Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte Sydcouloiren på Romedalstinden i dag.

Denne har jeg ventet på siden i 2005 da jeg kjørte forbi i toppen og lurte på om det går å kjøre ned her, for det såg utrolig arti ut med pinakler og formasjoner i kantene nedover.

En slik tur krever rette forhold, så det ble ikke i fjor, og det var heller knapt så det kunne gå i dag også.

Det er rett og slett for varmt.

Tur ble det, med Bamseski i dag, for det kan hende det er greit å ha noe man kan blåse på med hvis det trengs.

Da går det jo ikke så fort oppover, og slik som snøen var oppover så var det antageligvis et blodslit uten like, for jeg konstaterte at jeg var skikkelig sliten når jeg kom på toppen.

Slik som forholda var i dag, og med såpass utsatt terreng, så var det mye annet å ta seg til enn å kjenne så nøye etter hvor sliten man var.

Allerede opp første henget så er det trasig varm og bløt snø, så dette lover jo ikke bra.

Men det er bare å fortsette oppover, det kan jo bli bedre.

Det ble det ikke.

Turen opp Sydcouloiren går opp tre bratte heng før den avsluttes opp ei renne som ender opp ved toppen.

Over nederste og midtre heng er det store flate partier, selve hengene er korte og bratte (faktisk ekte halvbratt og vel så det) og artie å kjøre.

I bunnen av renna er det noen hamrer og en pinakkel med ei alternativ renne på innsida.

Der alt dette møtes er det for trangt, slik at terrenget blir ganske trasig.

Det er et par plasser der det er fatalt å reise i vei, fordi man reiser utfor ting rett nedfor.

På det smaleste er det bare en smal snøegg, med for bratt på begge sider når snøen er så bløt.

Det er partier i og omkring denne passasjen som bikker 45 grader og vel så det (altså halvbratt).

Renna i toppen er knapt 40 grader og romslig og grei, fin og arti å kjøre, hadde det bare ikke vært for exiten som er svinaktig utsatt og grusomt sidebratt og small, helt ut på kanten mot Romedalen.

Forbi det trasige partiet tipper jeg ned øverste henget, forbi en smeltesprekk, etter denne er det trygt.

Det er fremdeles bratt nok, så flater det litt ut, og jeg velger å hoppe neste smeltesprekk, da brukes resten av henget ned mot flata til å ta ned farta slik at jeg greier å stoppe på flata for å ta bilder og konstatere at det gikk i grunnen ganske bra.

Neste henget er lite, men har også en arti smeltesprekk i toppen.

Siste henget har et par rennelignende formasjoner som er fine, også her er det ganske bratt ned.

Føret var egentlig ikke så bra, tungkjørt og trasig i brattene, og tildels et slags hekteføre der det flata ut, noe som betydde at det ikke fristet å slippe på mye fart ned henga.

Jeg tror østsida er bedre å kjøre, fordi den er sannsyligvis ikke så varm, og den er heller ikke like utsatt.

Her er det stort sett å holde seg på beina og passe seg for smeltesprekka i enden av bratta, og ikke utfor hamrene midt nedi bunnen av sida, så går det greit.

Bildene viser ikke så mye spor, for snøen reiste der det var litt bratt.

Men det gjør ikke så mye, for spora var ikke fine uansett.

--------------------

Om Romedalstinden:

Romedalstinden er et av de fineste og mere alpine fjell i Sunnmørsfjella, alle sider er høvelig bratte og særlig vinterturer er spektakulære prosjekter.

Den ligger mellom Kolåstinden og Molladalen, på vestsiden av Hjørundfjorden.

Her oppe går man stort sett i fred, det er sjelden man møter folk her og om vinteren er det omtrent førstesporgaranti uansett linjevalg.

En vanlig vei opp er fra nord, opp ryggen før pinnakkelen, over i østsida og så opp på ryggen som følges til topps.

Ryggen er som regel mye breiere om vinteren, helt til man trakker gjennom skavelen.

--------------------

post-1275-133474457091_thumb.jpg

post-1275-133474457099_thumb.jpg

post-1275-133474457106_thumb.jpg

post-1275-133474457111_thumb.jpg

post-1275-133474457115_thumb.jpg

post-1275-133474457119_thumb.jpg

post-1275-133474457122_thumb.jpg

post-1275-133474457126_thumb.jpg

post-1275-13347445713_thumb.jpg

post-1275-133474457134_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... en vil unngå å trakke gjennom skavelen langs toppryggen ja :cry: Spenstige nedkjøringer du velger.

Et par bilder av østsida, litt små, men men.

Hadde et stort og godt bildebehandlet versjon av første bildet, men det ser ikke ut til å blitt med over fra den gamle pc'n.

21.jpg

22.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tru om dette er spora vi såg vinteren 2005, tror du var der et par dager før.

Østsida er flott, og der er det også god plass.

Man trenger ikke kjøre øverste del av ryggen, lenger ned i sida er det ikke så horribelt, under gode forhold er det ei grei og fin linje.

