Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil dele fra en flertaulengder jeg og en kompis tok nylig. Kompisen min har klatret i 1/2 år, og jeg har lært han alt han kan. 

På siste taulengde falt jeg like over en bolt jeg trudde jeg hadde klipt men er ikke 100% sikker. Jeg syns selv jeg falt langt. Det var langt mellom boltene der og jeg falt ned så jeg kom forbi 2 av boltene under meg, tre med den jeg trudde var klipt. Jeg endte på ryggen med hodet nedover når jeg stoppet. Jeg syns selv jeg falt mykt og at jeg aldri falt spesielt raskt. Endte uskadd fra situasjonen. Når jeg kom meg på bena att hadde jeg jo topptau og jeg tenkte å teste et fall til, her burde jeg nok kommunisert bedre. Merket da at det samme skjedde og jeg måtte ta tak i tauet selv for å stoppe fallet. Dette fallet gikk heller ikke spesielt fort. Vet ikke om dette har noe å gjøre med sva, eller om det er det jeg mistenker skjedde med bremsen så den hadde litt effekt.

Jeg har selv atc og har lært kompisen min å sikre med atc. Han har nylig fått tak i ny brems, edelrid mega jul. Jeg var ca. 40 m fra han når jeg falt og han så meg ikke. Var også vanskelig å kommunisere på grunn av biltrafikk fra vegen rett ved. Jeg spørte etter fallet om han hadde bremsegrep og han bekreftet dette. Så det jeg mistenker er at han har løftet bremsen som når han gir ut tau og trudd at jeg har klatret fort. Jeg tok en prat med han når han også kom på toppen. 

En tidligere observasjon helt i starten av ruta på første bolt var at han slapp bremsegrepet. Dette tok jeg han på. Og ba han sende meg ned. Viste han da åssen han skulle holde bremsegrepet mens han matet tau. Vi skulle kanskje ha stoppet eventyret der og øvd mer på bremsen hans før vi klatret lange ruter men det er lett og være etterpåklok. Vi skal øve inn bedre rutiner. 

Jeg er takknemlig for opplevelsen og at vi begge kom oss uskadd både opp og ned. Vil gjerne høre andres erfaringer? Hva tenker folk om dette? Tips og triks?  Trur dere han matet tau når jeg falt? Hva gjør folk når man ikke ser nummer 2, og ikke vet om det er fall eller ikke ?

Annonse
Skrevet

Så bra at du deler og at det gikk bra! 

Slik jeg leser teksten så anbefaler jeg at dere tar et kurs sammen hvor fjellklatring med flere taulengder inngår. Eller at dere tar en skikkelig oppfrisking. I alle godkjente kurs inngår opplæring i ulike "metodesett" som kreves for aktuell type klatring og for sikker gjennomføring. Ulike metodesett beskriver både hva som er anbefalt metode/praksis, hva som man bør unngå eller ikke kan anbefales (spesielt for nybegynnere) og ikke minst ulike metoder for å komme ut av diverse situasjoner som måtte oppstå.  Og etter endt kurs vil praktisering og repetering, repetering og repetering av ulike metoder/rutiner (f.eks på lav klippe) gjøre dere trygge på hverandre, medføre automatisering så det sitter som en ryggmargsrefleks og at dere blir kjent med det sikringsutstyr som dere skal benytte. 

Selv tok jeg utekurs med kompis for over 25 år siden, og alle de metoder som ble lært da er fortsatt med når jeg klatrer idag :-) . Jeg kunne ha beskrevet konkret hva dere burde gjøre for å unngå de ulike situasjonene, men det vil ikke være i nærheten av å dekke hva et mer omfattende kurs vil gi dere og ikke minst den trygghet en instruktør kan gi dere på riktig eller feil gjennomføring underveis.

• Liker 2
  • 5 uker senere...
Skrevet

Heisan.

Må seie meg enig, som med PTG over, at her trengs det litt oppfrisking og terping på metoder og utførelse. Spesielt innen sikring og flertausklatring. Når det er sagt er spørsmåla på slutten greie si noe om.

Når det kommer til om han matet tau akkurat i falløyeblikket, så KAN han ha gjort det, men da hadde han sansynligvis merket det og kunne opplyst deg om det. Tauet hadde da fått en sterkere dragning i hånden og muligens sluret litt før full bremseeffekt. Mega jul er en assistert taubrems så viss han håndterte den feil, som å holde den i oppreist posisjon kan den ha sluret en god del før den tok. Viss han brukte dobble tau, kan han i tillegg ha holdt dei feil i hånden. 

Du nevnte at dere brukte ulike taubremser. Husk å sjekke at dei BEGGE kan brukes på samme taudiameter og at dere bruker korrekt taudiameter til bremsen.                      Taudiameter har også mye å sei for om hvor langt tauet vil strekke seg ved fall/belastning. Tynne tau vil vere en god del mere strekk i og gi lengre fall lengde før du stopper opp. Samme ved klipping av berre eit av dei to halvtauene, viss dere brukte dette.                                                                                                                               

Når det kommer til klippingen eller ikkje klippingen: Mener du da at du klippet både slynga og tauet? I så fall vil slynga  henge på plass i bolten viss tauet skulle "avklippet" seg i fallet. (altså tauet klippet seg ut av en innklippet karabin) Dette kan skje og ivertfall viss du hadde klippet tauet feil vei inn karabinen i slynga. Dette vil resultere i ekstra lang fall lengde. 

Når det kommer til mating (gi ut tau) når en ikkje kan se hverandre er det slik at man kan ha en LITEN slark i tauet, slik at det ligger i en liten bue. Dette må ikkje vere mye, men nok til at du ser at den blir mindre og mindre når personen drar opp tau. Du gir ut mer når slarken er oppbrukt eller nesten oppbrukt. Slarken utgjør gjerne berre 50 cm tau, men kan vere mer eller mindre avhengig av situasjonen og erfaring. Viss denne slarken raser kjapt ut, KAN det vere snakk om fall, men det kan tildømes også vere kjappe flytt...  Trykket på tauet og hånden vil da ikkje vere så hardt og konstant som ved eit fall, og heller ikkje vere vedvarende.

Når det kommer til fall som ikkje ses, ver klar over at det slett ikkje er sikkert at sikrer får med seg at førstemann har falt. Viss en har masse tau ute og det i tillegg er mye taudrag,  kan det vere vanskelig å oppdage selve fallet.  Det vil vere vagt press på tau og brems som vedvarer, og tauet strammes, noe som igjen kan indikere at klatrer har falt og no henger i tauet.                     Videre fremgang her kommer helt ann på hva dere som klatrepartnere har avtalt og hvilket utstyr som er medbrakt. Har dere med walkietalkies, hvilke taurop er avtalt, er det avtalt meldinger via rykk i tau osv.  Erfaring klatremessig, kjenskap til hverandre som klatrepartnere, og flere ulike ting vil vere avgjørende i en slik situasjon.   Stort sett en av tre ting vil så skje:    1:  Klatrer begynner å klatre igjen og du gir forsiktig ut litt tau for å se om det er faktisk dette som skjer. (tauet og bremsen vil da bli avlastet)   2:  Du må binde av tau og sjekke status for videre fremgang.  3:  Du firer klatrer ned. Dette krever at du har noelunde kontroll på situasjonen før det utføres for å ivareta makkers sikkerhet.

Når det kommer til stykket, er det mulig at det dere opplevde var eit langt fall i kombinasjon med mye tau ute. Dette skaper mye dynamikk i tauet og med 40m utklatret tau vil du falle langt ned før du stopper da tauet vil strekke seg veldig masse. (Fallengde ned til slynga som begynner å ta, pluss, lengden tauet strekker seg før det stopper deg.)

Som du skjønner er det ikkje lett å gi noe svar på hva som skjedde, men berre noe kalkulert synsing rundt situasjonen og temaet. Liker at du/dere ettergår hendelsesforløpet og stiller spørsmål. Det betyr at dere bryr dere og vil søke kunskap og forbedre dere. Dette er en god egenskap. Annbefaler på det varmeste å ta eit  profesjonell  klatrekurs for flertauslengder for å lære i dybden om temaet.

Be safe. :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar 😊

Jeg trur vi har funnet ut at bremsen mest sannsynlig er blitt holdt i åpen posisjon hele tiden, feil bruk av brems. Også tatt han i dette etterpå så har prøvd å vist han åssen han skal gi tau med megajul. Jeg mistenker styggere fall om jeg ikke hadde klipt men dette vil jeg kanskje aldri finne ut.  Vi har ikke walkie talkies. Og hadde alt for dårlig kommunikasjon, han hørte meg ikke men bekreftet at han holdt bremsegrepet når jeg spurte om dette. Mest sannsynlig holdt bremsen åpen hele tiden, jeg trur jeg ble mer stoppet av friksjon med hele ryggen inntil svaet enn av han. Samme viser fallet etterpå. Har nå skrevet opp alle kommandoer vi bruker inkludert å ta med taukoder som vi ikke hadde avtalt da. Kommandoene satt nok også for dårlig. Vi brukte heltau og jeg er ganske sikker på at det skal passe begge bremsene. Jeg har nok blitt så påvirket av situasjonen at jeg rett og slett ikke klarer å huske siste slynga om den var klipt med eller uten tau. Ville bare opp til standplass etterpå. Har terpet på slarken/ det lille smilet i ettertid, og trener ennå på dette med han. Vi skal terpe på korte taulengder før vi gjør noe slikt igjen. Og vurdere et kurs 😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.