Gå til innhold
  • Bli medlem

diameter rapelltau


fantomet

Anbefalte innlegg

Annonse
Ein kan vel nytta tynnare? I Eit rapellfeste t.d. rundt ein stein legg ein jo to uavhengige rundar rundt. Vert vel litt voldsomt å leggje att to slynger a 9mm.??....

du må foresten ikke tenke på hvor mange kroner du legger igjen. tenk heller på sikkerheten. når du rappellerer så utsetter du festet for maks (står det i en klatrebok jeg har) så festet må tåle en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke helt enig at en belaster rapellfestet maks ved rappelering kontra f.eks. eit fall opp mot faktor 2. Når en rappelerer er det jo en nokså jevn belastning sammenliknet med et bra fall. Jeg mener også at det ikke treng å vere et klatretau eller -slynge du legg igjen. Det treng ikke vere et dynamisk tau, men kan være et statisk. Men du kan jo ikke rappelere tau mot tau så da vil du jo også legge igjen en karabin på veien, så peng blir det uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen. skreiv nok feil når jeg skreiv at under rappellering så utsetter man festet med maks. finner det ikke igjen, så må ha "blandet" det med noe annet, men det funker deriomot å ta tauet igjennom ett annet tau. utdrag fra klatreboka, skrevet av erfarne klatrere: "for å spare utstyr trær man rappelltauet rett gjennom en båndslynge eller min. 7mm tauslynge".

det er bare det at hvis man drar tauet igjenom slyngen etterpå, så blir slyngen ødelagt av varmefriksjon og kan ikke brukes mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkerheita som står i høgsete hjå meg også. Men vil ikkje kjøpe tjukkare-dyrare-tyngre slyngetau enn naudsynt. Har rapellert på dette tidlegare, trur det var 6-eller 7-mm X 2.

Det skal vel ikkje vere naudsynt å leggje att ein karabin også. Ein vil få minimal bevegelse mellom rapelltauet og rapelllfestet under rappellen. Friksjonen som oppstår der skal vel vere utan betydning for tauet, festet set ein jo att uansett. Og ein skal jo ALDRI kun stole på rapellfeste ein finn i fjellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra med sikkerhet, men man trenger ikke overdrive heller. Ett enkelt 7 mm statisk tau skal holde som rappellfeste. Det tåler 13 kN, og du vil ikke klare å ryke det uansett hvor mye du prøver. :) Pass heller på at det er langt nok, slik at vinkelen der klatretauet festes inn er liten nok. Dvs under 45 grader. Jo mindre vinkel, jo mindre belaster du tauet. Og husk å bruke riktig knute for å skjøte endene.

Det er riktig at du ikke trenger å bruke en karabin mellom klatretauet og rappelfestet, men det er ofte greit å ha det likevel. Mindre friksjon og bedre vinkel når klatretauet skal trekkes ned. Om du synes en karabin er for dyr å sette igjen kan du ta med billigere maillons f.eks http://www.klatresiden.no/store/index.php?act=viewProd&productId=307 til 35 kr. Lignende fåes også billigere på Maxbo/Biltema, men er da uten garanterte egenskaper.

Mange steder i fjellet hvor det er vanlig å ta rappell, ligger det allerede mange slynger på plass. En grei praksis er da å legge en ny slynge sammen med de som var der fra før, og så sette en karabin som blir klipt inn på alle disse slyngene. Klatretauet festes inn i denne karabinen. Noen teiper over snapperen i karabineren for å sikre at den ikke skal åpne seg.

Og siden karabineren ikke blir brent av nedtrekkingen av klatretauet så kan den også gjenbrukes av nestemann som måtte gjenfinne rappellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbel fiskeknute vil nok gjere nytta:)

Eg vil derimot ikkje stole på å kun leggje att kun eit tau/slynge. Dette pga at det truleg vil bli ein del bevegelse på rapellfestet, om det ligg mot skarpe kantar kan det i verste fall slitne.

Eg er iallefall tru til "to uavhengige, utlikna sikringar". Gjort det til eit prinsipp når det gjeld rapell/standplass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.