Når blir du med på tur?

Blir mye morro fremover nå, det er også 3 personer hos oss her som nettopp har kjøpt skiutstyr, så det blir sikkert mye variert også.

Nå har jeg nettopp krysset av to renner fra lista mi, og har egentlig ikke lyst til å kjøre trangt og trasig mere på en stund.

Åpnere flater, gjerne langs ryggformasjoner, med litt terrengformasjoner og slikt og muligheter for åpne linjevalg lokker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene på bildene mine er helt horrible... :cry: Tatt 16.april 2005.

Den renna du kjørte ned, har jeg tenkt på som mulig adkomst på sommerføre. Der er en annen rute jeg har fått tips om som jeg ikke har prøvd, så her er spennende ting å følge opp - nye ruter både opp og ned :lol:

Når blir du med på tur?

Tja, si det :cry: Det blir i alle fall to turer nå denne helga. Søndag begynner å bli spikret, men lørdag er fortsatt åpen. Påska bør bli bra i år... Har du noen rygg-turer på tapetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er syk.

Jeg drar aldri på skitur med deg.

:shock:

Husk på, at ting ofte oppleves annerledes når man står midt oppi det.

Dette er en av de store på Sunnmøre, og oppleves ikke som forferdelig eller trasig under gode forhold, det største problemet er å finne den rette dagen, for dette er ikke noe man gjør 'hver dag' for å si det slik.

Og om andre vil gjøre denne turen, så værsågod, jeg hverken anbefaler eller fraråder det, men min turbeskrivelse må ikke brukes som noen guidebok, for det er det ikke.

Med utgangspunkt i observasjoner av rute og snøforhold, så vurderte jeg det slik, at denne turen kan jeg gjøre nå.

Det er ikke sikkert vurderingen var rett, uansett så hadde forholdene vært bedre på lørdag.

Hvis du noen gang har vært eller skal til Chamonix, så ser det jo ikke ut til å være noe IQ-prosjekt å kjøre nordsida ned fra Midien, men noen gjør faktisk det, selv synes jeg det ser ut som godt over middels trasig bare å klatre opp der.

Så alt er relativt.

Jeg har beskrevet min tur, og jeg håper noen finner det interessant å lese om det, helt uavhengig av om en selv kunne tenkt seg å gjøre denne turen.

Selv synes jeg det er arti på lese andres historier, selv om det ikke er noe jeg selv vil eller kan gjøre.

Det er også viktig for utviklingen at det fortelles om hva som skjer.

Uansett så liker jeg å finne på nye ting, utforske, være på eventyr.

Og det er mange muligheter for moro i fjella rundt her.

Det største problemet er vel at etterhvert som man holder på, så flyttes egne grenser nærmere det som er fysisk mulig.

Og da øker risikoen, og det er ikke bra.

På lørdag var jeg på Kolåstinden og i Kvanndalen sammen med tre andre, i morgen skal jeg på Hogsvoren.

Variasjon er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden for en vakker dag :wink:

Kan ikke klage :D

Forslag?

Dukker stadig opp nye "prosjekt", ofte før en rekker å få gjort unna de "gamle"... Stordal-Norddal er jo veldig godt egnet til slikt, Liahornet - Geitebottinden er et langt prosjekt som er under vurdering. Vet ikke hva det blir til, det siste jeg "hørte" var at jeg kanskje skulle på Berdalsnibba eller Blåtinden/Vasstinden i påska. I tilfelle blir kanskje turen stykket opp i en annen variant :shock: Blir tatt på sparket når det passer med en eller flere andre som har lyst på samme tur. gi vet jeg har lyst på Garretinden - Geitebottinden... :D I tilfelle tar jeg teleskopskiene som er enkle å ha på sekken under klatringen... :shock: Om jeg får være med.. :shock:

Godt det er påske, det kribler i beina. Nå gjenstår bare at værmeldingene endrer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på, at ting ofte oppleves annerledes når man står midt oppi det............osv..

Velformulert og grundig svar på en "syk" kommentar Okv.. og bra du i alle fall hadde lagt på et :D Arnt......

Dukker stadig opp nye "prosjekt", ofte før en rekker å få gjort unna de "gamle"... gi vet jeg har lyst på Garretinden - Geitebottinden... :) I tilfelle tar jeg teleskopskiene som er enkle å ha på sekken under klatringen... :D Om jeg får være med.. :?

Om det klaffer kan du vel bli med, men om det blir i "morgen" eller om ti år, ikke godt å si :). I går gikk kona og jeg en tur som vi har hatt i tankene i ti års tid. Det blei en drømmetur, der forholda var perfekte for nettopp den turen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff linje okv.

Håper å få mange turrapporter fra distriktet i tiden som kommer.

Du må gjerne legge ut rapporter du også Geir, ikke bare friste...

Jeg tilbringer første del av påsken i Hemsedal, mye hardt og forblåst. Håper på bedre forhold når vi trekker oss nordover etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.