elgen Skrevet i går, 17:00 Skrevet i går, 17:00 Tessatroll skrev (10 timer siden): Eg pakkar dei om i pakkar med få eller enkeltvis, då er dei heilt ok om ein legg dei på innerlomma eller i posen ei stund. Ja, det er greit bortsett fra ompakkingen da. Engang kunne man få våtservietter pakket enkeltvis, men finne de ikke lenger i butikk. Kun på fly eller sådanne steder. Begrenset hvor mange man kan "organisere" derfra.
+Dompappen Skrevet i går, 17:30 Skrevet i går, 17:30 Drikk lunket vatn når det er kaldt og når du har høg aktivitet. Nå når der er grise kaldt, type -20 til -30, fylle jeg drikke flaska med varmt vann (ikke kokevarmt, men blada ut med med kaldt). Lunka/semi varmt vann er letter å få i seg. Vannflaska fryser ofte til klinkis før du har drukket opp alt. Har brukt en gamml whisky flaske på innerlomma, men i kaldt vær fryser den også, samt at det funker dårlig med varmt på disse som kommer i plast. Har kjøpt og laget ny hack av denne. Greit å ha i lomma, i steden for sleden/pulken. Etterfylle når jeg har pause.
GrendelRaptor8 Skrevet i går, 18:16 Pålogget Skrevet i går, 18:16 Dompappen skrev (43 minutter siden): Drikk lunket vatn når det er kaldt og når du har høg aktivitet. Nå når der er grise kaldt, type -20 til -30, fylle jeg drikke flaska med varmt vann (ikke kokevarmt, men blada ut med med kaldt). Lunka/semi varmt vann er letter å få i seg. Vannflaska fryser ofte til klinkis før du har drukket opp alt. Har brukt en gamml whisky flaske på innerlomma, men i kaldt vær fryser den også, samt at det funker dårlig med varmt på disse som kommer i plast. Har kjøpt og laget ny hack av denne. Greit å ha i lomma, i steden for sleden/pulken. Etterfylle når jeg har pause. I forsvaret bærer vi på vinterstid vannflasken festet i en ekstra skolisse rundt halsen på innsiden av jakken. Når man drikker litt vann så topper man opp igjen vannflasken med snø. Kroppsvarmen vil både smelte snøen til nytt vann og forhindre at vann eller kork fryser.
+Marius Engelsen Skrevet i går, 19:24 Skrevet i går, 19:24 Dompappen skrev (1 time siden): Drikk lunket vatn når det er kaldt og når du har høg aktivitet. Nå når der er grise kaldt, type -20 til -30, fylle jeg drikke flaska med varmt vann (ikke kokevarmt, men blada ut med med kaldt). Lunka/semi varmt vann er letter å få i seg. Vannflaska fryser ofte til klinkis før du har drukket opp alt. Har brukt en gamml whisky flaske på innerlomma, men i kaldt vær fryser den også, samt at det funker dårlig med varmt på disse som kommer i plast. Har kjøpt og laget ny hack av denne. Greit å ha i lomma, i steden for sleden/pulken. Etterfylle når jeg har pause. Jeg bruker en Heldre Isdalen 0,55 liter termoflaske med stor åpning. Denne passer perfekt i en isolert dynafit flaskeholder på brystreimen på sekken, og er ikke i veien. Skifter man ut kortholderen med en snor, kan man sette flasken opp/ned i flaskeholderen, da tar det lang tid før korken fryser fast. Jeg fyller den med varm solbærtoddy om morgenen, og etterfyller med snø/vann i løpet av dagen. 1
+sofasliter Skrevet i går, 19:42 Skrevet i går, 19:42 Ta med leirsko, crocs eller noe annet. Utrolig digg å lufte beina litt. Jeg pleier å ha med en pølsesnabb, feks 200g salami, og skjære av en liten bit når vi slår leir. Da har jeg litt mer tålmodighet til å slå opp telt og ordne leir. 1
+Dompappen Skrevet i går, 19:45 Skrevet i går, 19:45 GrendelRaptor8 skrev (1 time siden): I forsvaret bærer vi på vinterstid vannflasken festet i en ekstra skolisse rundt halsen på innsiden av jakken. Ja ble opplært til det samme, da jeg var inne 😁Men opplevde under skimarsj på vei hjem fra trening/øvelse hvor vi var uhelig med været at jakka og glidelåsen på feltjakka hadde frøse fast og ikke kunne åpes før jeg kom innendørs, da hadde korken og deler av innholdet i flaska fryst. Ekstremt tilfelle og forferdlig vær, som heldigvis gikk bra uten de store frostskadene. Kjøpte meg en slik vannflaske for noen årsiden, men synest det smakte dritt av vannet, spesielt med varmt vann kontra nalgene flaska. Har oftenbrukt termos med lunka vann, men passer ikke jakka.
+Dompappen Skrevet i går, 19:51 Skrevet i går, 19:51 Marius Engelsen skrev (22 minutter siden): Jeg bruker en Heldre Isdalen 0,55 liter termoflaske med stor åpning. Denne passer perfekt i en isolert dynafit flaskeholder på brystreimen på sekken, og er ikke i veien. Skifter man ut kortholderen med en snor, kan man sette flasken opp/ned i flaskeholderen, da tar det lang tid før korken fryser fast. Jeg fyller den med varm solbærtoddy om morgenen, og etterfyller med snø/vann i løpet av dagen. Sett på lignende, men teromos bli ofte mer vekt. Den jeg har er 0,45 liter og veier ikke mye og skumgummien tipper jeg veger 20 - 50 gram og kan tas av når det ikke er så kaldt. Kjører reint vann her, solbær toddyen tar jeg under rast og når jeg kommer i telt.
