Gå til innhold
  • Bli medlem

Fleece genser???


Etsvends

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med en god og varm fleece genser som erstatter ullgenseren vår, sommer og tidlig høst??

Tenker en til å bruke om kvelden, under pauser og kanskje alene uten skald jakke når det er litt kjølig. Den bør være relativt varm, litt vindtett og helst så lett og kompakt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fleece er greit og lett. Tørker mye fortere enn ull gjør det også. Og jeg vet at ull varmer selvom den er våt, men den tørker ikke noe fortere av den grunn!

Det eneste du må tenke på når det gjelder fleece med windstopper er at de kan bli litt klamme, på samme måte som en goretex/demizax-jakke, om du beveger deg mye. Litt mindre kanskje, for jeg tror ikke windstopper-membranen til Gore er vanntett så den slipper vel ut litt mer fuktighet enn den vanlige membranen deres. Jeg kjøpte en billig fleecejakke som var vindtett fra Stormberg (på XXL) og måtte bare gi den bort fordi jeg ble så utrolig klam. Men den var billig, så det er vel noe i det Vandrefalk nevner om pris og kvalitet.

Den varmest fleece'en jeg har er en MonkeyMan-jakke fra Mountain Hardwear. Den er rett og slett det mest behagelige plagget jeg har; varm, myk og god. Men den mangler helt og holdent evnen til å holde vinden ute, og blir piss-kald om det blåser. Ikke et plagg jeg vil anbefale uten at man har muligheten til å ta på seg en plagg til som stopper vinden.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varmest fleece'en jeg har er en MonkeyMan-jakke fra Mountain Equipment. Den er rett og slett det mest behagelige plagget jeg har; varm, myk og god. Men den mangler helt og holdent evnen til å holde vinden ute, og blir piss-kald om det blåser. Ikke et plagg jeg vil anbefale uten at man har muligheten til å ta på seg en plagg til som stopper vinden.

H.

Jeg har brukt en tykk fleecegenser i tillegg til en tynn skaljakke i alle år. Jeg skjønte aldri poenget med fleecegensere som er foret på innsiden, de har jo isolasjonen på utsiden. Men nå fikk jeg tak i en softshell fra Patagonia til gynstig pris. Det virker faktisk som ett bra plagg som jeg kommer til å ta med på neste tur til kveldsbruk/pauser. Det er lett i vekt, rimelig vindtett, pustende, tåler småregn, isolasjon på innsiden og gode lommer for håndvarming. Jeg tar med en ekstra tynn fleecegenser i tillegg, men tykkgenseren blir hjemme.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en tykk fleecegenser i tillegg til en tynn skaljakke i alle år. Jeg skjønte aldri poenget med fleecegensere som er foret på innsiden, de har jo isolasjonen på utsiden. Men nå fikk jeg tak i en softshell fra Patagonia til gynstig pris. Det virker faktisk som ett bra plagg som jeg kommer til å ta med på neste tur til kveldsbruk/pauser. Det er lett i vekt, rimelig vindtett, pustende, tåler småregn, isolasjon på innsiden og gode lommer for håndvarming. Jeg tar med en ekstra tynn fleecegenser i tillegg, men tykkgenseren blir hjemme.

Linda

Jeg har også kommet frem til at dette er en god metode. En lett jakke som er vindtett og lett vannavvisende, samtidig som den er sånn passe varm og en tynn fleecegenser gir meg muligheter til å regulere varmen ganske godt. En tynn fleece som det blåser litt gjennom er behagelig på de dagene da t-skjorte er litt for lite og jakke litt for mye. Spesielt når aktiviteten er høy. Jakke og fleece sammen, kanskje kombinert med feks ullundertøyet som alltid er med, gjør at det kan bli ganske kaldt før jeg fryser.

Patagonia har noen ganske stilige produkter!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne http://www.klattermusen.se/km_produkter/liv.asp slår fleece på så og si alle områder.

Varmere, lettere, tåler mer vind og fuktighet. Puster like bra. Og koster litt mer enn Patagonia R2. Og du vil aldri angre.

Ser ut som en deilig pausejakke. Tåler den også at du bruker den med ryggsekk inimellom? Det synes jeg er en fordel med en softshell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.