Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som veit om det er mulig å følge sti fra Finse stasjon til Krækkja nå med tanke på snøforhold? 

Planen er å gå med telt fra Finse stasjon til Rjukan sentrum med start nå torsdag 27.juni. Men når jeg ser på webkamera fra Finsehytta så blir jeg litt usikker på hvor lett det blir å følge stien det første døgnet. Er det noen som veit? 🙂

https://vindnå.no/webkamera/vestland/ulvik/finse-finse-finsehytta-c2ba29

Annonse
Skrevet

Dette webkameraet, på 1183 moh på Rv7, er nesten i samme høyde som Krækkja (1156 moh) og 8 km unna i luftlinje. Det kan gi deg et inntrykk av de sannsynlige snøforholdene på Krækkja, men det høyeste punktet på sommerruten mellom Finse og Krækkja er 1435 moh, like vest for Nordre Midnuten. Det vil helt sikkert være mer omfattende snøfelt i den høyden, men vi er nesten i juli, og snøen smelter dag for dag. Det høyeste punktet på ruten mellom Haugastøl og Krækkja er 1200 moh – så snøen vil være mindre problematisk.

https://www.webcamsinnorway.com/webcams.php?viewcam=3614

Krækkja.png

• Liker 1
Skrevet

For hva det er verdt, var jeg mellom Finse og Krækkja ca. 12. juli i 2024 og 2022. Snødybdekartet på senorge.no for de datoene, langs stien, ser ikke veldig ulikt ut fra kartet i dag, dog en anelse blåere nå. Men de er jo ganske grove - kan kanskje være større variasjoner lokalt.

Det var i alle fall fint å gå da. Jeg ser dog jeg har et notat på at jeg var glad jeg hadde staver. Snøfonnene var for det meste greie å gå på, men det var enkelte med merkbar helling, som må krysses på skrå/tvers, og unngå å skli sidelengs og seile nedover og uti brevanna 😄 Muligens et ubehagelig parti hvis det enten er dårlig opptråkket, kombinert med hardt og glatt, eller man har like glatte sko som meg (og ikke går med staver).

Ellers mener jeg å minnes en fonn eller to hvor jeg surret meg litt på kryss og tvers, da de var akkurat litt for store til å kunne se T-ene på andre siden. Kostet kun 5 minutters irritasjon.

Ellers kanskje følge med på status på sommerbroene Finsefetene Syd og Larsbu. Antar de kommer ut snart, men er ikke registrert lagt ut enda. Husker ikke hvor "vadbart" det er der.

Uansett et utrolig vakkert strekk!!

Her 12.07.2022 (for sammenligning med tidligere post):

image.thumb.png.4b3ec8965bf95a3547fc89cdbef6f40a.png

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.