Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiturer rundt Tromsø gjort i vinter og vår ...


jhs

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har vært to gang i Tromsø i år. En gang i mars (Skitntind, Tromsdalstind), en gang i mai (Istind, Kavringstind, Middagstind).

Må si at Tromsø (Lyngen og Kvaløya) er Europas beste destinasjon for skiturer.

Kombinasjon av bratte topper, laaaang sesong, fjordutsikt og Tromsø i nærheten med alternativ tilbud er fantastisk.

På tide at noen gir ut en bok som beskriver skiturene i Tromsø området!!!

Bare synd med det drittværet der oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja områdene i Lyngen og Jiehkkevarri er spennende og vakker.

Blå sjø, grønne marker ved sjøen i kontrast mot snø og is.

Ingen av vi 8 som besøkte Jiehkkevarri 2 juni hadde vært der tidligere.

Ikke særlig tung tur hvis man tar den i passe tempo.

Vi har bestemt oss for å prøve "den lange varianten" neste vår.

Da fortsetter man nordover breene (Kveita, Fugldalsbreen, Fornesbreen) og kommer ned i Jøvik.

Denne tar sikkert bortimot 20 timer. 10 km over breene pluss 7-8 km ned Fornesdalen.

Jeg gleder med allerede til å prøve turen!

Beskrivelse av "den korte":

" http://www.ryggsekk.net/turer/jiehkkevarri-2juni07/jiehkkevarri.htm "

Har tegnet inn den "den lange varianten" på kartet.

- janhugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig!!! Etter å ha vært i Tromsø noen dager på helt andre ting denne uken, har jeg bestemt meg for å reise nordover igjen for å kjøre på ski senere. Da passet det jo glimrende med denne "presentasjonen" av det flotte området. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre for et landskap!

Særlig Lakselvtindan ser rimelig rå ut! :(

En slik skitur nær midsommers i slike fjell, med laaange dager, ja til og med midnattsol,

må jo være noe nær den ultimate skitur, spør du meg..! :wink:

Fantastisk nydelig. Takk for innblikk, lekre bilder, og at du deler dette med oss.

Nå ble jeg fjellsjuk nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jhs

:D

Og jeg som kun har sett fjellene der oppe fra bilveien... Men, det var jo ikke vondt det heller.

Hehe, regner med du var en såkalt dårlig sjåfør da Nils? 10% av sidesynet på veien, og resten på tindene :(

(på seg selv kjenner man andre vettu).

Vi har et utrolig vakkert land dere, og NN topper kanskje.........kom deg avgårde erik, før fjellsjuken blir nevrose :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, regner med du var en såkalt dårlig sjåfør da Nils? 10% av sidesynet på veien, og resten på tindene :wink:

(på seg selv kjenner man andre vettu).

Skal ikke påstå at veldig mye av oppmerksomheten var rettet mot veien når jeg kjørte en del plasser der oppe nei! Dine prosentanslag var skremmende nære... 8) Heldigvis tok kona over mye av kjøringen på de "verste" strekningene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å prøve "den lange varianten" neste vår.

Da fortsetter man nordover breene (Kveita, Fugldalsbreen, Fornesbreen) og kommer ned i Jøvik.

Denne tar sikkert bortimot 20 timer. 10 km over breene pluss 7-8 km ned Fornesdalen.

Jeg har kun gått den "lange varianten" til Jikkevarri på ski 19.mai. Vi overnattet i telt i Fornesdalen og brukte 15,5 timer t/r - min tidsmessig lengste skitur noensinne. Men tempoet var slapt og vi fyrte opp primus og lagde oss mat underveis. Mitt motiv for å velge den lange varianten var at jeg mener den er noe enklere, mindre bratt, og mindre utsatt for ras, og dessuten er det alltid tryggere å gå ned den veien man gikk opp. Vi som gikk turen var overhodet ikke kjent i området og valgte den enkleste varianten selv om den var noe lengre.

Siden du brukte 13 timer i år tviler jeg på om den lange varianten tar noe særlig lenger tid for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.