GrendelRaptor8 Skrevet i går, 19:55 Pålogget Skrevet i går, 19:55 Dompappen skrev (2 minutter siden): Ja ble opplært til det samme, da jeg var inne 😁Men opplevde under skimarsj på vei hjem fra trening/øvelse hvor vi var uhelig med været at jakka og glidelåsen på feltjakka hadde frøse fast og ikke kunne åpes før jeg kom innendørs, da hadde korken og deler av innholdet i flaska fryst. Ekstremt tilfelle og forferdlig vær, som heldigvis gikk bra uten de store frostskadene. Kjøpte meg en slik vannflaske for noen årsiden, men synest det smakte dritt av vannet, spesielt med varmt vann kontra nalgene flaska. Har oftenbrukt termos med lunka vann, men passer ikke jakka. Kjipt. Har jobbet operativt i 35 år over hele Norge og kloden i all slags vær. Så uheldig har jeg heldigvis aldri vært med jakke/glidelås. Høres ut som noe feil med vannflasken du kjøpte. Har sikkert vært gjennom 50-100 vannflasker selv gjennom årene (ny hver gang man bytter leir stort sett), men aldri vond smak. Har heller aldri fått tilbakemelding om det fra soldatene. Var sikker en «mandagsflaske». Prøv med en ny, men det funker fint med andre flate flasker også. Denne har jeg brukt på privaten: https://www.wildo.se/explorer-bottle/
+Marius Engelsen Skrevet i går, 20:07 Skrevet i går, 20:07 GrendelRaptor8 skrev (9 minutter siden): Kjipt. Har jobbet operativt i 35 år over hele Norge og kloden i all slags vær. Så uheldig har jeg heldigvis aldri vært med jakke/glidelås. Høres ut som noe feil med vannflasken du kjøpte. Har sikkert vært gjennom 50-100 vannflasker selv gjennom årene (ny hver gang man bytter leir stort sett), men aldri vond smak. Har heller aldri fått tilbakemelding om det fra soldatene. Var sikker en «mandagsflaske». Prøv med en ny, men det funker fint med andre flate flasker også. Denne har jeg brukt på privaten: https://www.wildo.se/explorer-bottle/ Jeg har brukt en tilsvarende, på 0,65 liter. Jeg ble ikke fortrolig med å ha den under jakken. Det ble for trangt, for vondt rundt halsen eller for knotete hver gang den skal dras fra for å drikke. Men bortsett fra det er det kanskje den ideelle løsningen. Det vil jo aldri fryse. Jeg er tilbøyelig til å forsøke igjen, og se om jeg blir fortrolig med løsningen.
+Marius Engelsen Skrevet i går, 20:11 Skrevet i går, 20:11 Dompappen skrev (18 minutter siden): Sett på lignende, men teromos bli ofte mer vekt. Den jeg har er 0,45 liter og veier ikke mye og skumgummien tipper jeg veger 20 - 50 gram og kan tas av når det ikke er så kaldt. Kjører reint vann her, solbær toddyen tar jeg under rast og når jeg kommer i telt. 290 gram. Det som er aberet med andre flasker er når man telter i streng kulde. Man må passe på at ting ikke fryser hele tiden, og før eller siden glemmer man seg. så jeg har kommet til at en termoflaske er verdt vekten.
GrendelRaptor8 Skrevet i går, 20:23 Pålogget Skrevet i går, 20:23 Marius Engelsen skrev (15 minutter siden): Jeg har brukt en tilsvarende, på 0,65 liter. Jeg ble ikke fortrolig med å ha den under jakken. Det ble for trangt, for vondt rundt halsen eller for knotete hver gang den skal dras fra for å drikke. Men bortsett fra det er det kanskje den ideelle løsningen. Det vil jo aldri fryse. Jeg er tilbøyelig til å forsøke igjen, og se om jeg blir fortrolig med løsningen. Sikkert vanesak. Prøv litt til. Har funket for Forsvaret i 50 år. 1
+Dompappen Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden GrendelRaptor8 skrev (2 timer siden): «mandagsflaske» Ja, tippe det var en skikklig mandags flaske som har stått lagra 40 år på ett depo, så solgt videre til det private til private markedet for glansbilder, som selger det videre for 200% forteneste ☺️ Huska at vi også bytta vannflaske ofte da jeg var inne. Prisippet du beskriver er bra, men funker nok ikke like bra for meg, når det er sikkelig og kaldt har stor jakke eller parkas med glidelås og knapper som må være igjen. Det kan være nokså kaldt å stå bak en slede i minus 20 til 30. Ofte kjører jeg med hetta på, selv om det er fint vær og lite vind, selv i mitt lille spann kan det være bra trøkk og de kan fint holde snitt fart opp mot 13 km/t over avstander på flere km. Da blir det unødvendig å måtte knote med glidelås og knapper for å få tak i vannflaska. Driver med hundekjøring og holder på å satser, for å kunne kjøre løp med større spann. Disse løpene kan gå over flere timer i strekk med kun stopp på sporet i tøffe vinterforld. Ha kontoll på vanninntak og passe at vann ikke fryser er noe jeg holder på å tester ut. Har funka bra med varmt vann til, hacken over som jeg viste til tideligere skal jeg teste mer. Må ha flere liter vann med meg. Svære termoser i sleden er eksta vekt jeg vil unngå. 2
elgen Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Sjekk de mang patenter andre hundekjørere bruker med termos med høl og sugerør mm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå