+DrKneipp Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Jeg vurderer å bytte ut mitt parisbrett med en Jemtlander 17, nærmere bestemt Pulkachassi J17 - https://www.jemtlander.se/products/pulkachassi-j17 Grunnen til at jeg ønsker å bytte er for å få noe som er litt større og mer stabilt. Parisbrettet blir ofte litt høyt pakket og velter fort om det er litt skrått terreng. Pulkachassi J17 er en del større, bredere og jeg vil anta stivere så jeg tror det vil være en perfekt oppgradering. Taudrag og stropper kan jeg flytte fra parisbrettet til Jemtlanderbrettet. Jeg har vurdert Fjellpulken Traverse 165 men for en som ikke på mer enn 1-2 ukers pulktur i året så føler jeg at det å bruke 10 000+ på en pulk blir litt for råflott. Jeg er heller ikke så komfortabel med tanken på å dra en dyr glassfiberpulk over snøkledd steinur. Er det noen som mener jeg bør komme meg på bedre tanker? Endret 17 timer siden av DrKneipp
foroll Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Blir vel kanskje vel tungt å slepe en pulk som er bredere enn skisporet ditt i løssnø? Vurdert Fjellpulken Transporter 155? Ikke større enn Pariserbrettet, men betydelig stivere plast og stødigere.
+DrKneipp Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden foroll skrev (3 timer siden): Blir vel kanskje vel tungt å slepe en pulk som er bredere enn skisporet ditt i løssnø? Vurdert Fjellpulken Transporter 155? Ikke større enn Pariserbrettet, men betydelig stivere plast og stødigere. Tja. Jeg har ikke så mye greie på hva som egner seg av utforming i de forskjellige snøtypene. Jeg tror en bred pulk hvor jeg får lavere tyngdepunkt vil være fordelaktig i forhold til velting. En pulk vil uansett være bredere enn skisporet. Er det "marktrykk" som bestemmer hvor mye den vil synke ned? Ja, jeg har vurdert Fjellpulkens transporter 155, men jeg ønsker noe som er større enn parisbrettet jeg har. Jeg tror Transporter 155 er litt større men kanskje ikke nok til å forsvare å bytte ut parisbrettet. Det er ikke lett å bli klok på de forskjellige målene som oppgis på alle disse pulkene.
+sneakyowl Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Transporter 155 er vesentig større enn Parisbrett. Både i lengde og bredde. @Memento mori har noen nyttige bilder og mål på dette: https://www.tur1.net/2019/12/14/fjellpulken-xplorer-118-vs-transporter-155-vs-parisbrettet/ Jemtlander 17-pulkene er også plastbrett-type pulker, men utformelsen virker litt mer fornuftig enn Transporter 155 hvor man føler det er veldig mye unødvendig plast (spesielt i fronten). Synes de ser ut som et bra kjøp, og vi trenger flere erfaringsberetninger om de, så jeg heier på et valg av det Det største minuset med plastbrett-pulker er for meg holdbarhet og glid. Jada, de holder evig, men når du har fått nok riper i bunnen på de blir de også merkbart seige å slepe på i det rette føret. Det som blir en stygg flenge i en plastpulk blir knapt et merke i et glassfiberskrog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå