Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle,

Jeg er mye i fjellet på vinteren og bruker truger, men ser med lange blikk etter disse Randonee folkene :)  :) 

Jeg er en kløne på ski, men her har det virkelig skjedd mye og Randonee ser overkommelig ut å lære seg, ja selv for en gammel hund  :)

Jeg er 181cm og 95kg. Bruker 44-45 i fjellsko.

Fjellene her jeg bor er ikke så høye 400-600m), så jeg vil legge mest vekt på at skiene er gode å kjøre ned med. Slite meg opp skal jeg alltids klare. 

Det er lange relativt slakke fjell jeg vil begynne med første sesongen.

Grunnen til at jeg nevner Finn.no er fordi dette er noe jeg må prøve ut også se om det vil bli en greie for meg. Jeg kan godt legge ned litt cash, men håper å kunne få tilbake mye om jeg gir opp :) 

Hjelp!!

Annonse
Skrevet

Vil anbefale deg å ta turen til en butikk først, før du hiver deg på en finn.no. Min anbefaling er finne en støvel som passer deg og som er komfortabel å gå med. Ski og binding er sekundært for en "gammel hund". Har du gode støvler som passer foten din kommer du langt, både oppover og nedover (spesielt nedover). På denne tiden kan du også gjøre ett bra kupp i butikken og finne utgående modeller som butikken vil bli kvitt før sesongen starter rundt desember. Mange butikker holder nå på klargjøre for sesongen. Finner du ski og binding som du ønsker å kjøpe, så kan du søke på finn spesifikk etter ski/binding modell og sammenligne pris etc.

Skrevet

Enig med Dompappen; Det er vanskeligere å finne støvler som passer enn ski og binding. 

Selv begynte jeg med randonee for ca. 10 år siden etter at en turkompis tok overgang fra vanlige fjellski. Fjellskiene ble begrensende opp og til tider skumle ned (når man først velger å gå relativt bratt). Den gang var jeg en uerfaren ungdom på 58 år men er heller ikke i dag noen nytelse å studere på nedturen😉.

Finn ut hvilken lengde, og ikke minst bredde, som passer deg i butikk før du forsøker å finne sko på Finn. Å kjøpe rando sko på Finn krever nesten at du har prøvd tilsvarende og vet at de passer brukbart. Husk at du senere kan kjøpe ny innerstøvvel som du varmetilpasser. 

Ski? Helst noen cm. kortere enn deg selv. Mine første ski var 88 smale og veldig lette; Glimrende opp men altfor krevende for meg ned. 

Lykke til

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.