Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke - Rabs vs Norrøna? (dame)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha ny skalljakke, og står så langt mellom Rabs Latok goretex pro (evnt Kangri) og Norrøna Falketind. Jakken skal fungere til alt fra fjellturer og skogsturer, tåle vær og vind, og ha god holdbarhet.

Prismessig kommer jeg best ut av det med Rab (tilbud akkurat nå), men det viktigste er at jakken er god. 

Noen som har erfaring med akkurat disse modellene? 

Annonse
Skrevet

Har erfaring med Norrøna Falketind og Trollveggen.

Hvis du sparer de til dagene med fuktig vær, og bruker andre vindplagg på tørre dager, kan du regne med 2-3 sesonger med forsiktig bruk før membranet lekker, og plagget ellers ser ut som nytt.

Sender du inn blir plagget testet, så får du et gavekort på 90% av kjøpesummen som kan brukes i nettbutikken. Dette har jeg gjort 5-6 ganger nå… Pengene kan du glemme å få igjen, så du er for evig låst til Norrøna.

De bruker Gore-Tex, så kvaliteten er trolig lik på de fleste merker som bruker samme teknologi?

Skrevet
Marius Engelsen skrev (12 minutter siden):

Har erfaring med Norrøna Falketind og Trollveggen.

Hvis du sparer de til dagene med fuktig vær, og bruker andre vindplagg på tørre dager, kan du regne med 2-3 sesonger med forsiktig bruk før membranet lekker, og plagget ellers ser ut som nytt.

Sender du inn blir plagget testet, så får du et gavekort på 90% av kjøpesummen som kan brukes i nettbutikken. Dette har jeg gjort 5-6 ganger nå… Pengene kan du glemme å få igjen, så du er for evig låst til Norrøna.

De bruker Gore-Tex, så kvaliteten er trolig lik på de fleste merker som bruker samme teknologi?

Hm, det hørtes jo ikke veldig lovende ut. Har hatt en Bergans som fortsatt er vanntett etter flere år og mye bruk. Rab jakken har gore tex pro og eptfe membran, mens Norrøna har ePE membran som er tynnere. 

Har alltid hørt så mye bra om Norrøna, men har de blitt dårligere i senere tid? Eller er det uflaks?

Skrevet
Soleil skrev (4 minutter siden):

Hm, det hørtes jo ikke veldig lovende ut. Har hatt en Bergans som fortsatt er vanntett etter flere år og mye bruk. Rab jakken har gore tex pro og eptfe membran, mens Norrøna har ePE membran som er tynnere. 

Har alltid hørt så mye bra om Norrøna, men har de blitt dårligere i senere tid? Eller er det uflaks?

Tja. Jeg kjøpte første flaketind settet meg og min kone i ca 2010. Så jeg har 15 års erfaring med samme kvaliteten…

Skrevet
Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Tja. Jeg kjøpte første flaketind settet meg og min kone i ca 2010. Så jeg har 15 års erfaring med samme kvaliteten…

Ok, så hva annet vil du anbefale i tilsvarende (eller rimeligere)prissjikte? Har sett på Patagonia, men blir for stiv pris til mitt bruk. 

Skrevet
Soleil skrev (12 minutter siden):

Ok, så hva annet vil du anbefale i tilsvarende (eller rimeligere)prissjikte? Har sett på Patagonia, men blir for stiv pris til mitt bruk. 

Aner ikke. Jeg får et gavekort i Norrønas nettbutikk på ca 10.000kr, hvert 2.-3. år når jeg sender inn klærne.

Dette får jeg ikke ut i penger, uansett hvor mye jeg krangler med dem, så jeg får ikke prøvd noe annet enn Norrøna…

Det jeg kan si er at sømmer, stoff, glidelås og design synes jeg er bra. Ikke en eneste sømteip har løsnet. Det eldste plagget ble vel 4 år. Men membranet de her brukt de siste 15 årene er rævva holdbarhet på (goretex i falketind og goretex pro i trollveggen, samt DRI3 i første flaketind jakken, og flex3 i en lyngen bukse).

Jeg har vasket mine plagg med tech wash etter behov. Og etter svette turer skyller jeg de med vann innvendig og utvendig i dusjen. Så vedlikeholdet har vært upåklagelig, men det hjelper altså null og niks.

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte Latok Mountain for 1,5 år siden.

Jeg vurderte Falketind, men det jeg var på utkikk etter var egentlig ett litt lettere og mer pakkvennlig alternativ til Klättermusen Brede (som ikke er pakkbar i det hele tatt), hovedsakelig til bruk på vinterfjellet.
Jeg landet derfor på Latok. 
Det jeg liker er at den har noe tykkere og stivere stoff i hette og skulderparti, samtidig som materialet i resten av jakka er ganske lett (sammenlignbart med Falketind). Jeg trur det gir en stivere hette som holder formen bedre og ikke klistrer seg til hodet i samme grad når det blåser litt friskt, samtidig som totalvekt og pakkbarhet er langt bedre enn KM Brede. Jeg liker også fasongen på Latok bedre enn Falketind. Vanskelig å sette ord på, men den er stor og romslig uten å oppleves som jeg har kjøpt en størrelse for stor. Mye av dette skyldes romslige ermer med generøs lengde. 

Ellers i året bruker jeg stort sett tynne membranjakker i Paclite e.l... så om jeg skulle hatt en universell membranjakke som fungeret OK til det meste, så ville jeg nok foretrukket Falketind eller en lignende jakke i samme vektklasse.

Holdbarhet kan jeg ikke si så mye om. Forventninger til turtøy varierer fra person til person. Så lenge stoffet ikke delaminerer eller sømtapene løsner, opplever jeg det meste som vanntett nok, så lenge det får en vask og en dusj med impregnering en gang i blant. Jeg har ikke rukket å tilbringe sykt mange dager i vinterfjellet siden desember 2023, så med unntak av fiskeblod på ermene (som vises veldig bra på gul jakke 😄) så ser den nesten ny ut, og oppleves fortsatt vanntett.

Endret av aico
Skrevet
aico skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte Latok Mountain for 1,5 år siden.

Jeg vurderte Falketind, men det jeg var på utkikk etter var egentlig ett litt lettere og mer pakkvennlig alternativ til Klättermusen Brede (som ikke er pakkbar i det hele tatt), hovedsakelig til bruk på vinterfjellet.
Jeg landet derfor på Latok. 
Det jeg liker er at den har noe tykkere og stivere stoff i hette og skulderparti, samtidig som materialet i resten av jakka er ganske lett (sammenlignbart med Falketind). Jeg trur det gir en stivere hette som holder formen bedre og ikke klistrer seg til hodet i samme grad når det blåser litt friskt, samtidig som totalvekt og pakkbarhet er langt bedre enn KM Brede. Jeg liker også fasongen på Latok bedre enn Falketind. Vanskelig å sette ord på, men den er stor og romslig uten å oppleves som jeg har kjøpt en størrelse for stor. Mye av dette skyldes romslige ermer med generøs lengde. 

Ellers i året bruker jeg stort sett tynne membranjakker i Paclite e.l... så om jeg skulle hatt en universell membranjakke som fungeret OK til det meste, så ville jeg nok foretrukket Falketind eller en lignende jakke i samme vektklasse.

Holdbarhet kan jeg ikke si så mye om. Forventninger til turtøy varierer fra person til person. Så lenge stoffet ikke delaminerer eller sømtapene løsner, opplever jeg det meste som vanntett nok, så lenge det får en vask og en dusj med impregnering en gang i blant. Jeg har ikke rukket å tilbringe sykt mange dager i vinterfjellet siden desember 2023, så med unntak av fiskeblod på ermene (som vises veldig bra på gul jakke 😄) så ser den nesten ny ut, og oppleves fortsatt vanntett.

Jeg har prøvd Latok hjemme nå, og får ikke helt bestemt meg. Fordelen er at den føles lett og samtidig robust, men jeg er usikker på passformen. Kan være fordi jeg er så vant til Bergans som har helt annet snitt. Tror jeg skal prøve Falketind bare for sammenligningens skyld. Enig i at ermene på Rab er veldig generøse. Syns hetten/kragen har for dårlig justeringsmuligheter foran. De snorene der som skal dras inn har ingen mekanisme som gjør at de holder seg strammet inn?

Du er kanskje inne på noe der, for i utgangsunktet var jeg kun ute etter èn allroundjakke. Men så kan det kanskje være en fordel med en light-utgave for varmere dager, og en mer vær-robust resten av året. Skal ikke på noen ekstremturer, men vil ha noe som er en god turjakke skog/fjell/hverdag som tåler vær og bruk. Goretex pro høres jo unektelig ut som noe som tåler en støyt.

Har kanskje blitt litt skeptisk til Norrøna fordi jeg leser en del negativt om merket, også i tråden her. Men samtidig så har jeg lest negativt om Bergansmodellen jeg har, og den har jeg elsket i årevis 😄

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.