Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
8 hours ago, sneakyowl said:

Det beste og noe jeg burde gjøre selv snart er å kjøpe en CO-måler ala den Hiking Hansen viser i videoen

Det var mer eller mindre akkurat det jeg skulle til å si, men @sneakyowl kom meg i forkjøpet.

Hvis trådstarter har tenkt å bruke en brenner han ikke er kjent med i et telt om vinteren, og han planlegger å transportere utstyret sitt i en pulk (der litt ekstra vekt er mindre viktig enn i en ryggsekk), er det et veldig fornuftig forslag å ta med en CO-måler. Måleren som vises i Hansens video er liten og lett (93g), men den er ganske dyr og er ikke lenger oppført på produsentens nettsted (selv om noen enheter fortsatt kan være tilgjengelige på markedet):

https://senko-gasdetection.com/portables/

Teknologien i disse CO-sensorene er moden og pålitelig. Det er mulig å finne slike enheter som ikke er mye større/tyngre enn den som vises, men som er mye billigere. Enheten jeg har veier 122g, har et digitalt display og har et permanent (dvs. ikke-utskiftbart) batteri som varer i 10 år fra det øyeblikket det aktiveres for første gang (av brukeren). Den har også en alarm som vekker de døde:

https://www.fireangel.co.uk/products/fa3322-eux10-carbon-monoxide-alarm/

Det finnes flere lignende enheter på markedet.

Endret av Swiss John
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har googlet litt rundt på CO-målere i dag @Swiss John. Funnet fler som er godkjent iht gjeldende sertifiseringer. Tror jeg ender opp med denne måleren. Eneste minuset er at den kun fungerer til ti minus, så jeg skal sjekke litt mer før jeg slår til. Det sagt så er jeg usikker på om det er et problem da jeg regner med temperaturen kommer seg over 10 kalde når man fyrer i teltet..

Skrevet (endret)

Kan denne gjøre nytten?  Bærbar karbonmonoksiddetektor: CO-måler med magnetisk feste, LED-lys og temperatur-/fuktighetsdisplay

Linken går til cdon.no  Pris nå kr 344. Lavere enn hos de som leverer for dem; infshop.no (kr 462 der nå)
INF ser ser ut til å være importør av produktet, ikke produsent altså. Made in China da kanskje, men hva er ikke det.....
Vet ikke hva som kreves av godkjenning/sertifisering for slike apparater, om slikt finnes og om denne i så fall er godkjent. 

Ser at infshop.no har en annen rimelig modell også (kr 322); INF Bærbar karbonmonoksiddetektor med elektrokjemisk sensor

PS: Kanskje skille ut innleggene om CO målere i egen tråd?

Bilde av først omtalte først, så nr 2 her:

image.pngimage.png.15ab526a470494f95a373067ec6c0fd4.png

Endret av zimwalker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.