Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Madshus Fjelltech M50 Skin felleski 25 med Rottefella Move Switch-binding og NIS-Move 3.0-plate.

Ønsker egentlig å benytte BC-sko, hvordan kan jeg få BC-binding på skiene?

Og kan i tilfelle BC Magnum benyttes, eller blir den for bred?

Håper noen kan hjelpe da det viser seg å være lite kunnskap rundt dette blant «vanlige folk» 😄

Skrevet

Spørs om du ikke må prøve å få av Nis 3.0 platen. Den er limt, så kanskje litt forsiktig varme fra en varmluftspistol kan løsne limet.

Det som er umulig å vite (uten å spørre Madshus), er om det er forberedt for skruemontering på skien. Siden det er Nis plate på den kan det også være "luftekanaler" midt under skien, og et treslag med mindre hold enn ellers. Det betyr at skruene "kan" sitte dårligere enn de ellers ville ha gjort. Det kan trolig bøtes på ved å bruke epoxy lim (24t herdetid) i skruehullene.

Når støvlen ligger flatt mot BC bindingen, så er støvlen bredere enn plata på BC magnum. Når du bøyer støvlen er vel fronten på støvlen bredere også. Så kan ikke helt se at magnum skal gi noen problemer som du hadde unngått med standard BC. Langrennsbindingene fikk også bredere plate på et eller annet tidspunkt.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet (endret)
toneta skrev (2 timer siden):

Spør rottefella direkte kanskje?  Vet mannen min kjøpte en adapter han monterte for å få brukt noen nye bindinger på eldre monteringsplater.

https://rottefella.com/no/guider/typer-monteringsplater-til-langrennsbindinger

Tusen takk for svar og forslag, har sett på siden der uten å finne svar, men å spørre de direkte kan jeg prøve 😊💡

Endret av HanneKi
Skrevet
Omnilite skrev (1 time siden):

Spørs om du ikke må prøve å få av Nis 3.0 platen. Den er limt, så kanskje litt forsiktig varme fra en varmluftspistol kan løsne limet.

Det som er umulig å vite (uten å spørre Madshus), er om det er forberedt for skruemontering på skien. Siden det er Nis plate på den kan det også være "luftekanaler" midt under skien, og et treslag med mindre hold enn ellers. Det betyr at skruene "kan" sitte dårligere enn de ellers ville ha gjort. Det kan trolig bøtes på ved å bruke epoxy lim (24t herdetid) i skruehullene.

Når støvlen ligger flatt mot BC bindingen, så er støvlen bredere enn plata på BC magnum. Når du bøyer støvlen er vel fronten på støvlen bredere også. Så kan ikke helt se at magnum skal gi noen problemer som du hadde unngått med standard BC. Langrennsbindingene fikk også bredere plate på et eller annet tidspunkt.

Lykke til!

Tusen takk for svar og forslag! 😊

Har «forhørt» meg med Copilot tidligere, men har lært at en kan få litt feil/unøyaktige svar innimellom, så tør ikke å ta det for god fisk.

Men sjekket en ting nå ifm. eventuelle luftekanaler. La inn info om hva skiene er laget av fra der jeg kjøpte de, og fikk da jeg denne infoen/svaret fra Copilot:

«Skiene har Paulownia-kjerne = ekte treverk. Paulownia er et lett, men sterkt treslag. Det betyr at skruer får godt feste, mye bedre enn i skumkjerner eller ski med hulrom. Dette er en stor fordel når man skal skru fast BC‑bindinger.

Skiene har karbon- og glassfiberforsterkning rundt kjernen som gir  høy vridningsstivhet, god styrke og jevn trykkfordeling. Det betyr at skruene ikke “vrir” seg ut eller løsner lett.

Det er ingen hulrom i denne typen ski,
Fjelltech M50 har solid trekjerne hele veien, også under NIS-platen.

✔️ Skiene dine tåler skrubindinger helt fint

BC Magnum kan monteres rett gjennom NIS MOVE 3.0-platen og ned i trekjernen.

✔️ Du trenger ikke fjerne platen

Den er limt og skrudd fast, og skal ikke av.
Butikken skrur bare bindingen gjennom den.»

Men tror du at det er mulig, at BC-bindinger kan monteres på platen og at det kan skrus gjennom platen? Du har sikkert bedre utgangspunkt enn meg til å vurdere om dette kan stemme eller ikke 😊

Virker i hvert fall som det bør gå bra å velge magnum ut ifra det du sier, så det er veldig lovende 👍🏼

Skrevet

Har ikke sett så nøye på Nis 3.0 platene, men "forhøyningene" ligger vel yttest på sidene og kan skape en "platform" for bindingen. Det er viktig at bindingen har støtte ut mot kanten.

BC bindinger er helt slette under, så de behøver noe plant å ligge an mot. Regner med at nis platen er lengre enn bc bindingen vil bli, men det er ca 11cm fra bøylefestet og fram til tuppen på bc. Bøylefestet skal være i balansepunktet. Balansepunktet finner du ved å legge skien på kanten på en linjal og se hvor den balanserer, så trenger du at nis platen strekker seg 11cm lengre frem.

Kan hende jeg ville fuget igjen fordypningen som er i nis platen, ihvertfall den delen som er under der frontstykket kommer, ellers vil det legge seg snø og is der. Det er bare å fylle i "ett eller annet" som du tror limer seg fast, og dra det slett med en sparkelsleiv eller noe. Blir kanskje mindre gris om du lar dette tørke før bindingen monteres. (Løsner det blir det kanskje liggende igjen under der uansett).

Med mindre nis platen sprekker når det skrus noe fast i den, blir festelengden til skruen lik som ellers, mens den delen av skruen som er i selve skikjernen bir kortere.

Her er et bilde som viser forskjellen.

post-13618-0-31902200-1422817504_thumb.jpg.2ca721ed128d4823706677337cefe058.jpg

Tror ikke selve fremparten er bredere, den ser bare kraftigere ut 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.