Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella NNN BC - hvor feite ski klarer de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker NNN BC til langrenn. Men skulle vilje gå litt mer inn over fjellet, uten løyper. Da trenger jeg feitere ski før at få mer stablitet og bærighet. Men hvor breie ski man man bruke disse bindningen til? 

Jeg er ikke interesert i å kjøpe flere skisko eller bindninger, æven om dette skulle vare en bedre løsning, egentlig. Fullt med saker i huset allerede. 

Annonse
Skrevet

Jeg synes de håndterer Åsnes Breidablikk helt fint. Disse er 86 mm på det bredeste.

Med BC-binding kommer mye av stabiliteten fra skistøvelen, ikke bindingen, så det er avgjørende med stødige sko med god vridningsstivhet for å kontrollere skiene. Lundhags Guide Expedition, Alpina Alaska og Crispi Stetind er de støvlene jeg har best erfaring med. Alfa har en del mykere alternativ jeg synes funker dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som at jeg trenger kraftigere sko da... Men konceptet med turski er ikke så dumt, så det kan vare vert det. Mulig det fungerer med mine alfa-sko? 

Ski kan jeg sikkert kjøpe brukt, billig. 

Skrevet (endret)

Hvilke ski og Alfa sko er det du har fra før @Johan2002? Jeg støtter det foroll skriver, men det spørs også på tur, forhold og ferdigheter. I tillegg så kommer det helt av på hva du liker og vil vektlegge av egenskaper som fart/effektivitet bortover, stabilitet bortover eller nedover, svingegenskaper og flyt i løs snø, samt eventuelt mulighet for kortfeller.

Ingstad med og Breidablikk uten stålkanter, eller lignende fra Fischer eller Madshus er fine allsidige ski som vil fungere godt utenfor spor og i løs snø. Smalere ski som Åsnes Ousland, Gamme og Amundsen eller lignende vil også fungere godt så lenge det ikke er dyp løssnø, og være raskere på hardere snø. De tre nevnte har forskjellige egenskaper. Den mest allsidige skien utenfor løype er kanskje Åsnes Sverdrup, med gå-spenn, godt innsving så den er lettere å svinge og framski/tupp som løfter den opp av snøen, samt er litt smalere enn Ingstad o.l. så den er raskere bortover på hardere snø. Hvis du velger en smalere ski så kan du slippe unna med mindre stødige skisko på hard snø.

Jeg har selv Åsnes Ousland, gamle Fischer E109 og Åsnes Falketind 62 X, alle med Xplore binding. Det er også der støvelen som hovedsakelig bestemmer hvor stødig det er, men det er litt mer utvalg av stødige skisko der. Jeg syns Alfa Skaget gir overraskende mye støtte til å være en myk lærstøvel, så ekstra høyde og hemper kan utgjøre en del. Alfa Free 1.0 har plastforsterkning og gir mye mer kraft på kantene, men er tettsittende, passer ikke alle og går på håret bra i forhold til klem på tærne mine. Både Skaget og Free fungerer også godt på turskøyter. Crispi Svartisen er det andre stødige alternativet og kommer både i BC og 75, men sålen er ikke veldig stiv og en del sliter med gnagsår fra de.

Ousland ble kjøpt for å fungere både i og utenfor løyper og fungerer greit til det, samt godt utenfor og på hardere snø. Jeg har siden kjøpt Åsnes Mountain Race 48 wax/skin og Fischer E89 med NNN og kombi-skisko til de tre andre i familien for bruk på turer som går både i og utenfor oppkjørte spor. De skiene blir for smale til Xplore syns jeg selv om det går å montere bindingen, men både vanlig NNN og NNN-BC (ikke magnum) passer nok bra. For rene turer i oppkjørte spor så velger jeg langrennsski med NNN og kombisko.

Vi er også veldig glade i Falketind-skiene og spesielt når det går opp og ned, på både løs og hard snø og har nå tre par i familien. De fungerer også for turer bortover i løs snø, men ikke i oppgåtte skispor som har satt seg. Skaget fungerer fint med Falketind i løs snø, men hvis det er hardt så vil jeg ha Free-støvlene for at turen skal bli bra. Det finnes også bredere ski som flyter bedre i løs snø, men da vil jeg ha en stødig skisko hvis de skal brukes på hardere snøforhold.

Endret av rokkitan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.