten inn av seg selv hvis jeg trekker pumpeskaftet ut og holder primusen på høykant. Når jeg fyra opp primusen for et par timer siden måtte jeg i hvertfall pumpe 50 ganger for å få bra futt i den. Noen som vet hva som kan være galt?

Jeg trykktesta min Høvik Verk no 41 i dag å det kommer noen bobler ut fra pumpa når jeg holdt den under vann. Jeg vet at pumpelæret på den er gåent, men det skal vel ikke komme bobler ut derfra uansett?

I enden av pumpa er det vel en slags ventil? Kan det være den som må byttes i begge tilfellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiksing av pumpelær:

Smør med motorolje, og form det slik at det spenner godt ut i pumpesylinderen.

Prøv deg frem, du kjenner når det virker.

Det er mulig du kun trenger å helle litt olje i sylineren og pumpe hardt.

Standard med lekkasje:

Det høres ut som du har lekkasje i returventilen.

Returventilen sitter i bunnen av pumpesylinderen.

Du trenger eget verktøy for å skru den ut.

Har du moderne regulatorhåndtak til 111, så er redskapet der.

Mangler du redskapet, kan du først prøve med en god dusj wd40/crc5-56 nedi pumpesylinderen

Pump en del.

Sjekk om dette løste problemet.

Ellers får du redskap hos Finn Hjelmerud

Lykke til, og stell pent med Standarden

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpelæret på 111'en er så bra som det kan bli. Har badet det i parafin og smurt, og formet etter min beste evne, men det funker fortsatt dårlig. Nå blir det ikke trykk i tanken i det heletatt. Pumpet over 100 ganger, men det var ikke så mye som et lite puff en gang når jeg åpnet tanklokket.

Stikker på Clasern å kjøper WD-40 og crc 5-56 i morgen og prøver med dette. Noen forslag til alternativer til forgasserrens? Finner det ikke noen plasser. Har vert over alt. Hadde jo en real skvett med forgasserrens stående på hytta, men så lat som jeg er så brukte jeg da denne til forvarmingsveske til primusene mine i sommer istedet for å bare svinge innom en bensinstasjon på veien og kjøpe rødsprit :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.