Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor vanskelig er vanskelig ?


panda

Anbefalte innlegg

Bare for å presisere det jeg ville frem til har jeg hentet dette fra www.adrenaline.no:

Gradering av friklatring

Under friklatring bruker man kroppen for å avansere: armer, ben, fingre, balanse og vektoverføring. Tekniske hjelpemidler som tau og kiler blir bare brukt til sikring, i tilfelle man glipper taket og faller. Norsk gradering går fra grad 1-10.

Gradering teknisk klatring

Teknisk klatring skiller seg fra friklatring ved at man belaster sikringene, drar i dem og står på dem for å vinne høyde. Dette tillater klatreren å forsere imponerende glatte vegger hvor ellers fingre og tær ikke hadde funnet tak. "Alt er lov" og som regel nødvendig for å komme opp. Graderingen går fra A0 - A6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Bare en liten kommentar til 13åringers evne til å ta seg frem i fjellet; min erfaring er at de ikke har "vett" til å være redde - jo brattere jo bedre!

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Bare en liten kommentar til 13åringers evne til å ta seg frem i fjellet; min erfaring er at de ikke har "vett" til å være redde - jo brattere jo bedre!

haldis

Det er ikke jeg enig i. Søstera mi er absolutt redd mange ganger, men syntes ikke Stetind var noe å snakke om. Det er bare sånn det er.

Jeg husker godt da jeg var 13 år. Da var jeg så pystete at det var ikke noe moro å være med på litt bratte steder. Jeg likte meg aldri og snudde for det meste. Det du nevner gjelder etter min mening yngre vesner av typen under 10 år. Men nå har jeg ingen barn så jeg skal ikke si noenting om hva som virkelig er riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.