Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
fjellræv skrev (På 10.6.2025 den 18.46):

Hvordan oppbevarer du knekkebrød? Jeg har hatt det i en plastikk matboks men blir allikevel knust.

Øverst i sekken. Har aldri blitt knust!

Annonse
Skrevet

Jeg har ikke forsøkt selv for jeg har som regel med nok drivstoff til det jeg skal, men den hurtigkokte risgrøten: hvis man koker opp vann og har i grøt, og lukker lokket på gryte/kjele etc og lar den stå 5-6 minutt, vil ikke det være nok til at den blir ferdig på egenhånd uten å stå over varme?

Jeg har gjort dette selv noen ganger med havregrøt hvor jeg bare lar den stå i gryten en liten tid etter å ha skrudd av varmen, og jeg synes den blir ferdig nok av det.

Eller må den faktisk koke i 5 minutt?

Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke forsøkt selv for jeg har som regel med nok drivstoff til det jeg skal, men den hurtigkokte risgrøten: hvis man koker opp vann og har i grøt, og lukker lokket på gryte/kjele etc og lar den stå 5-6 minutt, vil ikke det være nok til at den blir ferdig på egenhånd uten å stå over varme?

Jeg har gjort dette selv noen ganger med havregrøt hvor jeg bare lar den stå i gryten en liten tid etter å ha skrudd av varmen, og jeg synes den blir ferdig nok av det.

Eller må den faktisk koke i 5 minutt?

Du kan jo lage en "cozy", dvs isolerende trekk som passer til kjelen. Søk litt på YT, så finner du veiledning for å lage slike.

Skrevet
sofasliter skrev (50 minutter siden):

Du kan jo lage en "cozy", dvs isolerende trekk som passer til kjelen. Søk litt på YT, så finner du veiledning for å lage slike.

Jeg bruker et Primus Prime Tech stove kit (1.3 l) en del på sommeren. Der er innpakningsposen en "cosy". Den er utrolig effektiv til å holde på varmen. Pasta som skal kokes i 10min settes i denne etter oppkok. Et nytt oppkok etter nesten 10min tar sikkert under 20sek til det fosskoker igjen. Burde fungere som bare det på grøt.

• Liker 1
Skrevet
BendikIv skrev (22 timer siden):

Spiser alltid havregrøt til frokost her, gjør som @sofasliter og har så mye vann i at det blir litt suppe-aktig. Med nok melkepulver synes jeg det blir ganske digg. Mye bedre enn tykk, seig og limete havregrøt med lite vann i alle fall.

image.thumb.png.f3916056f3dbf87bae3613c7491a50e8.png

Jeg blander i babygrøt-pulver i havregrøten. Får en bra smak og konsistens, så kan man variere smaken mye med forskjellig babygrøt :) 

• Liker 1
Skrevet

Hvis vekt og volum er viktigst, synes jeg frokostblanding med nøtter og tørrmelk fungerer best av alt.

Veldig høyt kcal innhold, raskt å tilberede, og trenger ikke å bruke ett eneste gram med gass :) 

Jeg har med en liten kopp/boks med tett lokk, tilsetter kaldt vann, og rister. Vaskes egentlig ren på samme måten etterpå.

Egentlig fantastisk på smak også, her kan man variere i det uendelige.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.